Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Står i krokarna att gå över till nytt operativsystem. Är så trött på Windows. Men använder datorer i jobbet, så för mig är det är en större fråga än att bara 'byta och se vad som händer'.
Gillar känslan och upplägget av Linux, och dom program och processer som jag känner till från Linux tycks bara funka och vara logiskt upplagda - utan Windows 'överförenklade' och samtidigt ostadiga tillkrånglande. Jag är så fall mera av Ubuntu-typen förstås, möjligen Debian.
Men detaljer som får mig att tveka på Linux, och istället blicka mot Mac, är främst att det verkar finnas ganska lite programvaror som görs för Linux. För nåt år sen köpte jag ny systemkamera, och då fanns det mjukvara för kameran både för att använda i allmänna hanteringen, men även för fjärrstyrning till fotografering m.m. Det är kanon och funkar. Den mjukvaran fanns för Win och Mac, men inte Linux. Detsamma verkar gälla mycket, att det finns för Win och ofta (men inte alltid) för Mac, men väldigt sällan för Linux. Jag använde Box.com ett tag, hade sync client och annat godis för Win och Mac, men ingenting alls för Linux.
Jag är mer av en som använder datorn för att göra jobb bättre, snarare än att göra datorn bättre på att jobba, så jag behöver att saker fungerar relativt rakt på. En Workstation-människa med andra ord. Jag vill inte behöva ägna 1-2 veckor åt att skapa ett avancerat Bash- eller Python-program för att jag inte hittar någon backup-lösning som inte har det jag behöver t.ex. Mediaprogram som Premiere för Video, Logic för ljud, Photoshop för bild osv verkar inte ha många seriösa motsvarigheter på Linux-sidan, och det verkar inte ha växt till sig alltför mycket på den fronten dom sista 5 åren heller.
Men Linux verkar å andra sidan ha en stor användar-bas som skriver egna script och applikationer som delas mellan varandra via nätet, så kanske kan Linux väga upp en del på den fronten?
Jag har en känsla av att Linux lagt mer krutet på server-marknaden dom sista 20 åren, så det är mest detta (allt ovanstående) som får mig att tveka gällande Linux. Mac däremot har ju ett nästan överdrivet genomarbetat eko-system för både mjuk och hårdvara.
Vill fråga ni som varit en del av Linux eko-system en längre tid, om min uppfattning är mer sann än fel? Och detta utan att döma ut vare sig Linux eller något annat bara för det. Linux är absolut seriöst, men för någon som behöver mest Workstation-användning, med bara lite customisering och enstaka egna program osv ...?
Tackar för svar, tips och åsikter
Jäkla konstig frågeställning.
Jag vill byta operativsystem men jag vill inte lära mig nånting nytt och jag vill ha proprietära tredjepartsapplikationer.
Utan att testa kompatibiliteten av dessa proprietära tredjepartsapplikationer i exempelvis WINE, för då måste du ju lära dig något och experimentera, så kan du ju inte veta om de fungerar i Linux.
En gyllene mellanväg är väl att dualboota för proprietära tredjepartsapplikationer som inte funkar genom WINE.
Alternativt köpa en äppeldator så får du dina proprietära tredjepartsapplikationer och det är inte Windows.