2022-03-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Står i krokarna att gå över till nytt operativsystem. Är så trött på Windows. Men använder datorer i jobbet, så för mig är det är en större fråga än att bara 'byta och se vad som händer'.

Tackar för svar, tips och åsikter

Är du beredd på strul med grafikkort, drivrutiner, printers, bankens inlogging, applikationer??

Glöm linux som desktop OS, behöver du nåt kan du alltid köra WSL2 eller Virtuall maskin i windows.
Windws har otroligt bra bakåtkompabilitet, tex Weiss saracon från mitten av 2000 rullar fint i Windows 11. På samma sätt kan du gömma Mac, med nya CPU:n funkar ingenting och du tappar enormt i flexibilitet och blir inlåst till iCloud.
Citera
2022-03-11, 09:18
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Windws har otroligt bra bakåtkompabilitet
Microsoft har inte ens bra bakåtkompabilitet med sin egen hårdvara. Min kompis hade en ganska dyr och fin ratt från MS som de droppade support för. Sånt är inte ovanligt.
Sen nu med Win11 är det sju resor värre.

Om t.ex. skrivaren skulle ha problem, det märker man ifall man testar lite snabbt med en live-usb sticka. Oftast är det inga problem alls, känns onödigt att skrämmas. Varför skulle det vara problem att logga in på banken?
Citera
2022-03-11, 09:50
Moderator
rancors avatar
Väldigt få människor "går över" till Linux.

Linux och Windows komplimenterar varandra. I vissa fall passar Linux bättre än Windows och tvärt om.

Jag är en daglig användare av både Linux och Windows sedan över 20 år och jag väljer ingen sida utan konstaterade för längesedan att båda är bra på sitt sätt.

Windows på klienterna och Linux på servrar, kör även wsl2 på klienterna för att få snabb tillgång till ett bra skal och verktyg.

Jag respekterar dom som väljer att gå över till Linux av olika skäl men det kräver helt klart ett intresse och större engagemang.

// rancor
Citera
2022-03-11, 10:21
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Jag respekterar dom som väljer att gå över till Linux av olika skäl men det kräver helt klart ett intresse och större engagemang.
Helt klart. Att gå över krävs en del för en power user. Jag gick från Win7 gradvis, bytte först till program som fanns för båda systemen i så stor utsträckning som möjligt för att övergången skulle bli mjukare.

Men för en novis som bara släpps ner är det inte nån jätteskillnad. Jag fixar datorer åt folk som inte kan, slänger in Linux Mint och de kör Firefox som innan utan problem. Det bara funkar idag, oavsett vilket os man kör egentligen.
Citera
2022-03-11, 10:29
Medlem
Jag slängde ut Windows 1996. Har aldrig ångrat mig. På den tiden var det dock riktigt jävligt att få igång linux ordentligt. Men numera är det ju inte så. Nu går det fortare att installera linux på en ny maskin än Windows. Och inte en massa jävelskap med Windows updates som kan fucka upp hela installationen.

Om man inte spelar eller ska använda en massa obskyr musikutrustning så är Linux ett bättre alternativ än windows.
Citera
2022-03-11, 11:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Väldigt få människor "går över" till Linux.

Linux och Windows komplimenterar varandra. I vissa fall passar Linux bättre än Windows och tvärt om.

Jag är en daglig användare av både Linux och Windows sedan över 20 år och jag väljer ingen sida utan konstaterade för längesedan att båda är bra på sitt sätt.

Windows på klienterna och Linux på servrar, kör även wsl2 på klienterna för att få snabb tillgång till ett bra skal och verktyg.

// rancor

Microsoft håller på och går över till linux-kärnan vilket gör att i framtida windows-versioner så kommer du att kunna köra ett helt native linux-desktop om man vill, men ändå kunna köra alla windows-applikationer i samma maskin utan att egentligen behöva köra med virtualisering.
Citera
2022-03-11, 11:55
Medlem
cerns avatar
Vad använder flashbackarna här för OS?

Är det Debian som är mest går hem här?
Citera
2022-03-11, 12:07
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Ja, Linux Mint för min del. Xfce, som jag kört sen innan jag gick över till Mint. Har tankar på att gå över till Arch men det kommer när det kommer, trivs bra i min nuvarande miljö.
Citera
2022-03-11, 12:20
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:

Jag använder Linux Mint, Ubuntu Gnome de senaste versionerna och Windows 10. Ubuntu på laptopen men är inte helt nöjd med Gnome där, så kommer kanske testa något annat där.

Telefon så har man använt LineageOS men är tillbaka på ren Andriod igen, ska testa CalyxOS om man kommer över en telefon som den funkar till.

Sedan så använder man väl lite olika linux operativsystem på RaspberryPi som raspberryOS, LibreElec, ArkOS och så vidare men det är oftast en ganska nichad användning på en mediespelare eller spelmackapär, då de räknas inte tycker jag i den här diskussionen.
Citera
2022-03-11, 12:26
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jag använder Linux Mint, Ubuntu Gnome de senaste versionerna och Windows 10. Ubuntu på laptopen men är inte helt nöjd med Gnome där, så kommer kanske testa något annat där.

Telefon så har man använt LineageOS men är tillbaka på ren Andriod igen, ska testa CalyxOS om man kommer över en telefon som den funkar till.

Sedan så använder man väl lite olika linux operativsystem på RaspberryPi som raspberryOS, LibreElec, ArkOS och så vidare men det är oftast en ganska nichad användning på en mediespelare eller spelmackapär, då de räknas inte tycker jag i den här diskussionen.
Jag har en Raspberry Pi 400. Det kanske är bäst att bara hålla sig till Raspberry OS istället för Ubuntu och sånt som är "tyngre" eller?

Har en MacBook Air M1 och kanske ska testa köra linux också men är det så bra att ha 2 OS på en dator?

Blir inte datorn "slöare" och batterit sämre osv? Linux verkar ju "Tyngre" 86x ultra mega turbo osv
Citera
2022-03-11, 12:46
Avslutad
Citat:

Har en PC med Debian men använder den sällan.
Citera
2022-03-11, 12:53
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Har en PC med Debian men använder den sällan.
Är det krångligt OS? Som du vet med mig så känner jag mig inte helt nöjd med OS Monterey. Windows är alltid Windows.. Det bästa för mig hade varit en blandning mellan OS Monterey och Windows 11.

Layout som OSX men med djup som Windows, mera program och funktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in