• 1
  • 2
2022-03-13, 19:12
Medlem
JustZlatans avatar
Jag funderar på vad jag ska göra när det är dags att avveckla taxibolaget någon gång i framtiden. Ska jag sälja taxin eller använda den privat? Vilka är för- och nackdelarna med de två alternativen? Är det bättre ekonomiskt att använda den privat än att köpa en ny bil? Bilen kommer troligen ha åkt mellan 30-40 tusen mil när det är dags. En Mercedes E klass 220 diesel 2016.
Citera
2022-03-13, 19:17
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag funderar på vad jag ska göra när det är dags att avveckla taxibolaget någon gång i framtiden. Ska jag sälja taxin eller använda den privat? Vilka är för- och nackdelarna med de två alternativen? Är det bättre ekonomiskt att använda den privat än att köpa en ny bil? Bilen kommer troligen ha åkt mellan 30-40 tusen mil när det är dags. En Mercedes E klass 220 diesel 2016.

Se till att ha bytt motor på firmans bekostnad innan du tar över bilen privat, så kan det nog bli bra.

Mercedes nyare dieselfyror är inte som dom äldre som var nästan outslitliga.

Många nyare 220D ger upp efter 15 000 - 20 000 mil
Citera
2022-03-13, 19:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Se till att ha bytt motor på firmans bekostnad innan du tar över bilen privat, så kan det nog bli bra.

Nej, det gör dom inte din okunnige pajas, de håller generellt 50.000 mil, ibland mer.
Citera
2022-03-13, 19:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Det har jag aldrig hört. En motor borde väl hålla längre än 20 tusen mil? Vad kostar en ny motor?
Citera
2022-03-13, 19:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Konstig fråga..
Vill du behålla den så gör det, annars får du väl sälja den..
Eller vill du att vi ska bestämma det till dig?
Citera
2022-03-13, 19:33
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Konstig fråga..
Vill du behålla den så gör det, annars får du väl sälja den..
Eller vill du att vi ska bestämma det till dig?

Jag fattar mina beslut genom att väga för- och nackdelar.
Citera
2022-03-13, 19:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det gör dom inte din okunnige pajas, de håller generellt 50.000 mil, ibland mer.

Det gäller inte inte OM651 som är den motorn det handlar om i detta fallet.
Citera
2022-03-13, 19:36
Medlem
Citat:

Frågan ställd som om det vore närtid. Dock en passus om vad den kommer att ha gått, det har givetvis en viss betydelse om det är något som förväntas inträffa inom ett halvår eller om det ligger fem år bort.

Sedan, med frågan så antyder du att det blir inga fler droskbilar, annat som lockar att göra hellre?
Citera
2022-03-13, 19:37
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Jag fattar mina beslut genom att väga för- och nackdelar.

Är helt på din sida det är så man fattar beslut
Citera
2022-03-13, 19:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det gäller inte inte OM651 som är den motorn det handlar om i detta fallet.

OM651 är taximotorn och den rullar generellt 50.000 mil utan större problem.
Citera
2022-03-13, 19:40
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Det har jag aldrig hört. En motor borde väl hålla längre än 20 tusen mil? Vad kostar en ny motor?

Många tror att Mercedes motorer håller lika hög kvalitet som dom gjorde på 1900-talet och några år in på 2000-talet. Mercedesdieslar kunde gå både 70 000 och 80 000 mil utan större problem men det gäller inte längre.
Citera
2022-03-13, 19:43
Medlem
Citat:

Om en företagsbil skall köpas lös beror förstås också på prisbilden, vad den värderas till och vad den kan säljas för internt. Hav i åtanke att på beloppet tillkommer moms eftersom det är en droskbil där sådan lyfts vid inköpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in