2022-03-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Oavsett hur man räknar har det varit mycket färre krig 1945-2022 än 1868-1945. Så det är svårt att hävda att principerna inte fungerar alls. Mellanstatliga krig med statsterritoriella förändringar, sådant som FN instiftades för att förhindra, har vi i princip inte haft några alls av efter 1945.
Det vet du väl att korrelation inte är kausalitet. Minskat krigande under den period du tar upp kan lika gärna bero på något annat än denna princip du tar upp. Så du får gärna utveckla resonemanget varför principen orsakat mindre krig.

Men det initiala kvarstår - du tycker det är rätt att väst beväpnar civila ukrainare och därmed drar ut på lidandet, med hänvisning till en princip som gäller när det passar. Det är bara godtyckligt resonemang.

Citat:
Saken är ju den att om Ryssland bara hade följt spelreglerna och nöjt sig med att pumpa in vapen och "frivilliga" i sina klientstater i Donetsk och Luhansk så hade man kommit undan med allt och uppnått rimliga målsättningar till ett billigt pris. Nu blev man giriga och trodde att man kunde få betydligt mer utan att det skulle kosta mer. Både neutraliteten och diplomatin försvann när de ryska kryssningsmissilerna slog ned över hela Ukraina. Att komma och gnälla om en diplomatisk lösning nu är bara löjligt.
Mearsheimer håller inte med dig. Han menar att ryssarna varit mycket tydlig, mycket länge, med att man inte accepterar natoexpansion i Ukraina. Ändå har väst fortsatt, trots ryssarnas premisser. För mig är det att inte ta hänsyn och totalt respektlöst, vilket är regelöverträdelse i sig självt. Väst borde ha jobbat långsiktigt. Nu får man kris på kris och tar dåliga o stressade beslut.
Citera
2022-03-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Nej de invaderade efter att Ukraina gav bort 3000 kärnvapen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Ukraine
Ursäkta jag var otydlig, jag trodde det framgick utifrån TS att ryssarna går in i kriget eftersom man vill förhindra natoexpansion och därmed innan Ukraina får kärnvapen på plats.
Citera
2022-03-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Nej, han säger att alla stater är likadana, men att man i praktiken bara behöver intressera sig för stormakter för att förstå vad som händer i det internationella systemet eftersom det är de enda som har tillräckligt med maktresurser att påverka något. En liten stat måste anpassa sig till vad stormakterna hittar på, men drivkrafterna (makt och överlevnad) är samma.
Du kanske vill revidera ditt påstående i ditt förlöjligande inlägg?

” Att Sverige inte attackerar Norge, Danmark och Finland beror bara på oförmåga.”
Citera
2022-03-13, 00:38
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nästan allting blev ju kontraproduktivt. Inte ens den ryska minoriteten i Ukraina ville att ryssarna skulle erövra hela Ukraina utan de ville bara ha ett skydd i sina utbrytarregioner och fred.

NATO expansionen lär ju inte stoppas upp utan snarare ser vi ytterligare att NATO trappar upp med manskap och mer militär utrustning på plats för att snabbt kunna föra ett stort krig.

Hela världen hatar nu ryssar och slutar att idka handel med Ryssland.

Så om nu Ryssland får Ukraina, vad har man uppnått?

Hela världen hatade nazityskland för 75 år sen, det gick över.
Man har fått igenom sina krav.
Båda gubbarna Hitler och Putin är inte viktiga för ett land, ingen person är det.
Men landet består.
Citera
2022-03-13, 00:53
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Ursäkta jag var otydlig, jag trodde det framgick utifrån TS att ryssarna går in i kriget eftersom man vill förhindra natoexpansion och därmed innan Ukraina får kärnvapen på plats.
Invasionen skedde pga att NATO-länder vägrade släppa in Ukraina och därför fick de inte artikel-5 skydd.

