2021-07-22, 22:58
Medlem
schtaans avatar
Linux Mint kan rekommenderas. Det nödvändigaste följer med, inga obegripliga kommandon för att installera, ganska mycket windows känsla. Sen så funkar det ju på annat sätt att uppdatera & installera program på Linux men så är det.
Har hänt att jag hittat nåt som ska installeras och det måste göras via kommandofönstret, men då brukar det vara bra instruktioner så det är bara "klippa & klistra"
Citera
2021-07-22, 23:08
Medlem
HarryManbacks avatar
Låter på dina behov som att du bör kika på mac.

Om du vill ha en bra arbetsstation med fokus på media.

Jag menar Linux är för mig om jag vill utmana mig själv och känna mig som en hacker. Men det är för specifika ändamål jag har det, skulle aldrig sitta med det som standard. Där kör jag Windows då det är det som uppfyller mina behov, ja eller uppfyllde då jag spelat massor av datorspel men nu lagt ner..

Men skulle speca typ såhär:

Win: Dagligdags användning om du vill ha det enklaste och kunna spela alla spel
Mac: Du använder dig av professionella verktyg för media-hantering och skapande.
Linux: Du vill mecka själv och slita ditt hår när du inte får något att fungera, men när du får det känns det gött. Du vill ha avancerade verktyg för olika ändamål.

Nåväl, nu förenklar och höftar jag så folk kanske slår ner på det jag skrivit men det är mina 2 cents.
Citera
2021-07-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Har kört i huvudsak Windows men även kört allehanda Linux-distros sedan 486 DX2 var det hetaste som fanns men gick helt över till Mac ca. 2017 då jag köpte en begagnad iMac och testade för första gången av ren nyfikenhet…

Har kört mac sedan dess. Kommer aldrig mer köpa en windows-PC för dagligt användande, MacOS är alldeles för brilliant, och datorerna (de bärbara) är så sköna att jobba med! Allt bara funkar!

Så på din fråga hade jag varmt rekommenderat att prova mac!

Det där blir också en fråga om "fungerar min mjukvara?". Men med tanke på nya CPU:n Apple kör numera så är det klart värt att fundera.
Citera
2021-07-23, 01:18
Medlem
Anktalares avatar
Vägrar att jobba i något annat OS än Linux, allting går så segt i Windows, går iofs att sitta på Mac men det passar inte mig och jag jobbar inte med design så så saknar inget från det.

Låter som du ska sitta på Mac eller Windows.
Citera
2021-07-23, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Linux Mint kan rekommenderas. Det nödvändigaste följer med, inga obegripliga kommandon för att installera, ganska mycket windows känsla. Sen så funkar det ju på annat sätt att uppdatera & installera program på Linux men så är det.
Har hänt att jag hittat nåt som ska installeras och det måste göras via kommandofönstret, men då brukar det vara bra instruktioner så det är bara "klippa & klistra"
För några år sedan fick jag ett ryck att installera Linux Mint på en gammal bärbar dator som blev för seg med Windows 10, det var mer som ett projekt för att fördriva lite tid.

Mitt intryck av Linux Mint är att det har som du sa lite Windows känsla men stöter man på lite problem så kan det vara svårt att hitta info, det händer i princip aldrig med Windows. utan där finns det 10 videos på Youtube typ som visar i detalj hur man skall gå tillväga.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-07-23 kl. 02:30.
Citera
2021-07-23, 06:41
Medlem
Linux, och andra OS som *BSD är för tekniskt lagda personer, bättre du håller dig till en läsplatta eller liknande.

Skämt åsido, det är rent sorgligt att se så många personer prata om Linux som svårt. Det är betydligt lättare än windows och mac os.
De flesta programmen finns i Linux ”App store”, för att använda ett ord yngre kan relatera till.

Sedan brukar man anpassa mjukvaror efter vad som finns, om du vill ha Box, och de saknar linuxklient använd då dropbox eller liknande datainsamlingsmoln som har det.

Fördelen med Linux och liknande är att dokumentationen är inbyggd i operativsystemet och att det finns fantastiskt bra loggfiler som visar precis vad som går fel om det händer nåt.

