2022-03-11, 20:41
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack för ett sansat inlägg

Jag förstår uppriktigt sagt den defatism som sprider sig i tråden så fort S ökar några ynkliga procent, S är milslångt ifrån de siffror de historiskt haft och kommer aldrig någonsin komma tillbaka till dem om de inte slänger all sin nuvarande politik överbord och blir Socialdemokrater igen

SD är S,s gamla gråsossar och arbetarväljare helt enkelt och som du skriver det är omöjligt för S att samarbeta eller ta stöd för någonting via SD, det vore ju att erkänna att de haft fel och SD rätt i sin kritik.

Jag är nog lika gammal eller i närheten av dig så jag kommer myckel väl ihåg vilka det var som var stökiga på den tiden så självklart kommer den här strulputtarna att bytas ut mot strulputtar som kommer i nästa flyktingvåg, skillnaden är/var att de som kom i samband med kuppen i Chile och sammanbrottet av Jugoslavien var så få i förhållande till folkmängden så de kunde absorberas av den stora massan, nu har den stora massan krympt i förhållande till dessa strulputtar så nu absorberas de inte längre, de lever autonomt kan man säga.

Så fort el och energipriserna börjar svaja igen så kommer S att sjunka om de inte kommer med en djävligt bra lösning, så jag hyser ingen som helst oro än.

Du har så klart rätt i att de som kom 2012-2015 är för många för att kunna assimileras.

Jag tror dock MENA folket kommer trängas ut från de mest lönsamma delarna inom brottsligheten om migrationsverkets extremscenario om 212 000 flyktingar till sommaren blir verklighet. Ukrainare och ryssar är inte bara generellt hårdare än MENA-folk de kommer från lika korrupta länder som menaiterna och kommer ha färska krigserfarenheter, massor av vapen samt antalet på sin sida.

Men förhoppningsvis slår detta skräckscenario inte in.

Personligen tror jag hela ryska staten rasar ihop likt ett korthus inom kort precis som 1990. Vi som minns det ser att tecknen är de samma.

Väst synade bluffen igen. Potemkinkulissen visade sig återigen vara just bara en kuliss.

Men även om flyktingarna denna gång "bara" blir 50-60 000 så kvarstår problemet med alla vapen som kommer drälla omkring i vårt närområde. Hur vi skall hindra att gangstrarna får tag i dem kommer bli en mycket viktig fråga.

El och bränslepriserna kommer att gå ner innan valet. Utbudet ökar redan nu och pressar tillbaka priserna samt att vi går mot varmare tider.

S 28% i valet 2022 tippade jag i en annan tråd för länge sedan. Jag ser inget nu som får mig att tycka annorlunda.
Citera
2022-03-11, 20:44
Medlem
Efter tre mätningar i mars så ser det ut som att MP kan hamna på ett medelvärde under 3,0 procent för månaden, kanske så lågt som 2,8. Om man till det lägger att MP brukar göra ett sämre val än vad mätningarna indikerar så är sannolikheten stor att partiet får lämna riksdagen efter nästa val.

Enda möjligheten att få till ett regeringsskifte är att MP åker ur, och förmodligen räcker inte ens det.
Citera
2022-03-11, 21:23
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det blir spännande nu när regering Magdalena Andersson ska ge plats åt ca 300000 (inräknat anhöriginvandring) flyktingar/migranter. En majoritet av det svenska folket önskar en mindre invandring enligt en mätning från novus. Har det blivit fler bostäder sen 2015? Har välfärden rustas upp? Vårdplatser blivit fler?

Vad vet jag regering Andersson kanske får 48% av rösterna och blir den partiledare som tar S tillbaka till toppen.

De flesta av oss nationalister är för ukrainska flyktingar, till viss gräns.

Sossarnas väljare är pensionärer och trasproletariatet. SD's väljare är från alla klasser, men ofta medelklass.
Citera
2022-03-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Rörelserna sker inom blocken så inget att dra växlar på.

Jag har tjatat om det förut här men jag tar det igen:

Slaget står om de lättrörliga väljarna i mitten. De är dessa som måste nås om de blågula skall vinna.

Till er ungtuppar som tror att såssarna kommer samarbeta med SD framöver kan jag meddela följande:

Kommer aldrig att hända.

Varför? Jo SD är till sin uppbyggnad (folkrörelsemodell) alltför likt S och vänder sig också till viss del till samma väljare. SD är en direkt konkurrent till S på ett vis som inget annat parti är. S sammarbetar hellre med oss (M),om de måste ha en bred majoritet, trots att vi är varandras raka motsatser.

