2022-03-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
USA säljer enorma mängder olja och gas till EU sedan krigsstart.
Ja Putin har ju hellre valt att kriga med ett sitt brodersfolk istället för att kränga gas och olja till Europa och göra sitt land rikare.
Ren idioti.
Citera
2022-03-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Du har för stor tillit till världen. Deras jobb är att råna och förslava oss mot ersättning. Gemensamma nämnaren för alla deras "idiotiska" beslut är att vi dödliga får betala med vår plånbok och frihet. Så dom utför sitt arbete med bravur.

Dom har sålt sin själ till djävulen.
Jag vill så gärna tro att de gör detta för att de är okunniga och dumma, alternativet är att de faktiskt är smarta och intelligenta och gör det för att de är genuint onda människor.
Citera
2022-03-11, 10:28
Avslutad
och nu när ryssarna omgrupperar för slutstriden om kiev så stiger börserna i europa

det är mycket som är märkligt med detta

men det är klart att faller kiev så närmar sig krigsslutet och osäkerheten minskar?
Citera
2022-03-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Detta kräver en förtydling:
USA har en nettobrist på 20% av olja, så all export måste kompenseras likvärdigt.
Gas ja, även om siffran ska ställas i relation:

Europas totala import av LNG från USA för 2021 Q1-Q2 var 6,3%. Ryssland: 46,8%. Norge: 20,5%.

Jag har tappat källan men det var reuter som angav påståendet. Efter att tittat på Fox och Trump tycker jag också att något inte stämmer då de säger att inhemsk produktion är väldigt låg. Kan det vara en dimridå?
Citera
2022-03-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag vill så gärna tro att de gör detta för att de är okunniga och dumma, alternativet är att de faktiskt är smarta och intelligenta och gör det för att de är genuint onda människor.
Makthavare efter makthavare så länge jag har vandrat på denna jord har ersatts av en lika "inkompetent" efterföljare. Vad är sannolikheten för att det sker av slumpen?

Dom har alla sålt sin själ till djävulen.
Citera
2022-03-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Ryssarna vär väl rädda att Krim riskerade bli en NATO flottbas istället för en rysk.

I en rosa fluffig värld borde alla länder vara som Sverige men tyvärr är vi snarare ett undantag. Länder, speciellt sådana som Ukraina där Stalin ritat gränserna och föst ihop olika folkgrupper så blir det ofta övergrepp från de som har övertag.

På det geopolitiska området så har de tre stormakterna tagit sig rätten att köra över andra länder. T ex Cubakrisen när Sovjet ville ha missiler på Kuba. USA blev vansinniga och Kuba var det ingen som frågade vad de tyckte, helt och hållet en uppgörelse mellan USA och Sovjet.

Detta vi nu ser i Ukraina är en klar parallell. USAs sprattelgubbe i Ukraina vill bli med i Nato och placera Nato i knät på Ryssland. Ryssland känner sig överkörda av Natos expansion (som bryter mot vad som sas när Warsawapakten upplöstes) och har nu av USA tvingats sätta ned foten.

Alltså fel av Ukraina att plåga Donbass, fel av Putin att gå in i övriga Ukraina. Fel av USA att expandera Nato, Fel av Europa att underordna sig USA och skrota Nordstream 2 som man nyss var helt överens om att nyttja och närma sig Ryssland.

EU bygget var i grunden en idé om att nära ekonomiska band är en garanti för att slippa krig då det gör alla till förlorare. Nu ska man på USAs order klippa alla band till Ryssland, hur bra är det på en skala?
Rätta mig om jag har fel.
Men mig veterligen så finns det inga kärnvapenbestyckade missiler i Östeuropeiska Nato länderna.

Varför skulle Ukraina vilja ha dessa kärnvapenbestyckade missiler i sitt land och på så sätt göra sig till ett högprioriterat mål?
Vidare ur amerikanskt synpunkt så är Urakina korrupt och infiltrerat av ryssarna.
Man kan alltså förlora sina robotar om det sker ett byta av president.

Vidare vad hindrar ryssarna från att hota USA eller Nato med krig eller kärnvapen om man försöker placera robotar där?
Man hade lika gärna kunnat kräva att Ukraina inte blir en del av Nato med kärnvapen och armen uppspställd längs gränsen.
För att då gå in om Ukraina faktiskt har gjort en ansökan och är på väg att röstas in.
Ett medlemskap sker bara inte sådär om du tror det.

Tar vi Donbass så är det ju ryssar som försöker anakera delar av Ukraina med hjälp av ryska soldater och matriel.
Redan då var ett en fråga om invasion med ryska avlönade soldater.
Det är helt Rysslands fel.
Urakina försöker stoppa en invasion och utbredning från Donbass.

