2022-03-12, 15:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du menar att Lisbeth inte skrek något mellan 5-50 sek ?

Då måste vi först ta reda på vad vi båda menar med skrik ?

Någon kan tycka att någon skriker men som bara pratar väldigt högt..

Jag tror att t.ex allt Lisbeth sa under hela tiden var mer eller mindre skrik..

Man har väldigt svårt att prata normalt när man samtidigt är hysterisk...

Så jag tror att Lisbeth pratade väldigt högt hela tiden..

Citera någonstans där det vittnas om skrik mellan sekund 5 och 45.

Det var du som sa hon skrek. Att prata högt är inte att skrika, vill du ändra dig till "prata högt" ?

Vad du tror betyder ingenting. Jag tror att hon var ganska upptagen med annat för att skrika första minuten. Utöver det inledande skriket, som flera vittnen uppger.
Citera
2022-03-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citera någonstans där det vittna om skrik mellan sekund 5 och 45.

Det var du som sa hon skrek. Att prata högt är inte att skrika, vill du ändra dig till "prata högt" ?

Vad du tror betyder ingenting. Jag tror att hon var ganska upptagen med annat för att skrika första minuten. Utöver det inledande skriket, som flera vittnen uppger.

Du missförstår mig med prata högt..

Du inser väl att prata högt utomhus med att samtidigt vara hysterisk blir skrik...

Eller ska vi klyva vad som är skillnaden i decibel?

Det handlar ju inte bara om att Lisbeth är högljudd utan samtliga som kommer dit är troligen relativt högljuda...

Säkert någon som ropar från bil..."Ska jag Larma" eller någon ropar vad är det som hänt...osv..

Du förstår ju att 15m är en mkt kort avstånd att stå o se klockan på?

Vid vilken sekund menar du att Engström kollar klockan ?
Citera
2022-03-12, 15:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du missförstår mig med prata högt..

Du inser väl att prata högt utomhus med att samtidigt vara hysterisk blir skrik...

Eller ska vi klyva vad som är skillnaden i decibel?

Det handlar ju inte bara om att Lisbeth är högljudd utan samtliga som kommer dit är troligen relativt högljuda...

Säkert någon som ropar från bil..."Ska jag Larma" eller någon ropar vad är det som hänt...osv..

Du förstår ju att 15m är en mkt kort avstånd att stå o se klockan på?

Vid vilken sekund menar du att Engström kollar klockan ?

Ja du gissar att alla ropar till varandra. Men var finna tecknen på det i materialet? Och citera gärna där du påstår att AH säger Lisbet skriker?

Det är liksom en ren gissning att det skulle vara kaos.
Citera
2022-03-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ja du gissar att alla ropar till varandra. Men var finna tecknen på det i materialet? Och citera gärna där du påstår att AH säger Lisbet skriker?

Det är liksom en ren gissning att det skulle vara kaos.

Kaos är bedömning..

Du kan ju säga att det är kaos när dina barn leker i vardagsrummet men det är inte samma kaos som i Ukraina nu...

Över till Hage...

Jag är helt övertygad om att jag läst eller hört Hage beskriva Lisbeth som hysterisk o skriker o speciellt under första tiden hon anländer...

Det vill säga mellan 15- 60 sekunder efter skotten...
Citera
2022-03-12, 15:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi diskuterar alltså om SE borde uppmärksamma mordplatsen på håll om han kommer ut fem sekunder efter skotten. Vad du diskuterar har jag svårt att tolka.

Att det finns belägg via ljudklipp för att LP var mer än "behärskat chockad". Att hon skrek.

Om än kanske inte just under den millisekund som du och dina härskartekniker erfordrar.

Så nog borde man lägga märke till kalabaliken på mordplatsen allt: AB som tar ett språng in i porten, HJ som svänger in efter 5-10 sekunder, SG som kastar sig ur, AH som kommer springande från gatan, Chevan som blockerar trafiken, o.s.v.

Men visst, SE hade vandrat fram och tillbaka där i nästan 20 års tid, och var en van pendlare.

Inte otänkbart att man då stänger av omgivningen, bruset, och råkar vandra rakt in i situationer.
Citera
2022-03-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att det finns belägg via ljudklipp för att LP var mer än "behärskat chockad". Att hon skrek.

Om än kanske inte just under den millisekund som du och dina härskartekniker erfordrar.

Så nog borde man lägga märke till kalabaliken på mordplatsen allt: AB som tar ett språng in i porten, HJ som svänger in efter 5-10 sekunder, SG som kastar sig ur, AH som kommer springande från gatan, Chevan som blockerar trafiken, o.s.v.

Men visst, SE hade vandrat fram och tillbaka där i nästan 20 års tid, och var en van pendlare.

Inte otänkbart att man då stänger av omgivningen, bruset, och råkar vandra rakt in i situationer.

Man kan såklart stänga av bruset men han är lite medveten om sin omgivning när han faktiskt går till skyltfönstret för att få mer ljus till att kolla klockan...

Skulle du påstå att när han står o kollar klockan på 15m avstånd inte se något ?

Han måste ju nästan gå rakt in en vettskrämd AB...
Citera
2022-03-12, 16:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Man kan såklart stänga av bruset men han är lite medveten om sin omgivning när han faktiskt går till skyltfönstret för att få mer ljus till att kolla klockan...

Skulle du påstå att när han står o kollar klockan på 15m avstånd inte se något ?

Han måste ju nästan gå rakt in en vettskrämd AB...

Klockan med den svarta urtavlan som han poserar med på flera bilder ställde till det!

