2022-03-11, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Är det krångligt OS? Som du vet med mig så känner jag mig inte helt nöjd med OS Monterey. Windows är alltid Windows.. Det bästa för mig hade varit en blandning mellan OS Monterey och Windows 11.

Layout som OSX men med djup som Windows, mera program och funktioner.

Debian är väl inte så värst krångligt. Det är alltid bra att kunna grunderna i Linux/UNIX, alternativt att man har använt terminalen i macOS. Dock har ju Debian en policy att allt i grunddistributionen skall vara 100% öppen källkod, så behöver man t.ex. speciella proprietära drivrutiner får man greja lite extra.

Debian har GNOME som standard skrivbordsmiljö och det liknar ju inte macOS exakt men är inte svårt att använda.
Citera
2022-03-11, 13:51
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Jag har en Raspberry Pi 400. Det kanske är bäst att bara hålla sig till Raspberry OS istället för Ubuntu och sånt som är "tyngre" eller?

Har en MacBook Air M1 och kanske ska testa köra linux också men är det så bra att ha 2 OS på en dator?

Blir inte datorn "slöare" och batterit sämre osv? Linux verkar ju "Tyngre" 86x ultra mega turbo osv

Jag vetefan. Beror väl lite på vilken Raspberry man kör med. RaspberryOS tror jag till nyligen bara var 32-bit, men nu tror det finns 64-bit varianter av RaspberryOS. Känns ju lite dumt att köra på 32-bit när 64-bit finns och fungerar.
Tror jag körde med Ubuntu MATE på Raspberryn det fungerade fint. Men det kanske är onödigt att köra standard Ubunut (Gnome) på en raspberry. Finns ju lättare varianter av Ubuntu som MATE, Xubuntu Lubuntu osv.

Har själv sådär erfarenhet av att dualboota operativsystem på en dator, men har bara testat en gång och jag är ingen expert. De var Ubuntu och Windows 10 och på samma SSD. Skulle jag testa det igen så hade jag isf gjort det på var sin separat SSD/HDD.

Man kan väl inte köra en 86x distro på en ARM hårdvara. Nu finns de väl distrobutioner som stöder just ARM-hårdvara, men det får man ju kolla upp när man installerar. Sedan så får man ju kolla upp vilken linuxkärna som stödjer M1, för den kom väl nyss med någon relativt ny Linuxkärna så risken är väl rätt stor om man väljer så kallad stabil distro men äldre kärna som inte stöder M1 så funker det helt enkelt inte.

Så för att få Linux på en Macbook Air M1 så behöver du allstå en distrobution som stödjer ARM och samtidigt har en såpass ny linuxkärna som stödjer M1-processorn. Som jag uppfattat det så krävs det troligtvis mer arbete för att få det att fungera på en Macbook som grafikdrivrutiner och liknande. Så ingenting jag skulle testa innan någon distro kommer som säger rent ut "här har vi en Macbook Air M1-kombatibel" distro. Jag tror inte det finns idag, men det kommer nog (eller aldrig).
Senast redigerad av Pojkekorv 2022-03-11 kl. 13:55.
Citera
2022-03-11, 14:26
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Jag har en Raspberry Pi 400. Det kanske är bäst att bara hålla sig till Raspberry OS istället för Ubuntu och sånt som är "tyngre" eller?

Dietpi, prova den om du har en sticka över så du kan testa den eller annan dist innan du bestämmer dig.
Den utgår från minimalt och sedan väljer man att bygga på vad man vill ha efterhand på ett lätt och kul sätt. Allt installeras genom färdiga scripts. Man kan få avancerade grejer installerade som man annars inte kanske fixat på egen hand eller ens visste fanns.

https://dietpi.com/
Citera
2022-03-11, 16:18
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Dietpi, prova den om du har en sticka över så du kan testa den eller annan dist innan du bestämmer dig.
Den utgår från minimalt och sedan väljer man att bygga på vad man vill ha efterhand på ett lätt och kul sätt. Allt installeras genom färdiga scripts. Man kan få avancerade grejer installerade som man annars inte kanske fixat på egen hand eller ens visste fanns.

https://dietpi.com/
Wow! Det där ser riktigt intressant ut. Tack som fan! Ska bli att testa!
Citera
2022-03-11, 16:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
J

Har en MacBook Air M1 och kanske ska testa köra linux också men är det så bra att ha 2 OS på en dator?
Jag har också en MBA M1 och håller på att testa UTM som är en VM som fungerar på M1.
Det går riktigt smidigt att köra Debian LXDE (ARM).
Mitt enda problem hittills är att jag inte får igång nätverksdelningen, men det bör ge sig.
Kör inte dual boot, utan istället VM.
Citera
2022-03-11, 20:58
Medlem
Enterprises avatar
Uppdatering:
Nu fick jag nätverket att funka på Debian genom UTM på en Mac M1-värd
Citera
2022-03-11, 21:44
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Uppdatering:
Nu fick jag nätverket att funka på Debian genom UTM på en Mac M1-värd
Fan vad nice! Mycket intressant!

