Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Ukrainas tidiga nittonhundratalshistoria är egentligen väldigt intressant.
Det du skrev låter intressant, får mig att vilja lära mig mer om den perioden.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Donbas har knappast en tusenårig rysk historia. Innan mongolernas erövring var området glest befolkat av alaner, tatarer och petjeneger. De första rysk-/ukrainsktalande kosackerna började bosätta sig där först på 1500-talet
Bra poäng. Även om Kiev blev rysk huvudstad 882 så innebär det inte att ryssarna nödvändigtvis bebodde Donbassområdet då. Googlade och fann att den första ryska staden (Belaya Vezha) i Donbass grundades 965, så det fanns en population av ryssar där även om övriga Donbassområdet troligtvis var okultiverat.
2022 - 965 = 1057
Vilket ger oss över 1000 år av rysk historia i Donbassområdet.
https://michaelruark.blog/2022/02/26/kievan-rus-rurik-dynasty/
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Jag har inte argumenterat för att Donetsk och Luhansk ska tillhöra något alls. Det är upp till befolkningen där att bestämma. Det enda jag sa var att rysktalande inte med automatik vill tillhöra Ryssland. Något det finns många exempel på, till exempel folkomröstningen om självständighet 1991
Förtrycket mot det ryska språket är problematiskt också i områden som inte vill lämna Ukraina. Innan 2014 så fanns det lika många som valde att tala ryska som Ukrainska när de var hemma med familjen. Att rysktalande riskerar böter för att tala ryska vid offentliga institutioner och att de behöver oroa sig för otrevligheter från etniska nationalister, går hand i hand. Det ena skapar en atmosfär som bidrar med att legitimera det andra. Men nu börjar jag tala om ett inhemskt problem och inget jag tror professor Mearsheimer skulle anse ha ett större inflytande över Rysslands beslut att invadera Ukraina. ^^
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Och vad är egentligen vitsen med att länka till en Wikipedia-sida som radar upp mängder av oegentligheter och konstigheter före, under och efter folkomröstningen? Trodde du att ingen skulle trycka på länken? Inte ens den enda meningen du ryckt ur sitt sammanhang är särskilt övertygande.
Det var helt klart konstigheter. Även om de allra flesta i regionen ville separera från Ukraina så var det nog en hel del bråk. Även konflikt mellan separatister som trodde att man kunde lita på att Ukraina skulle låta dem välja att lämna under ordnade former och de som ansåg att man behövde ta saken i egna händer och stoppa alla försök av Ukraina att hindra processen. Men att hävda att det inte fanns en stark opinion för att separera från Ukraina när bevisen säger det omvända är enbart russofobiskt önsketänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Det är alltså en (1) journalist som frågat lite folk på stan om hur de ska rösta.
Källa?
Det var ett stickprov organiserad av sju tidningar Der Spiegel, Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Kyodo News Agency, Süddeutsche Zeitung, The Irish Times, The Washington Post och ZDF. Men stickprovet var ju tydligt nog för tidningarna, för att de inte skulle tycka det var lönt att göra en djupare opinionsundersökning.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
I den följande meningen står dessutom att om man räknade in de som inte tänkte rösta så föll ja-rösterna helt plötsligt från 95% till 65%. Bara det lilla faktumet att nej-röstarna så gott som mangrant tänkte låta bli att rösta får ju alla varningsklockor att ringa så det dånar
Jag tror inte att du inser att det stycket handlar om vad som styrker att det var ett legitimt resultat. De poängterar att ja sidan skulle vinna med över 65% av rösterna även om alla som inte röstade hade röstat emot. Det är ett argument för att det var ett legitimt val
Den följande meningen var överflödig att citera, då jag redan hade redovisat de råa siffrorna (procent ja röster & valdeltagande). Över 65% är den absoluta lägsta siffran man kan komma fram till om man använder siffrorna i regionen som fick lägst stöd och multiplicerar dem med valdeltagandet.
0.89 x 0.74 >= 0.65