Citat:
Ursprungligen postat av
cern
Jag har en Raspberry Pi 400. Det kanske är bäst att bara hålla sig till Raspberry OS istället för Ubuntu och sånt som är "tyngre" eller?
Har en MacBook Air M1 och kanske ska testa köra linux också men är det så bra att ha 2 OS på en dator?
Blir inte datorn "slöare" och batterit sämre osv? Linux verkar ju "Tyngre" 86x ultra mega turbo osv
Jag vetefan. Beror väl lite på vilken Raspberry man kör med. RaspberryOS tror jag till nyligen bara var 32-bit, men nu tror det finns 64-bit varianter av RaspberryOS. Känns ju lite dumt att köra på 32-bit när 64-bit finns och fungerar.
Tror jag körde med Ubuntu MATE på Raspberryn det fungerade fint. Men det kanske är onödigt att köra standard Ubunut (Gnome) på en raspberry. Finns ju lättare varianter av Ubuntu som MATE, Xubuntu Lubuntu osv.
Har själv sådär erfarenhet av att dualboota operativsystem på en dator, men har bara testat en gång och jag är ingen expert. De var Ubuntu och Windows 10 och på samma SSD. Skulle jag testa det igen så hade jag isf gjort det på var sin separat SSD/HDD.
Man kan väl inte köra en 86x distro på en ARM hårdvara. Nu finns de väl distrobutioner som stöder just ARM-hårdvara, men det får man ju kolla upp när man installerar. Sedan så får man ju kolla upp vilken linuxkärna som stödjer M1, för den kom väl nyss med någon relativt ny Linuxkärna så risken är väl rätt stor om man väljer så kallad stabil distro men äldre kärna som inte stöder M1 så funker det helt enkelt inte.
Så för att få Linux på en Macbook Air M1 så behöver du allstå en distrobution som stödjer ARM och samtidigt har en såpass ny linuxkärna som stödjer M1-processorn. Som jag uppfattat det så krävs det troligtvis mer arbete för att få det att fungera på en Macbook som grafikdrivrutiner och liknande. Så ingenting jag skulle testa innan någon distro kommer som säger rent ut "här har vi en Macbook Air M1-kombatibel" distro. Jag
tror inte det finns idag, men det kommer nog (eller aldrig).