Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 00:16
  #1
Medlem
Skojarns avatar
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.
Citera
2022-02-27, 00:23
  #2
Medlem
Blot-Svens avatar
Ett vansinnigt bra inlägg, den raljanta (roliga) tonen till trots — eller om det är tack vare. Har varit inne på liknande tankebanor själv åtminstone sen i går. Vad hände? Har allt stagnerat? Varför samma rubriker i över ett dygn? Kiev hotat, men...? Ja, varför skriver inte ens RT något nytt och riktigt matnyttigt? Är det trots allt Ukraina som överdriver vidden/karaktären av den här "specialoperationen", kanske rentav i hopp om att lyckas dra eller locka in Nato på arenan? Fan vet.
Citera
2022-02-27, 00:25
  #3
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Jag tror att det finns mycket av din punkt nr 4 i det här. Putin är en väldigt ensam människa.
Citera
2022-02-27, 00:28
  #4
Avstängd
Undrar det samma.

Har sett lite klipp och undrar hur gamla grejjer de använder. Visst vapen som vapen man dör av de men trodde det var lite mer modernt.

Tror också på att just nu har han bara skickat in sina sämsta saker eller?

Tror också på att han vill komma in fredligt in i landet, han vill bara ha militär där om UKRAINA INTE lider hans order.

Jag tror verkligen att ingen vill ha krig ingen inte i europa iaf.

Allt var gansk lungt sen kom
Corona - bensin - el priset - alla varor och nu kommer allt att höjas ännu meeeeer. Triggen var minsk avtalet/nato/eu. De som förelsog ukraina att gå med i nato eu borde få skulden kanske?

Är inte super insatt men det är väl ukrainas vilja till nato medlemskap som gjorde Putin lite sur.

Var det då ukraina eller nått annat land som sa kom bli medlem i nato????
__________________
Senast redigerad av TrixNe 2022-02-27 kl. 00:34.
Citera
2022-02-27, 00:36
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

Ryssland har inte hängt med i utvecklingen. Väst och Ukraina har ett enormt försteg i ekonomi, organisation och utrustning. Ryssland har förnekat västs utveckling de senaste 20 åren.

Jag håller med om att misstanken om förtrupper kan vara befogad, för att se det ukrainska försvarets förmåga. Men inkompetens och bristande ledarskap i Ryssland skapat en stor soppa som tyvärr drabbar enskilda ryssar i denna vidriga konflikt.

Du misstar dig möjligen på att kriget endast varat i tre dagar och vi bara sett början på en total massaker av soldater och att konflikten är isolerad till Ukraina.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2022-02-27 kl. 00:43.
Citera
2022-02-27, 00:38
  #6
Medlem
Ja jag håller med, kännas väldigt mellanmjölk, och man har knappt få se något trots alla kameror? Var är kriget? Enda vettiga anledning jag kan se till detta är att de vill minska de civila dödsoffren och behålla ukraina som det är utan för stora skador, så de hoppas på att de bara ska ge upp då lastbilschauffören skapar lite oreda.
Citera
2022-02-27, 00:39
  #7
Medlem
Om man kollar var ryssen avancerar så verkar det som att dem undviker att slåss där Ukraina är starka dvs gränsen vid utbrytarrepublikerna och avancerar istället vid Kiev och Krim. Tar dem tillräckligt mycket mark så kommer Ukraina inte ha något val än att retirera eller att bli omringade.
Citera
2022-02-27, 00:39
  #8
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Du ser fortfarande på hela schabraket med västerländska ögon där det som är logiskt förstås finns med i dina fem första punkter.

Vi vet inte varför och vi vet inte hur länge.

Ingen vet vad Tjekan, Allryska Utomordentliga Kommissionen för Bekämpande av Kontrarevolution och Sabotage, har tänkt ut.

Stalins egenskaper som krigsledare måste beaktas, särskilt med tanke på hans psykiska status. Begreppet ”hotbild” utgör egentligen ett uttryck för en nations omvärldsuppfattning.

Den är direkt beroende av den nationella perceptionsförmågan och behöver inte vara relaterad till ett faktiskt hot.

I en totalitär stat kan, i extremfallet, hotuppfattningen vara beroende av en enda maktfullkomlig individs förutfattade ståndpunkter.

Stalins oförmåga att inse vad som var i görningen samt handlingsförlamningen parad med de förlustbringande direktiven sommaren 1941 hade kunnat leda till Sovjetunionens undergång om inte den tyska krigsledningen också begått avgörande misstag. Sovjetunionen fick en nödvändig respit för den fortsatta reorganiseringen av Röda armén, mobiliseringen av hela folket och uppbyggandet av en överlägsen krigspotential.