Jag tycker man kunde ha klippt banden med Ryssland som man gjort nu redan vid 2014.
Ryssland har försökt hota och bestämma över Sverige sedan dess.

Väljer alla dagar USA framför Ryssland om jag tvingas välja mellan två imperalistiska länder som vill kontrollera världen.

De jag tycker synd om är ryssarna som tvingas leva under en idiot som kastar bort landets möjligheter till att bli en ekonomisk supermakt med hög levnadsstandard.
Nu skickar man pojkar och unga män att dö för att slåss mot sitt brodersfolk.
Hoppas att Ryssland blir av med Putin och kan släppa arvet och tänket från sovjet.
Citera
2022-03-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Makthavare efter makthavare så länge jag har vandrat på denna jord har ersatts av en lika "inkompetent" efterföljare. Vad är sannolikheten för att det sker av slumpen?

Dom har alla sålt sin själ till djävulen.
Det är jobbigt och störande för välbefinnandet att kritiskt granska den värld vi lever i. Jag funderar på att ge upp och ge efter för den propaganda vi dagligen skjöljs över av, livet blir mindre besvärligt om jag inte bryr mig om att de bedrar mig och för en sådan som mig blir det ingen materiell skillnad.
Tror jag ska abonnera på en sportkanal och odla mellointresse istället.
Senast redigerad av nbsp 2022-03-11 kl. 10:51.
Citera
2022-03-11, 10:57
Medlem
Citat:
Det är jobbigt och störande för välbefinnandet att kritiskt granska den värld vi lever i. Jag funderar på att ge upp och ge efter för den propaganda vi dagligen skjöljs över av, livet blir mindre besvärligt om jag inte bryr mig om att de bedrar mig och för en sådan som mig blir det ingen materiell skillnad.
Tror jag ska abonnera på en sportkanal och odla mellointresse istället.
Det vore dumt att ge upp nu när världen håller på att vakna upp. Vi är mitt i en revolution och Rysslands specialoperation i Ukraina är en av nyckelbrickorna i spelet.
Citera
2022-03-11, 11:24
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Så vad hindrar Ryssarna från att sitta lugnt i båten och bygga ut gasberoendet i Europa och sälja sin gas för bra pengar?

Grejen är den att 2021 så hade Ryssland en tillväxt på nästan 5% man hade en kraftig tillväxtperiod framför sig.

Nu har man gått in i Ukraina för vad egentligen?
Man har kraschat sin ekonomi för 10 år framåt om inte mera för att jaga några nazister?

Vad exakt är ett hot mot Rysslands suveränitet med 6000 vätebomber?

Det här är ju bara ren idioti och önskedrömmar från Putin, hur många ryssar stödjer egentligen det här?
Slåss mot ett broderfolk och förstöra båda länderna?

Det finns ju teorin att Putin egentligen jobbar för globalisterna. Han var som sagt en av WEFs "young leaders". Teorin blir mer och mer rimlig ju mer tiden går.
Citera
2022-03-11, 11:24
Medlem
Starsailors avatar
Citat:
SVT/SR:s rapportering om kriget har varit bedrövligt dålig. Allt har gått ut på att vinkla så hårt som möjligt. De har svämmar över med "individuella öden" som säger "rätt" saker. Varvat med förmenta experter och sk kännare som mest har tyckt och spekulerat på lösa eller inga grunder alls. Inte minst har dessa klärvojanta förmedlat vad Putin tänker och drömmer om. Någon seriös övergripande analys av fakta har inte förekommit.
Detta är vi numer tvingade att finansiera över skattsedeln.

Man blir lätt mörkrädd när man inser vilken låg intellektuell nivå våra "högt" utbildade experter håller, det är dessa som drar upp strategin för vår egen säkerhet.

Förr var "kännare" någon som kunde något om sina ämnen, nu mer är de bokstavligt talat bara några som "känner" om det ena och andra.
Men "kännare" är nog ett framtidsyrke, det bör räcka med halvdant gymnasiebetyg och ev. en oavslutad Socionom utbildning på en landsort högskola.

Tack för en välformulerad beskrivning av mina egna tankar.
Vill också tillägga; Vad fan är det för fel på svenskarna som inte genomskådat detta?
Citera
2022-03-11, 11:39
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Rätta mig om jag har fel.
Men mig veterligen så finns det inga kärnvapenbestyckade missiler i Östeuropeiska Nato länderna.

Varför skulle Ukraina vilja ha dessa kärnvapenbestyckade missiler i sitt land och på så sätt göra sig till ett högprioriterat mål?
Vidare ur amerikanskt synpunkt så är Urakina korrupt och infiltrerat av ryssarna.
Man kan alltså förlora sina robotar om det sker ett byta av president.