Detta är ett generellt problem med NATO, kan ta tid att gå med och under tiden kan ex Ryssland hota dessa länder eller helt invadera för att stoppa det.
Citera
2022-03-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Invasionen skedde pga att NATO-länder vägrade släppa in Ukraina och därför fick de inte artikel-5 skydd.

Detta är ett generellt problem med NATO, kan ta tid att gå med och under tiden kan ex Ryssland hota dessa länder eller helt invadera för att stoppa det.
Ja, invasionen skedde för att Ukraina var mitt upp i processen att gå med i Nato.
Citera
2022-03-13, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Lavrov är grym! Reportrarna är som små skolbarn jämfört med Lavrov. Jag undrar vilken IQ han har? Måste vara nånstans 150+ kan jag tänka mig så mycket fakta som han har i huvudet. Han håller sig verkligen underrättad om allt. Jag förstår varför Putin behåller honom.

Haha, han klarade ju inte ens av att använda regim godkänt språkbruk.

Ingen tror väl att han ens är i närheten av Putins inre krets - en rysk Bagdad Bob.
Citera
2022-03-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Hur var ett fritt Ukraina ett hot mot Rysslands existens? Är Finland också ett existentiellt hot mot Ryssland? Om Putin nu efter offensiven lyckas bevara Rysslands existens - är han nöjd över resultatet?

Men ditt jävla fitthuvud - det handlar inte om ett fritt Ukraina, det handlar om ett Ukraina som sitter och agerar bas åt Rysslands största hot. Ukraina har under ett decennium infiltrerats, om du inte haft huvudet så uppkört i analen så hade du haft tid att sätta dig 10 minuter och läsa hur om hur man pumpat in pengar i Ukraina för "demokratisering" även kallat att bli en västlig lydstat.
Citera
2022-03-13, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Haha, han klarade ju inte ens av att använda regim godkänt språkbruk.

Ingen tror väl att han ens är i närheten av Putins inre krets - en rysk Bagdad Bob.
Nu underskattar du Lavrov.
Citera
2022-03-13, 03:45
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Bra beskrivet!

Jag har väldigt svårt att förstå varför 99 % av alla som skriver här har så svårt att förstå något så grundläggande.

Man använder inte moraliska omdömen inom vetenskap. Man försöker beskriva studieobjektet objektivt. Sedan när man är klar kan man väga in moraliska omdömen i själva slutsatsen / policyförslaget som forskningen syftar till att fastställa.

Måste vara något allvarligt fel på vårat utbildningssystem när 50 % av årskursen går vidare till universitetsstudier men bara 1 % har förmågan till normalt vetenskapligt tänkande.

Kan tillägga att endast 25% av alla de som läser högskole/universitetsutbildningar tar examen
Citera
2022-03-13, 04:17
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vet du inte varför Ryssland krigar i Ukraina? Finns en lång lista med anledningar.
Ryssland har säkert en lång lista med 'anledningar'.
Men det som de inte tog med i beräkningarna är att västvärlden har ännu fler och bättre anledningar att stoppa dem.
Vad vi behöver nu är absolut inte en wannabe Hitler som vill ha lebensraum.
Citera
2022-03-13, 04:52
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Ditt argument är att Donetsk & Luhansk skall tillhöra Ukraina, för att de röstade för det 1991.
Donetsk 83.90% röstade för med 64% röstdeltagande.
Luhansk 83.86% röstade för med 68% röstdeltagande.

Men samtidigt tycker du att det inte spelar någon roll att Donetsk & Luhansk röstade för självständighet 2014?
Donetsk 89.07% röstade för med 74.87% röstdeltagande.
Luhansk 96.2% röstade för med 75% röstdeltagande

För att besvara frågan om det kanske var ett fuskval som inte representerade viljan av folket.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Donbas_status_referendums
Där ser man. Siffrorna är aldrig på ljugmedias sida. Alltid är det de som utmålas som lögnare som egentligen har rätt. Så tröttsamt.
Senast redigerad av PK-befriad 2022-03-13 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in