2022-03-12, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den där ljudteknikern, som jag i övrigt är mycket skeptisk till, fick fram en sekvens där man kan höra LP. Det som hörs är väldigt ledsamt och chockerande så jag har svårt att se hur man skulle kunna missa det.

Vet inte exakt när denna sekvens hörs, men det verkar vara under de första två minuterna.

Så det är innan SE försöker springa ikapp poliserna (med signalementet på sig själv?).

Men knappast inom de först 40 sekunderna vilket vi diskuterar här.
Citera
2022-03-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var du som sa hon skrek. "Hysterisk Lisbet skriker". Då borde du kunna visa att hon skrek mellan sekund 5 och 40. Annars är det bara gissning.

Jag säger inte det sker tyst. Men det här är city en löningsfredag. Det är aldrig tyst.

Det är några få bilar som svänger, i en korsning där bilar normalt svänger. Det är en liten folksamling, normalt en fredagskväll.

Om det är självklart att det är något man skulle märka så hade väl SE sagt han märkt det. Han hade ju gått där i 18 år

Så om jag kunnat bevisa att han borde höra något från t.ex Lisbeth eller någon annan som är högljud så tror du att han är GM då ?

Jag har som sagt läst att hon var hysteriskt o skrek....
Citera
2022-03-12, 15:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Nej, men SE stod på huk intill, eller i alla fall intill, kroppen, de första 3 minuterna eller till dess att piketstyrkan kom rusande. Då rätade han upp sig och sträckte ut hela armen för att myndigt förkunna flyktvägen.

Så han kan väl inte direkt ha missat hur uppskakad LP var, vilket ljudklippet antyder ...

Hade han inte koll på LP hela tiden, vad hon sa, hur hon rörde sig, att hon var fram till IW och GS?
Citera
2022-03-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skandiaväktarna ger med sina vittnesmål i praktiken Stig Engström alibi. Dessa utsagor måste totalt ignoreras om man ska placera SE i dekorimahörnan vid tiden för MOP.

Nej. Väktarna förhördes först tre månader efter mordet. Deras utsagor om "ett par minuter" kan inte utgöra ett alibi. Dels såg de SE två gånger samma kväll, dels är det omöjligt att efter tre månader avgöra hur långt ett samtal var. Dessutom förutsätter ditt resonemang att SE (om han är GM) inte utnyttjat möjligheten att bearbeta väktarna, t ex genom att senare säga något i stil med "som jag berättade kvällen Palme blev skjuten så....". Hade väktarna blivit förhörda mordnatten eller på lördagen efteråt hade jag tillmätt deras uttalanden större vikt, men inte när det pratas om ett kort samtal efter tre månader.
Citera
2022-03-12, 15:08
Medlem
Citat:

Anna Hage säger att Lisbeth skrek o var hysterisk när hon kom fram..

Alltså någonstans mellan 20-40 sek..
Citera
2022-03-12, 15:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, men SE stod på huk intill, eller i alla fall intill, kroppen, de första 3 minuterna eller till dess att piketstyrkan kom rusande. Då rätade han upp sig och sträckte ut hela armen för att myndigt förkunna flyktvägen.

Så han kan väl inte direkt ha missat hur uppskakad LP var, vilket ljudklippet antyder ...

Hade han inte koll på LP hela tiden, vad hon sa, hur hon rörde sig, att hon var fram till IW och GS?

Vi diskuterar alltså om SE borde uppmärksamma mordplatsen på håll om han kommer ut fem sekunder efter skotten. Vad du diskuterar har jag svårt att tolka.
Citera
2022-03-12, 15:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Anna Hage säger att Lisbeth skrek o var hysterisk när hon kom fram..

Alltså någonstans mellan 20-40 sek..

Jaså, var säger hon det? Vad jag sett i förhör säger hon Lisbet skrek på ambulans när AH gjort 15-20 hjärtkompressioner. Det borde va efter nån minut då.
Citera
2022-03-12, 15:13
Medlem
Citat:
Vi diskuterar alltså om SE borde uppmärksamma mordplatsen på håll om han kommer ut fem sekunder efter skotten. Vad du diskuterar har jag svårt att tolka.

Engström beskriver Lisbeth helt fel..

Han beskriver henne som samlad o behärskad..

Det är väl enbart för att han skulle kunna ljuga ihop att han fått bra signalement av henne direkt när han kom dit...

En helt hysterisk Lisbeth börjar alltså prata behärskat med Engström om signalement på GM....nja...tveksamt
Citera
2022-03-12, 15:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Engström beskriver Lisbeth helt fel..

Han beskriver henne som samlad o behärskad..

Det är väl enbart för att han skulle kunna ljuga ihop att han fått bra signalement av henne direkt när han kom dit...

En helt hysterisk Lisbeth börjar alltså prata behärskat med Engström om signalement på GM....nja...tveksamt

Likväl var det inte det vi diskuterade nu.
Citera
2022-03-12, 15:16
Medlem
Citat:
Jaså, var säger hon det? Vad jag sett i förhör säger hon Lisbet skrek på ambulans när AH gjort 15-20 hjärtkompressioner. Det borde va efter nån minut då.

Nej Lisbeth skrek inte enbart på Ambulans..

Hon skrek till Hage minst två gånger innan dess när Hage kom fram till Olof..

Det spelar ingen roll du skulle aldrig påstå att Engström ljuger även om det är bevisat att Lisbeth skrek o var hysterisk...

Du kan ju ändå bara säga att Engström inte hörde eller såg något...
Citera
2022-03-12, 15:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej Lisbeth skrek inte enbart på Ambulans..

Hon skrek till Hage minst två gånger innan dess när Hage kom fram till Olof..

Det spelar ingen roll du skulle aldrig påstå att Engström ljuger även om det är bevisat att Lisbeth skrek o var hysterisk...

Du kan ju ändå bara säga att Engström inte hörde eller såg något...

Men var är det hon säger det? Jag läste de två första förhören idag. Man kan absolut inte krävas ha hört skrik som inte förekom.
Citera
2022-03-12, 15:27
Medlem
Citat:
Men var är det hon säger det? Jag läste de två första förhören idag. Man kan absolut inte krävas ha hört skrik som inte förekom.

Så du menar att Lisbeth inte skrek något mellan 5-50 sek ?

Då måste vi först ta reda på vad vi båda menar med skrik ?

Någon kan tycka att någon skriker men som bara pratar väldigt högt..

Jag tror att t.ex allt Lisbeth sa under hela tiden var mer eller mindre skrik..

Man har väldigt svårt att prata normalt när man samtidigt är hysterisk...

Så jag tror att Lisbeth pratade väldigt högt hela tiden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in