Vidare vad hindrar ryssarna från att hota USA eller Nato med krig eller kärnvapen om man försöker placera robotar där?
Man hade lika gärna kunnat kräva att Ukraina inte blir en del av Nato med kärnvapen och armen uppspställd längs gränsen.
För att då gå in om Ukraina faktiskt har gjort en ansökan och är på väg att röstas in.
Ett medlemskap sker bara inte sådär om du tror det.

Tar vi Donbass så är det ju ryssar som försöker anakera delar av Ukraina med hjälp av ryska soldater och matriel.
Redan då var ett en fråga om invasion med ryska avlönade soldater.
Det är helt Rysslands fel.
Urakina försöker stoppa en invasion och utbredning från Donbass.

Jag tycker man kunde ha klippt banden med Ryssland som man gjort nu redan vid 2014.
Ryssland har försökt hota och bestämma över Sverige sedan dess.

Väljer alla dagar USA framför Ryssland om jag tvingas välja mellan två imperalistiska länder som vill kontrollera världen.

De jag tycker synd om är ryssarna som tvingas leva under en idiot som kastar bort landets möjligheter till att bli en ekonomisk supermakt med hög levnadsstandard.
Nu skickar man pojkar och unga män att dö för att slåss mot sitt brodersfolk.
Hoppas att Ryssland blir av med Putin och kan släppa arvet och tänket från sovjet.

Med Ukraina i Nato skulle det vara kärnvapenbestyckade Nato fartyg på besök i Odessa pga att Nato vill ha dominans i Svarta havet. Lyssna på Stoltenberg. Nato anser sig vara världspolis och anser sig ha den rätten.

Problemet med Nato nära Moskva är responstiderna på en attack. Det är stor skillnad på om ryssarna har 5 minuter på sig istället för 20 minuter på sig att fundera på vad som kommer flygande och vilka knappar de ska trycka på. Världen behöver inte mer anspänning vad gäller kärnvapen.

För 20 år sedan var det diskussion om att Ryssland skulle gå med EU och i Nato. Bush var med på diskussionerna men senare presidenter har stoppat det hela. USAs krigsindustris aktier skulle ha förlorat stort på det.

USA har efter WWII svultit ihjäl 3 miljoner tyskar i läger, grillat och förgiftat 3 miljoner vietnameser med napalm och agent orange, dödat minst 2 miljoner irakier varav 500.000 barn (vilket Madeleine Albright ansåg vara värt det) Vidare har de haft ihjäl säkert 2 miljoner eller fler i sina upptåg i mellanöstern och sydamerika.

Mellan 1945 och till 1957 hade de flera attackplaner på Ryssland där den mest omfattande gällde att atombomba 300 ryska städer. Bomberna bygde de men de fick inte till tillräckligt med flygplan för att kunna leverera alla bomber. Ryssarna hade egna bomber från 1949 och till slut så pass många att terrorbalans uppstod.

Håller med dig om att det är trevligare att bo i Europa än i Ryssland men frågar du t ex en libyer eller irakier om det var bättre under en sekulär diktator i ett land med hygglig infrastruktur med möjlighet till utbildning och jobb istället för att som nu i misär under någon av dussintalet religiösa medeltidskrigsherrar som rövar bort, våldtar och dräper folkets döttrar i tusentals.

Skiter i dessa skitfolk som behöver en diktator för att hålla sig på mattan. USA är de som rört om i grytan utan att det blivit bättre för dessa skitfolk men med konsekvensen att Europa nu översvämmas av dessa kreatur.

En rosa fluffvärld med europeisk standard fungerar inte för folkgrupper med IQ under 90.
De hemfaller till klanvälde och korruption samt har för lågt humankapital för att uppehålla vår nivå på välfärd. Upplyst despoti är det bästa de kan hoppas på.

Europa bör kasta ut NATO och bygga samarbete både med Ukraina och Ryssland. Ekonomiskt samarbete bygger band och fred. Att alienera Ryssland är farligt.
Senast redigerad av EricBlair 2022-03-11 kl. 12:02.
Citera
2022-03-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
,,,

Europa bör kasta ut NATO och bygga samarbete både med Ukraina och Ryssland. Ekonomiskt samarbete bygger band och fred. Att alienera Ryssland är farligt.
Det fetade ovan.

Det väl därför det är bäst att förstöra hela ryssland. En död ryss är en bra ryss.Tror dock ryssland kommer att förstöra sig själv inifrån - det håller på och sker just nu.

Fast några kärnvapebestyckade missiler skickar de nog. Vilket är ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in