Citat:
Ursprungligen postat av
EricBlair
Ryssarna vär väl rädda att Krim riskerade bli en NATO flottbas istället för en rysk.
I en rosa fluffig värld borde alla länder vara som Sverige men tyvärr är vi snarare ett undantag. Länder, speciellt sådana som Ukraina där Stalin ritat gränserna och föst ihop olika folkgrupper så blir det ofta övergrepp från de som har övertag.
På det geopolitiska området så har de tre stormakterna tagit sig rätten att köra över andra länder. T ex Cubakrisen när Sovjet ville ha missiler på Kuba. USA blev vansinniga och Kuba var det ingen som frågade vad de tyckte, helt och hållet en uppgörelse mellan USA och Sovjet.
Detta vi nu ser i Ukraina är en klar parallell. USAs sprattelgubbe i Ukraina vill bli med i Nato och placera Nato i knät på Ryssland. Ryssland känner sig överkörda av Natos expansion (som bryter mot vad som sas när Warsawapakten upplöstes) och har nu av USA tvingats sätta ned foten.
Alltså fel av Ukraina att plåga Donbass, fel av Putin att gå in i övriga Ukraina. Fel av USA att expandera Nato, Fel av Europa att underordna sig USA och skrota Nordstream 2 som man nyss var helt överens om att nyttja och närma sig Ryssland.
EU bygget var i grunden en idé om att nära ekonomiska band är en garanti för att slippa krig då det gör alla till förlorare. Nu ska man på USAs order klippa alla band till Ryssland, hur bra är det på en skala?
Rätta mig om jag har fel.
Men mig veterligen så finns det inga kärnvapenbestyckade missiler i Östeuropeiska Nato länderna.
Varför skulle Ukraina vilja ha dessa kärnvapenbestyckade missiler i sitt land och på så sätt göra sig till ett högprioriterat mål?
Vidare ur amerikanskt synpunkt så är Urakina korrupt och infiltrerat av ryssarna.
Man kan alltså förlora sina robotar om det sker ett byta av president.
Vidare vad hindrar ryssarna från att hota USA eller Nato med krig eller kärnvapen om man försöker placera robotar där?
Man hade lika gärna kunnat kräva att Ukraina inte blir en del av Nato med kärnvapen och armen uppspställd längs gränsen.
För att då gå in om Ukraina faktiskt har gjort en ansökan och är på väg att röstas in.
Ett medlemskap sker bara inte sådär om du tror det.
Tar vi Donbass så är det ju ryssar som försöker anakera delar av Ukraina med hjälp av ryska soldater och matriel.
Redan då var ett en fråga om invasion med ryska avlönade soldater.
Det är helt Rysslands fel.
Urakina försöker stoppa en invasion och utbredning från Donbass.
Jag tycker man kunde ha klippt banden med Ryssland som man gjort nu redan vid 2014.
Ryssland har försökt hota och bestämma över Sverige sedan dess.
Väljer alla dagar USA framför Ryssland om jag tvingas välja mellan två imperalistiska länder som vill kontrollera världen.
De jag tycker synd om är ryssarna som tvingas leva under en idiot som kastar bort landets möjligheter till att bli en ekonomisk supermakt med hög levnadsstandard.
Nu skickar man pojkar och unga män att dö för att slåss mot sitt brodersfolk.
Hoppas att Ryssland blir av med Putin och kan släppa arvet och tänket från sovjet.