Men tyvärr har väl gemene man knappt läst mer än tre fyra pixieböcker när de går in i vuxenlivet idag och om det inte finns Tik-Tok videor med tutorials börjar väl de flesta lättkränkta fem-hens gråta.
Om så är fallet, sök upp närmaste bro och hoppa, du gör alla, utom möjligtvis din lokala dildosäljare en tjänst då.
Citera
2021-07-23, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Det är 2021 och Linus många gånger är kvar på 80-talet. Bara att installera ett program, kan vara en vetenskap. Man behöver kunna skriva kommandon i vissa fall.
Och som du säger blir man begränsad i Linux vad gäller mjukvara.
Ett tips är att installera Linux på den dator du använder (DualBoot) så att du inte hamnar i ett taskigt läge.

Trams! Installation av Linux på en ren hårddisk är lika enkelt som Windows. Man använder mer och mer internet, ibland springer man på efterblivna produkter som inte går att styra via webbläsare.

Skall man göra en specialprogram som photoshop, då är mac programmet bättre. Men vill en bra terminal emot internet, så räcker linux,
Citera
2021-07-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Står i krokarna att gå över till nytt operativsystem. Är så trött på Windows. Men använder datorer i jobbet, så för mig är det är en större fråga än att bara 'byta och se vad som händer'.

Gillar känslan och upplägget av Linux, och dom program och processer som jag känner till från Linux tycks bara funka och vara logiskt upplagda - utan Windows 'överförenklade' och samtidigt ostadiga tillkrånglande. Jag är så fall mera av Ubuntu-typen förstås, möjligen Debian.

Men detaljer som får mig att tveka på Linux, och istället blicka mot Mac, är främst att det verkar finnas ganska lite programvaror som görs för Linux. För nåt år sen köpte jag ny systemkamera, och då fanns det mjukvara för kameran både för att använda i allmänna hanteringen, men även för fjärrstyrning till fotografering m.m. Det är kanon och funkar. Den mjukvaran fanns för Win och Mac, men inte Linux. Detsamma verkar gälla mycket, att det finns för Win och ofta (men inte alltid) för Mac, men väldigt sällan för Linux. Jag använde Box.com ett tag, hade sync client och annat godis för Win och Mac, men ingenting alls för Linux.

Jag är mer av en som använder datorn för att göra jobb bättre, snarare än att göra datorn bättre på att jobba, så jag behöver att saker fungerar relativt rakt på. En Workstation-människa med andra ord. Jag vill inte behöva ägna 1-2 veckor åt att skapa ett avancerat Bash- eller Python-program för att jag inte hittar någon backup-lösning som inte har det jag behöver t.ex. Mediaprogram som Premiere för Video, Logic för ljud, Photoshop för bild osv verkar inte ha många seriösa motsvarigheter på Linux-sidan, och det verkar inte ha växt till sig alltför mycket på den fronten dom sista 5 åren heller.

Men Linux verkar å andra sidan ha en stor användar-bas som skriver egna script och applikationer som delas mellan varandra via nätet, så kanske kan Linux väga upp en del på den fronten?

Jag har en känsla av att Linux lagt mer krutet på server-marknaden dom sista 20 åren, så det är mest detta (allt ovanstående) som får mig att tveka gällande Linux. Mac däremot har ju ett nästan överdrivet genomarbetat eko-system för både mjuk och hårdvara.

Vill fråga ni som varit en del av Linux eko-system en längre tid, om min uppfattning är mer sann än fel? Och detta utan att döma ut vare sig Linux eller något annat bara för det. Linux är absolut seriöst, men för någon som behöver mest Workstation-användning, med bara lite customisering och enstaka egna program osv ...?

Tackar för svar, tips och åsikter

Till att börja med, så ska man ju ha klart för sig på att det ändå är en ganska stor skillnad på att köra ElementaryOS, Mint och Kubuntu. Man ska ju även ha klart för att det grafiska anv. gränssnitt som finns är ovanpå "det andra" och utbytbart. Detta resulterar iofs i valfrihet, men också en otrolig spretighet.

Enligt mig låter det som att du gör bäst i att köpa en Mac.
Citera
2021-07-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Ge upp-linux är inget för dig.

Helt enig med ovanstående.

