Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Biologiskt försvar är vagt. Vad mer specifikt är det som det forskas på?
För vagt?
Inte jag som hittade på termen, så skyll inte på mig. Det är en sk eufemism.
Som "försvarsindustri". Det är också lite av en eufemism.
Vad forskas det på?
Läs artikeln som länkas i inlägget du svarade på.
You're welcome.
Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Alla biologiska vapen som finns är utvecklingar av redan existerande virus, bakterier och gifter, och jo, det krävs omfattande produktionskapacitet, för att inte tala om en ännu större kapacitet för att omvandla produkten tilö användbara vapensystem (d.v.s. spridningsutrustning, robotstridsspetsar, granater o.s.v.
All biologisk vapenforskning och produktions som hittills existerat säger just precis det.
Hmm. Låter fortfarande som om du pratar om kemiska vapen. När du pratar om robotstridspetsar och granater och sånt. Ska man stoppa in lite blödarfebervirus i en stridsspets och hoppas att den som blir träffad blir sjuk?
Hur ser "spridningsutrustning" för biovapen ut? Ett munskydd perforerat med små hål?
Men ok. Om du säger det så. Jag är ingen vapenexpert, så jag tänker inte tjafsa med en avatar iförd "mopp suit".
Citat:
Det existerar lab för biologisk forskning av olika slag i alla vita och asiatiska länder som finns i världen.
Vad jag menade var alltså att jag sett noll och ingen opartisk och vettig information som säger att Ukraina har en forsknings och produktionskapacitet för biologiska vapen, med eller utan stöd av USA.
Problemet nuförtiden är väl att få är överens om vad som är att betrakta som en opartisk källa. Säker på att du läst igenom de källor som länkats i tråden hittills? Om du gjort det så får jag anta att du anser att dessa är partiska. Vad räknar du själv som opartiska källor? I ett krig?
Jag vidhåller att det bästa i såna här situationer faktiskt är att läsa "fact-checks" från typ Snopes eller Politifact. (Nej, jag skojar inte.)
De brukar aldrig medvetet blåljuga om fakta. Så om man lägger märket till vad de INTE nämner så vet man på ett ungefär var det osar katt. Särskilt när det finns allvarliga specifika anklagelser som ignoreras helt i "fact checks" så kan man vara rätt säker på att det finns en del sanning i dessa. Lägg också märket till exakt vilket påstående som "debunkas". Om påståendet är väldigt grammatiskt tillkrånglat så betyder det att dom har fått anstränga sig.
Brukar funka rätt bra som tumregel.