Ja, han skulle ha frågat AB om tiden istället, i sant Kafka-manér eller "I väntan på Godot 2":

SE: "Du där, ursäkta! Vad är klockan?"

AB: "Jo du, Stig! Hon är 23:21:35."

SE: "Å fan! Jaha. Bäst att jag kliver fram några steg då."

AB: "Ja, skynda på nu! Snart kommer LP nämna 'mörkblå täckjacka', och LJ kommer att synas borta vid barackerna, i en Vilda västern-posé."

SE: "Just det! Bra att du har koll. Och nu kommer ungdomarna som ska lära sig framstupa sidoläge."

Åter till allvaret! Om SE nu var fokuserad på att hinna med tåget, så stängde han antagligen ute det mesta. Inte minst efter en så pass lång arbetsdag. Efter att ha passerat AB i porten fick han dessutom ganska mycket annat att tänka på, om han nu var vittne.
Citera
2022-03-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Klockan med den svarta urtavlan som han poserar med på flera bilder ställde till det!

Ja, han skulle ha frågat AB om tiden istället, i sant Kafka-manér eller "I väntan på Godot 2":

SE: "Du där, ursäkta! Vad är klockan?"

AB: "Jo du, Stig! Hon är 23:21:35."

SE: "Å fan! Jaha. Bäst att jag kliver fram några steg då."

AB: "Ja, skynda på nu! Snart kommer LP nämna 'mörkblå täckjacka', och LJ kommer att synas borta vid barackerna, i en Vilda västern-posé."

SE: "Just det! Bra att du har koll. Och nu kommer ungdomarna som ska lära sig framstupa sidoläge."

Åter till allvaret! Om SE nu var fokuserad på att hinna med tåget, så stängde han antagligen ute det mesta. Inte minst efter en så pass lång arbetsdag. Efter att ha passerat AB i porten fick han dessutom ganska mycket annat att tänka på, om han nu var vittne.

Nån promille i kroppen kan förändrat uppmärksamhetsförmågan också.

(Underbar replikskifte)
Citera
2022-03-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skandiaväktarna ger med sina vittnesmål i praktiken Stig Engström alibi. Dessa utsagor måste totalt ignoreras om man ska placera SE i dekorimahörnan vid tiden för MOP.

Tyvärr är förhören gjorda för lång tid efter för att dom ska få hög trovärdighet i sina detaljer.

Men framför allt är det med all vittnesuppgifter när det gäller tider att de inte är faktiska tider. Det är uppskattningar. Något som kändes som 1 minut kan i faktiskt tid vara 30 sec.

Så Nej väktarnas vittnesmål ger inte Se Alibi.
Citera
2022-03-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nån promille i kroppen kan förändrat uppmärksamhetsförmågan också.

(Underbar replikskifte)

Tja inte Engström iofs..

Han såg o hörde allt dom första 30sek
Citera
2022-03-12, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Kaos är bedömning..

Du kan ju säga att det är kaos när dina barn leker i vardagsrummet men det är inte samma kaos som i Ukraina nu...

Över till Hage...

Jag är helt övertygad om att jag läst eller hört Hage beskriva Lisbeth som hysterisk o skriker o speciellt under första tiden hon anländer...

Det vill säga mellan 15- 60 sekunder efter skotten...

Ok. Men jag är inte övertygad. Det är fritt för dig att citera.
Citera
2022-03-12, 20:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tyvärr är förhören gjorda för lång tid efter för att dom ska få hög trovärdighet i sina detaljer.

Men framför allt är det med all vittnesuppgifter när det gäller tider att de inte är faktiska tider. Det är uppskattningar. Något som kändes som 1 minut kan i faktiskt tid vara 30 sec.

Så Nej väktarnas vittnesmål ger inte Se Alibi.

Nu stöds Stig Engströms vittnesmål också av utstämplingen som sker ngn gång 2319-2320. Kl 2319 är den beräknade tid när paret Palme korsar sveavägen för att enligt Lisbeth Palme titta in i butiken Sari, vilket inte en ensamagerande SE kan veta om. Än har jag inte sett någon som påstått att Skandias stämpelklocka är manipulerad, men det är nog bara en tidsfråga innan något sådant dyker upp.

Om väktarna snackat med honom en halv , en eller kanske två minuter är av underordnad betydelse. Den hypotesen är endast intressant för dom som med skohorn och vaselin till varje pris ska binda SE till MOP . Det krävs en konspiration för att SE ska kunna känna till att Palmes flanerar på Sveavägens östra trottoar. Och trots idogt letande har aldrig en tillstymmelse till substans i en sådan konspiration kunnat konstateras. Sitter du på sådana uppgifter.

Mordet på OP och mordförsöket på LP kräver avsevärd våldskapacitet. SE har trots gediget letande och schackrande aldrig kunnat beläggas med några våldstendenser. Med alla sina fel och brister hade ex Christer Pettersson visat sig som notorisk våldsman och därför var det rätt att initialt kolla upp honom , sedan körde PU i diket med Thure Nässén som chaufför.

Det är fastslaget att gärningsmannen inte är maskerad. SE visar gladeligen upp sig i kvällspressen veckan efter MOP. Hade han varit GM så skulle dylikt agerande visa en närmast ofattbar brist på självbevarelsedrift.

Bert Melens övervaknings-PM pekar mot att övervakning av OP skett under hans sista dygn i livet. De signalement som framkommer pekar definitivt inte mot SE. Att sedan Krister Petersson lånar ut sig till en sån teori övergår min tankeförmåga. Thomas Petersson vill sälja böcker och då är en död man som inte kan freda sig mot såna attacker ett lockande byte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in