Inget illa menat, TS men baserat på vad du skriver så är Linux inte något för dig. Du kan inte förvänta dig ”Windows fast bättre”. Det är inte det det handlar om.
Citera
2021-07-23, 10:18
Medlem
fittslems avatar
Grejen med Linux är att det är avskalat, du får inte massa extraskit utan du får det som du vill ha och då får se till att fixa upp det själv. Det kommer kräva mycket mer jobb från din sida. Är det värt det så kör annars så bör du nog hålla dig till Mac/Windows. Linux är ingenting du bara installerar och vips så har du ett fungerande OS som har allt som du behöver.
Senast redigerad av fittslem 2021-07-23 kl. 10:21.
Citera
2021-07-23, 11:24
Medlem
"Linux känns som 80-talet" sluta nu jag har uteslutande använt Linux i 15 år och det är absolut kompetent även som desktop. det mesta går att ordna om man vill och lägger lite tid på det.
Citera
2021-07-24, 10:46
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Står i krokarna att gå över till nytt operativsystem. Är så trött på Windows. Men använder datorer i jobbet, så för mig är det är en större fråga än att bara 'byta och se vad som händer'.

Gillar känslan och upplägget av Linux, och dom program och processer som jag känner till från Linux tycks bara funka och vara logiskt upplagda - utan Windows 'överförenklade' och samtidigt ostadiga tillkrånglande. Jag är så fall mera av Ubuntu-typen förstås, möjligen Debian.

Men detaljer som får mig att tveka på Linux, och istället blicka mot Mac, är främst att det verkar finnas ganska lite programvaror som görs för Linux. För nåt år sen köpte jag ny systemkamera, och då fanns det mjukvara för kameran både för att använda i allmänna hanteringen, men även för fjärrstyrning till fotografering m.m. Det är kanon och funkar. Den mjukvaran fanns för Win och Mac, men inte Linux. Detsamma verkar gälla mycket, att det finns för Win och ofta (men inte alltid) för Mac, men väldigt sällan för Linux. Jag använde Box.com ett tag, hade sync client och annat godis för Win och Mac, men ingenting alls för Linux.

Jag är mer av en som använder datorn för att göra jobb bättre, snarare än att göra datorn bättre på att jobba, så jag behöver att saker fungerar relativt rakt på. En Workstation-människa med andra ord. Jag vill inte behöva ägna 1-2 veckor åt att skapa ett avancerat Bash- eller Python-program för att jag inte hittar någon backup-lösning som inte har det jag behöver t.ex. Mediaprogram som Premiere för Video, Logic för ljud, Photoshop för bild osv verkar inte ha många seriösa motsvarigheter på Linux-sidan, och det verkar inte ha växt till sig alltför mycket på den fronten dom sista 5 åren heller.

Men Linux verkar å andra sidan ha en stor användar-bas som skriver egna script och applikationer som delas mellan varandra via nätet, så kanske kan Linux väga upp en del på den fronten?

Jag har en känsla av att Linux lagt mer krutet på server-marknaden dom sista 20 åren, så det är mest detta (allt ovanstående) som får mig att tveka gällande Linux. Mac däremot har ju ett nästan överdrivet genomarbetat eko-system för både mjuk och hårdvara.

Vill fråga ni som varit en del av Linux eko-system en längre tid, om min uppfattning är mer sann än fel? Och detta utan att döma ut vare sig Linux eller något annat bara för det. Linux är absolut seriöst, men för någon som behöver mest Workstation-användning, med bara lite customisering och enstaka egna program osv ...?

Tackar för svar, tips och åsikter

Jäkla konstig frågeställning.

Jag vill byta operativsystem men jag vill inte lära mig nånting nytt och jag vill ha proprietära tredjepartsapplikationer.

Utan att testa kompatibiliteten av dessa proprietära tredjepartsapplikationer i exempelvis WINE, för då måste du ju lära dig något och experimentera, så kan du ju inte veta om de fungerar i Linux.

En gyllene mellanväg är väl att dualboota för proprietära tredjepartsapplikationer som inte funkar genom WINE.

Alternativt köpa en äppeldator så får du dina proprietära tredjepartsapplikationer och det är inte Windows.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-07-24 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in