I Sovjetunionen ansågs det, i enlighet med marxist-leninismens principer, att utvecklandet av doktriner och strategier, samt medel och metoder för att genomföra militära operationer, sker i samklang med förändringar i tiden. Detta hängde ihop med, om det inte var en oundviklig följd av, den marxistiska, dialektiska historieuppfattningen. Förändringar i nationella attityder och värderingar, låt vara svårmätbara, som utgör ett led i den dialektiska processen, ansågs således ha en betydelse för militärdoktrinens sociopolitiska del.

Så tänker inte vi.

Men de gör, kanske, fortfarande det.
__________________
Senast redigerad av Linda.Hermosa 2022-02-27 kl. 00:42.
Citera
2022-02-27, 00:41
  #9
Medlem
Skojarns avatar
Jag tror inte det är en Ukrainsk konspiration eller false flag-operation heller, som syftar till börskrasch eller nåt.

Jag har lyssnat på hela Putin-talet (30 min) och kontentan är "Jag är trött på USAs skit, att dom saboterar land efter land, och nu försöker sabotera Ukraina också för att jävlas med oss ryssar. Jag ska därför lösa det här nu och spränga bort den som försöker lägga sig i".

Han säger inte uttryckligen att han ska invadera Kiev men han bjuder också på en permanent lösning av problemet, vilket ger sken av att det är en större operation än att kasta några granater över gränsen och åka hem sen.

Så, vad hände egentligen? Var han berusad när han beordrade invasion men nyktrade till dagen efter, och nu sitter dom på krismöte där och vet inte hur dom ska ta sig ur detta?

Eller har han mött så stort internt motstånd att dom inte kommer vidare i hela projektet, därav tystnad från Ryssland, från kanonerna, från media...?
Citera
2022-02-27, 00:45
  #10
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Du ser fortfarande på hela schabraket med västerländska ögon där det som är logiskt förstås finns med i dina fem första punkter.

Vi vet inte varför och vi vet inte hur länge.

Ingen vet vad Tjekan, Allryska Utomordentliga Kommissionen för Bekämpande av Kontrarevolution och Sabotage, har tänkt ut.

Stalins egenskaper som krigsledare måste beaktas, särskilt med tanke på hans psykiska status. Begreppet ”hotbild” utgör egentligen ett uttryck för en nations omvärldsuppfattning.

Den är direkt beroende av den nationella perceptionsförmågan och behöver inte vara relaterad till ett faktiskt hot.

I en totalitär stat kan, i extremfallet, hotuppfattningen vara beroende av en enda maktfullkomlig individs förutfattade ståndpunkter.

Stalins oförmåga att inse vad som var i görningen samt handlingsförlamningen parad med de förlustbringande direktiven sommaren 1941 hade kunnat leda till Sovjetunionens undergång om inte den tyska krigsledningen också begått avgörande misstag. Sovjetunionen fick en nödvändig respit för den fortsatta reorganiseringen av Röda armén, mobiliseringen av hela folket och uppbyggandet av en överlägsen krigspotential.

I Sovjetunionen ansågs det, i enlighet med marxist-leninismens principer, att utvecklandet av doktriner och strategier, samt medel och metoder för att genomföra militära operationer, sker i samklang med förändringar i tiden. Detta hängde ihop med, om det inte var en oundviklig följd av, den marxistiska, dialektiska historieuppfattningen. Förändringar i nationella attityder och värderingar, låt vara svårmätbara, som utgör ett led i den dialektiska processen, ansågs således ha en betydelse för militärdoktrinens sociopolitiska del.

Så tänker inte vi.

Men de gör, kanske, fortfarande det.

va? förändringar i tiden, dialektisk process? kontrarevolution? fattar ingenting. Vad händer i Ukraina menar du?
Citera
2022-02-27, 00:48
  #11
Medlem
R5As avatar
Problemet är att Ukrainas politiker tänker använda civila som kanonmat nu. Ryssarna ser ganska bra ut för de är inte så aggressiva mot de civila, de vill verkligen att ryssen ska provoceras och därför tilldelas barn nu vapen. Är inte barnsoldater förbjudet?
Citera
2022-02-27, 00:55
  #12
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Derska soldaterna har strikta order om att inte döda VARKEN civila ELLER soldater.
Då tar det längre tid och blir svårare.

ok, om jag vill skrämma upp nån att kapitulera utan att avlossa skott, då hade jag kört in 1500 toppmoderna ryska stridsvagnar och fotat dem i Kievs utkanter, sen publicerat det på Facebook och RT. Ja, alla hade publicerat det. Utländska satelliter hade snappat upp dem, journalister, babuskas med mera.

Så var är den här Röda Armén som är i krig i ett annat land men har order om att inte skjuta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback