2022-03-11, 16:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
C+V är överens om att prio 1 är att SD ska stängas ute och att vi ska fortsätta förstöra Sverige genom att fylla på med ännu fler arbetslösa araber och afrikaner. Övriga frågor är detaljer som de alltid kan kompromissa och komma överens om.

Så sant som det är sagt. All annan politik är helt av underordnad betydelse för MP, C och V.
Citera
2022-03-11, 16:39
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej absolut, det är ingen stor fråga för mig heller. Jag tänker väl lite att den traditionella arbetaren knappast fått de bättre de senaste åren. Men nu är ju inte dom S kärnväljare längre.
Det är ju inte så att det kommit några fantastiska nyheter som bör stärka S som parti förutom kriget nu då.

Så 32 procent av den vuxna befolkningen har inte bil?
Citera
2022-03-11, 16:48
Medlem
Det strömmar in vita människor till Sverige nu, och det är SD emot?? Hur dum får man va, max 15% i sep
Citera
2022-03-11, 16:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Men jag vet ju tillskillnad från dig vad begreppet ”metapolitik” innebär iaf. Det innefattar åt vilket håll samhällsdiskursen har rört sig- och nu när tom socialdemokrater försöker låta nationalistiska och prata om ”ett försvar av svenskar-för svenskar”- så är det ju bara att konstatera att det ”metapolitiska” slaget har SD redan vunnit.

Det intressanta med ”metapolitik” är alltså hur något har förändrats i allmänheten och elitens medvetande över en längre tid- inte några enskilda opinionsmätningar.

Det glädjer mig att (i stort sett) hela det politiska etablissemanget har anammat samma vokabulär som SD hade för 10-15 år sedan. Om det sen bara är nån typ utav fernissa, eller om det kommer resultera i ”riktig politik” är för tidigt att säga.

Det finns ett värde i att vara originalet, och att vara först med nånting- det är ju precis det som SD har kapitaliserat på i form av ökande siffror över tid relaterat till invandrings, och kriminalpolitiken.

Det handlar inte om att vara först. Det spelar ingen roll i politik och inte nån annanstans heller. Möjligen i OS eller VM…

Det som spelar roll i politik är om man är trovärdig. Man kan vara två på bollen om man uppfattas som mer trovärdig.

Nu handlar set ju om vilket förtroende vi har på partier i ett läge av kris. Då måste man vara tydlig med besluten man fattar. Man måste vara handlingskraftig och kunna ändra sig beroende på hur omvärlden ändrar sig.

Att som tex V vara emot vapenexport är inte att anpassa sig till rådande omständigheter utan det är att vara låst vid principer. Inte sexigt i politik. Eller som SD där man (sett detta mycket lokalt) fortfarande gör skillnad på folk, dvs man ska hjälpa ukrainafolk men inte menafolk. Man ska göra skillnad på folk, inte sexigt för de flesta väljarna.

Att man har rätt är inte heller samma sak som att man lockar väljare. Man måste vara trovärdig. Har man då en historik av att inte vara det så får man problem. Bara som ett exempel av SD så är det detta med pensioner man säger en sak men röstar tvärtemot.

Att hålla på som Liberalerna fungerar ju inte. Vem vill ha en velande politiker som ledare i en kris?

Magda upplevs som tydlig och handlingskraftig, det lockar. Sen har de ändå bara 32% av väljarna. Två tredjedelar tycker inte S ska ha makten. Så det finns ju uppenbarligen många olika åsikter. Spännande.
Citera
2022-03-11, 16:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Det strömmar in vita människor till Sverige nu, och det är SD emot?? Hur dum får man va, max 15% i sep

Dessa kommer självklart att belasta samhällsekonomin och tillgången på hyresbostäder. SD är ju inte ett rasistiskt parti på något vis, utan det handlar mera om hur Sverige ska kunna fungera helt enkelt.
Citera
2022-03-11, 17:01
Medlem
Sverigedemokraterna sjunker och kommer fortsätta sjunka vilket egentligen de flesta visste (förutom naiva Jimmie-fans här på Flashback) när Jimmie inte kunde välja mellan Putin och Biden. Där började tappet och de kommer fortsätta. Detta kombinerat med deras ständiga byten i olika ståndpunkter gör att svenska folket inte längre har något förtroende för detta parti. Mycket usel strategi av partiet och uselt ledarskap av Jimmie.