Men detta kör du alltså medans du kör OSX i bakgrunden eller? Om detta fungerar bra borde man kunna köra dual boot va?
Citera
2022-03-11, 21:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Fan vad nice! Mycket intressant!

Men detta kör du alltså medans du kör OSX i bakgrunden eller? Om detta fungerar bra borde man kunna köra dual boot va?
Det körs som ett fönster precis som Word eller Numbers (givetvis möjligt att köra full screen också). Dual boot är något helt annat och inget jag tror funkar på M1 i nuläget.

Edit: verkar som att det numera går att installera Ubuntu på M1, finns Youtubevideo om detta.
Senast redigerad av Enterprise 2022-03-11 kl. 22:01.
Citera
2022-03-12, 11:17
Medlem
smurf.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Tex:
SFC /scannow

Har du aldrig kört det i Windows?
Kört CMD från installskivan?
WinPE?
https://sergeistrelec.ru/winpe-10-8-sergei-strelec-english/206-winpe-10-8-sergei-strelec-x86-x64-native-x86-20210721-english-version.html

Det är svårt att rädda Windows när det inte bootar. Efter kanske ett försök att köra dualboot som vissa råder okunniga om.
Hur många normies tror du använt SFC /scannow? I procent ungefär? Hur många tror du ens vet om att det existerar? Hur många tror du vet om att CMD existerar?
Hur många tror du använd en installationsskiva för Windows?
Citera
2022-03-12, 13:40
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurf.konto
Hur många normies tror du använt SFC /scannow? I procent ungefär? Hur många tror du ens vet om att det existerar? Hur många tror du vet om att CMD existerar?
Hur många tror du använd en installationsskiva för Windows?
För få, men jag ska nu lära er. det räcker långt att kunna och sparar många tusenlappar istället för att behöva lämna in datorn till reparation. WinPE ännu längre.
När jag var student back in the Windows XP days så satte jag upp lappar på butiker anslagstavlor om datorservice med hembesök för 500:- plus bensin. Jag kunde typ inte mer än det. Dåliga hårddiskar som "klickade", bootloader eller virus var alltid problemen i stort sätt.

Blev mycket pengar extra.
Idag så behöver man inte installationsdisken för att gå in i CMD i reparationsläge, Settings ->Recovery->Advaced Startup.

Topic: Jag rekommenderar Ventoy om ni sabbar bootloadern genom att försöka få dualboot eller andra problem som kan fixas även om Windows eller Linux inte startar längre.
https://www.ventoy.net/en/index.html

Man bara lägger in ISO-filer av olika reparations OS på ett USB eller hårddisk som man bootar med. Bättre ha gjort det innan man behöver använda det.
"WinPE 10-8 Sergei Strelec" är oslagbart för Windows.
https://sergeistrelec.ru/winpe-10-8-sergei-strelec-english/

Eller bara Linux Mint Live, Gällande Linux och fixa Grub bootloader.

https://linuxhint.com/linux_mint_boot_repair/
Citera
2022-03-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Microsoft har inte ens bra bakåtkompabilitet med sin egen hårdvara. Min kompis hade en ganska dyr och fin ratt från MS som de droppade support för. Sånt är inte ovanligt.
Sen nu med Win11 är det sju resor värre.

Jag pratar om applikationens kompatibilitet. Du kan köra riktigt gamla appar på ny Windows.
Att din dator inte stöttar senaste windowsversionen påverkar inte denna bakåtkompabilitet.
På mac verkar det som alla appar krashar och desupportas vid varje uppdatering. 32-bits någon?
Linux har liknande problem med "kort" applikationslivslängd men bättre än mac.

Så Disney+ appen och BankID lirar på Linux?
Citera
2022-03-12, 18:27
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Jag pratar om applikationens kompatibilitet. Du kan köra riktigt gamla appar på ny Windows.
Att din dator inte stöttar senaste windowsversionen påverkar inte denna bakåtkompabilitet.
På mac verkar det som alla appar krashar och desupportas vid varje uppdatering. 32-bits någon?
Linux har liknande problem med "kort" applikationslivslängd men bättre än mac.

Så Disney+ appen och BankID lirar på Linux?
BankID gjorde det, men inte längre. Det är knappast Linux som ändrat på sig där. De valde att inte stödja Linux helt enkelt. BankID på fil är väl på väg att försvinna helt dessutom, jag har en smartphone bara för BankID i stort sett.

Och vilka program funkar inte längre under Linux? Fri mjukvara menar jag då. "Appar" skiter jag fullständigt i. Som tur är finns det en community, så mycket funkar utan officiell support. Kollar lite Netflix via Kodi t.ex. Samma med Youtube, utan reklam, och så vidare.

Drivrutinerna till min polares ratt räknas inte som "app" antar jag.

Jag spelar under Windows. Fortfarande Win7 på min speldator.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-03-12 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in