Till de som tror att det är kört för SD p.g.a. kriget kan jag meddela följande:

På kort sikt kan det bli ett tapp. Men långsiktigt kommer samma samhällspoblem som gett SD framgångar åter att sätta SD i focus.

Många här är för unga och minns inte vilka som stod för våldet innan MENA. Det var folk som kommit från f.d. sovjetunionen efter fallet, från f.d. Jugoslavien och Sydamerikaner (mest Chilenare). Går vi ännu längre tillbaka var det finnar, tattare och zigenare.

Dessa grupper har trängts undan av nytillkommna och det kommer fortsätta. Ha inga illussioner, ukrainare och ryssar kommer vara de som konkurrerar ut våra MENA gangsters framöver och framförallt kommer vi fullkommligen översvämmas av vapen och sprängmedel från Ukrainakriget. De mängder gammalt sovjetskit som kom efter balkankriget kommer framstå som jämförelsevis små.

Så SDare, ni har inget att oroa er för.

Tack för ett balanserat inlägg!

Nej, så länge inte de samhällsproblem försvinner- som har lett till SD uppgång sista decenniet- så kommer inte SD försvinna. Tvärtom, problemen har ju bara blivit värre, och de där ”stenarna” som Magdalena Andersson säger sig vilja lyfta på kommer aldrig lyftas på just för att det skulle underkänna S hela projekt och existens de sista 50 åren.

Kort och gott- problemen som har lett till SD uppgång har inte försvunnit bara för att vi har ett krig i Europa. Vardagen och verkligheten kommer fortsätta göra sig påmind.
Citera
2022-03-11, 22:29
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det blir spännande nu när regering Magdalena Andersson ska ge plats åt ca 300000 (inräknat anhöriginvandring) flyktingar/migranter. En majoritet av det svenska folket önskar en mindre invandring enligt en mätning från novus. Har det blivit fler bostäder sen 2015? Har välfärden rustas upp? Vårdplatser blivit fler?

Vad vet jag regering Andersson kanske får 48% av rösterna och blir den partiledare som tar S tillbaka till toppen.

Var någonstans ser du att oppositionen vill ta emot färre flyktingar än (s)?
Citera
2022-03-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Efter tre mätningar i mars så ser det ut som att MP kan hamna på ett medelvärde under 3,0 procent för månaden, kanske så lågt som 2,8. Om man till det lägger att MP brukar göra ett sämre val än vad mätningarna indikerar så är sannolikheten stor att partiet får lämna riksdagen efter nästa val.

Enda möjligheten att få till ett regeringsskifte är att MP åker ur, och förmodligen räcker inte ens det.

Är inte MP ganska betydelselösa redan nu? Alltså om MP ramlar ur, de 3% de har försvinner inte utan fördelas på de övriga partierna. Således, Socialdemokraterna har redan de 3-4% och kanske ännu mer såsom utvecklingen ser ut nu.

Även socialdemokraterna inser och vet att det innebär bara komplikationer om MP är kvar i riksdagen efter valet 2022.
Citera
2022-03-11, 22:34
Medlem
McQwertys avatar
"Liberalerna har tappat trots sin gångbara position i kärnkrafts- och Nato-frågan"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kz7vjE/aftonbladet-demoskop-v-och-sd-tappar-nar-s-okar

Jag tror ändå att dessa två frågor kan bli det som tillslut kommer att ta L över spärren, tyvärr.
Citera
2022-03-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Är inte MP ganska betydelselösa redan nu? Alltså om MP ramlar ur, de 3% de har försvinner inte utan fördelas på de övriga partierna. Således, Socialdemokraterna har redan de 3-4% och kanske ännu mer såsom utvecklingen ser ut nu.

Även socialdemokraterna inser och vet att det innebär bara komplikationer om MP är kvar i riksdagen efter valet 2022.
Förstår inte riktigt vad du menar eller om du har missuppfattat något, men MPs tre procent fördelas alltså proportionellt mellan alla övriga partier, sålunda c:a 1,5 procent till det blåa laget och det KAN räcka till valseger. Men det är långt ifrån säkert. Däremot är det omöjligt med ett regeringsskifte om MP är kvar i riksdagen.
Senast redigerad av Friherr 2022-03-11 kl. 22:45.
Citera
2022-03-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Förstår inte riktigt vad du menar eller om du har missuppfattat något, men MPs tre procent fördelas alltså proportionellt mellan alla övriga partier, sålunda c:a 1,5 procent till det blåa laget och det KAN räcka till valseger. Men det är långt ifrån säkert. Däremot är det omöjligt med ett regeringsskifte om MP är kvar i riksdagen.