Vi ser en helt annan verklighet hos sossarna, där Magdalena, den klart starkaste partiledaren och självklara statsministerkandidaten enligt svenska folket, briljerar och ständigt ökar. Det ser inte bra ut för de blåbruna blocket, de har inget att sätta emot Magdalena.
Citera
2022-03-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det handlar inte om att vara först. Det spelar ingen roll i politik och inte nån annanstans heller. Möjligen i OS eller VM…

Det som spelar roll i politik är om man är trovärdig. Man kan vara två på bollen om man uppfattas som mer trovärdig.

Nu handlar set ju om vilket förtroende vi har på partier i ett läge av kris. Då måste man vara tydlig med besluten man fattar. Man måste vara handlingskraftig och kunna ändra sig beroende på hur omvärlden ändrar sig.

Att som tex V vara emot vapenexport är inte att anpassa sig till rådande omständigheter utan det är att vara låst vid principer. Inte sexigt i politik. Eller som SD där man (sett detta mycket lokalt) fortfarande gör skillnad på folk, dvs man ska hjälpa ukrainafolk men inte menafolk. Man ska göra skillnad på folk, inte sexigt för de flesta väljarna.

Att man har rätt är inte heller samma sak som att man lockar väljare. Man måste vara trovärdig. Har man då en historik av att inte vara det så får man problem. Bara som ett exempel av SD så är det detta med pensioner man säger en sak men röstar tvärtemot.

Att hålla på som Liberalerna fungerar ju inte. Vem vill ha en velande politiker som ledare i en kris?

Magda upplevs som tydlig och handlingskraftig, det lockar. Sen har de ändå bara 32% av väljarna. Två tredjedelar tycker inte S ska ha makten. Så det finns ju uppenbarligen många olika åsikter. Spännande.

Jag är övertygad om att det uppfattas som trovärdigt att vilja hjälpa krigsflyktingar, främst kvinnor, barn och åldringar- men desto mindre vilja att hjälpa ekonomiska migranter som tar sig hit från andra världsdelar i rena ekonomiska motiv.

Ja, 32% kan ju verka högt om man tittar på S kräftgång de senaste 10 åren. Men i ett historiskt perspektiv så är ju även 32% en mindre katastrof för S. Detta är alltså ett parti som nästan hade egen majoritet på 90-talet.

Att SD har kunnat bli ett av de största partierna i svensk politik, från en relativt obskyr roll för bara 10-15 år sedan är just för att de anses vara mest trovärdiga i 2 utav de frågorna som väljarna anser som viktigast för Sverige; flyktingfrågan med tillhörande kriminalitet.

Just nu är det så pass jämnt mellan de olika regeringsalternativen att det kan sluta hur som helst. Detta trotts en pandemi och krig i Europa- som borde gynna sittande regering mer än vad den faktiskt gör.
Citera
2022-03-11, 17:29
Medlem
FarangDingDongs avatar
Rörelserna sker inom blocken så inget att dra växlar på.

Jag har tjatat om det förut här men jag tar det igen:

Slaget står om de lättrörliga väljarna i mitten. De är dessa som måste nås om de blågula skall vinna.

Till er ungtuppar som tror att såssarna kommer samarbeta med SD framöver kan jag meddela följande:

Kommer aldrig att hända.

Varför? Jo SD är till sin uppbyggnad (folkrörelsemodell) alltför likt S och vänder sig också till viss del till samma väljare. SD är en direkt konkurrent till S på ett vis som inget annat parti är. S sammarbetar hellre med oss (M),om de måste ha en bred majoritet, trots att vi är varandras raka motsatser.

Till de som tror att det är kört för SD p.g.a. kriget kan jag meddela följande:

På kort sikt kan det bli ett tapp. Men långsiktigt kommer samma samhällspoblem som gett SD framgångar åter att sätta SD i focus.

Många här är för unga och minns inte vilka som stod för våldet innan MENA. Det var folk som kommit från f.d. sovjetunionen efter fallet, från f.d. Jugoslavien och Sydamerikaner (mest Chilenare). Går vi ännu längre tillbaka var det finnar, tattare och zigenare.

Dessa grupper har trängts undan av nytillkommna och det kommer fortsätta. Ha inga illussioner, ukrainare och ryssar kommer vara de som konkurrerar ut våra MENA gangsters framöver och framförallt kommer vi fullkommligen översvämmas av vapen och sprängmedel från Ukrainakriget. De mängder gammalt sovjetskit som kom efter balkankriget kommer framstå som jämförelsevis små.

Så SDare, ni har inget att oroa er för.
Citera
2022-03-11, 18:32
Medlem
Karmans avatar
Det är väl som vanligt att de som har makten ökar i opinonen i kris/krigs-tider. Folk är ju rejält uppskrämda och tror att ryssen står för dörren. Plus att många lättlurade gick på MSM-finten när Åkesson skulle välja mellan Putin och Biden i SVT-intervjun. Det var en väl planerad fälla, som omgående spreds som en löpeld bland allierad media och svenskt vänsterliberalt etablissemang.
Citera
2022-03-11, 19:28
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
. Plus att många lättlurade gick på MSM-finten när Åkesson skulle välja mellan Putin och Biden i SVT-intervjun. Det var en väl planerad fälla, som omgående spreds som en löpeld bland allierad media och svenskt vänsterliberalt etablissemang.

SD har sig själva att skylla. Man valde att släppa ifrån sig narrativet.
Allt för att bli rumsrena i hatarnas ögon medan hatarna kissar på sig av skratt och tackar sin lyckliga stjärna att SD gjorde som de gjorde.
Citera
2022-03-11, 19:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Rörelserna sker inom blocken så inget att dra växlar på.

Jag har tjatat om det förut här men jag tar det igen:

Slaget står om de lättrörliga väljarna i mitten. De är dessa som måste nås om de blågula skall vinna.

Till er ungtuppar som tror att såssarna kommer samarbeta med SD framöver kan jag meddela följande:

Kommer aldrig att hända.

Varför? Jo SD är till sin uppbyggnad (folkrörelsemodell) alltför likt S och vänder sig också till viss del till samma väljare. SD är en direkt konkurrent till S på ett vis som inget annat parti är. S sammarbetar hellre med oss (M),om de måste ha en bred majoritet, trots att vi är varandras raka motsatser.

Till de som tror att det är kört för SD p.g.a. kriget kan jag meddela följande:

På kort sikt kan det bli ett tapp. Men långsiktigt kommer samma samhällspoblem som gett SD framgångar åter att sätta SD i focus.

Många här är för unga och minns inte vilka som stod för våldet innan MENA. Det var folk som kommit från f.d. sovjetunionen efter fallet, från f.d. Jugoslavien och Sydamerikaner (mest Chilenare). Går vi ännu längre tillbaka var det finnar, tattare och zigenare.

Dessa grupper har trängts undan av nytillkommna och det kommer fortsätta. Ha inga illussioner, ukrainare och ryssar kommer vara de som konkurrerar ut våra MENA gangsters framöver och framförallt kommer vi fullkommligen översvämmas av vapen och sprängmedel från Ukrainakriget. De mängder gammalt sovjetskit som kom efter balkankriget kommer framstå som jämförelsevis små.

Så SDare, ni har inget att oroa er för.

Tack för ett sansat inlägg

Jag förstår uppriktigt sagt den defatism som sprider sig i tråden så fort S ökar några ynkliga procent, S är milslångt ifrån de siffror de historiskt haft och kommer aldrig någonsin komma tillbaka till dem om de inte slänger all sin nuvarande politik överbord och blir Socialdemokrater igen

SD är S,s gamla gråsossar och arbetarväljare helt enkelt och som du skriver det är omöjligt för S att samarbeta eller ta stöd för någonting via SD, det vore ju att erkänna att de haft fel och SD rätt i sin kritik.

Jag är nog lika gammal eller i närheten av dig så jag kommer myckel väl ihåg vilka det var som var stökiga på den tiden så självklart kommer den här strulputtarna att bytas ut mot strulputtar som kommer i nästa flyktingvåg, skillnaden är/var att de som kom i samband med kuppen i Chile och sammanbrottet av Jugoslavien var så få i förhållande till folkmängden så de kunde absorberas av den stora massan, nu har den stora massan krympt i förhållande till dessa strulputtar så nu absorberas de inte längre, de lever autonomt kan man säga.

Så fort el och energipriserna börjar svaja igen så kommer S att sjunka om de inte kommer med en djävligt bra lösning, så jag hyser ingen som helst oro än.
Citera
2022-03-11, 19:57
Medlem
CyberIngmars avatar
Det blir spännande nu när regering Magdalena Andersson ska ge plats åt ca 300000 (inräknat anhöriginvandring) flyktingar/migranter. En majoritet av det svenska folket önskar en mindre invandring enligt en mätning från novus. Har det blivit fler bostäder sen 2015? Har välfärden rustas upp? Vårdplatser blivit fler?

Vad vet jag regering Andersson kanske får 48% av rösterna och blir den partiledare som tar S tillbaka till toppen.
Senast redigerad av CyberIngmar 2022-03-11 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in