Ah, men säg att MP tappar nu 1% av sina väljare. De går förmodligen till S och V, några till C. Sålänge väljarna själva lämnar MP så stannar ALLA rösterna i det blocket eftersom man ju då väljer gå till partier som stöder Socialdemokraterna.

Vi kan anta att MP sedan har kvar 3% av väljarna och därmed åker ur riksdagen. Då fördelas dessa 3% proportionellt till övriga partier i riksdagen.

Nu ska vi komma ihåg att det förmodligen inte bara blir MP som lämnar utan även L. Båda blocken förlorar ett parti. Därmed blir inte det egentligen något avgörande.

Enda som hänt egentligen är att kvarvarande partier stärks, de kan driva sin egen politik och behöver inte längre ta hänsyn till småpartiernas påhitt och som hela tiden säljer sig dyrt för de sista rösterna. Vi slipper därmed att några få procent av befolkningen bestämmer oproportionellt mycket över vad majoriteten av befolkningen tycker och tänker. Därmed blir även politiken mer förankrad hos folket och vi kommer då se en positiv utveckling där folket har större förtroende för politiken och politikerna.
Citera
2022-03-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ah, men säg att MP tappar nu 1% av sina väljare. De går förmodligen till S och V, några till C. Sålänge väljarna själva lämnar MP så stannar ALLA rösterna i det blocket eftersom man ju då väljer gå till partier som stöder Socialdemokraterna.

Vi kan anta att MP sedan har kvar 3% av väljarna och därmed åker ur riksdagen. Då fördelas dessa 3% proportionellt till övriga partier i riksdagen.

Nu ska vi komma ihåg att det förmodligen inte bara blir MP som lämnar utan även L. Båda blocken förlorar ett parti. Därmed blir inte det egentligen något avgörande.

Enda som hänt egentligen är att kvarvarande partier stärks, de kan driva sin egen politik och behöver inte längre ta hänsyn till småpartiernas påhitt och som hela tiden säljer sig dyrt för de sista rösterna. Vi slipper därmed att några få procent av befolkningen bestämmer oproportionellt mycket över vad majoriteten av befolkningen tycker och tänker. Därmed blir även politiken mer förankrad hos folket och vi kommer då se en positiv utveckling där folket har större förtroende för politiken och politikerna.
Ja,men att L får lämna riksdagen är klart till 90 procent. Vad vi är rädda för är att L åker ur men MP blir kvar. För sex månader sedan var detta enligt min mening den mest sannolika utgången av valet men nu när MP slirar så betänkligt i mätningarna (och C minskar några tiondelars procentenheter varje månad samtidigt som V ligger stilla eller tappar) så finns det en chans att regeringen förlorar valet.
Citera
2022-03-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Sverigedemokraterna sjunker och kommer fortsätta sjunka vilket egentligen de flesta visste (förutom naiva Jimmie-fans här på Flashback) när Jimmie inte kunde välja mellan Putin och Biden. Där började tappet och de kommer fortsätta. Detta kombinerat med deras ständiga byten i olika ståndpunkter gör att svenska folket inte längre har något förtroende för detta parti. Mycket usel strategi av partiet och uselt ledarskap av Jimmie.

Vi ser en helt annan verklighet hos sossarna, där Magdalena, den klart starkaste partiledaren och självklara statsministerkandidaten enligt svenska folket, briljerar och ständigt ökar. Det ser inte bra ut för de blåbruna blocket, de har inget att sätta emot Magdalena.
Precis som Löfven då? Ingen köper ditt skitsnack i varje tråd. Det är mest önsketänkande från en vänsterdåre..

SD lär hamna på 20-25 % i höst. Antagligen närmare 20 än 25…

Om detta räcker för sd/kd/m låter jag vara osagt.
Citera
2022-03-12, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Precis som Löfven då? Ingen köper ditt skitsnack i varje tråd. Det är mest önsketänkande från en vänsterdåre..

SD lär hamna på 20-25 % i höst. Antagligen närmare 20 än 25…

Om detta räcker för sd/kd/m låter jag vara osagt.

Unibet ger oddset 1,85 på att SD får över 19,5% i valet så tror du på det är det bara att ösa in pengarna där.

https://www.unibet.se/betting/sports/event/1004966394
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in