2022-03-10, 17:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ett labb som gör ovanstående behöver i samma verksamhet göra nedanstående:

Absolut inte. Det är som att påstå att man måste tillverka bilar för att också kunna testa deras krocksäkerhet, eller att en emballagetillverkare också måste producera det som ska läggas i lådor och påsar.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Inom konventionell vapenteknologi så brukar det ju sägas att gränsen mellan vad som är ett offensivt och ett defensivt vapen i många fall är ganska flytande. Ännu mer så om man talar om forskning på, och tillverkning av konventionella vapen. Självklart kan industri och forskning för defensiva vapen även användas även för offensiva vapen.

Jag är helt enig med dig kring konventionella vapen. Men det beror ju på att en fabrik som tillverkar jaktvapen, tämligen omgående, kan sättas på att tillverka automatkarbiner istället, samt det faktum att automatkarbiner används av såväl försvarande som angripande part i världens alla konflikter.

Ett laboratorium som forskar på mediciner och behandlingstekniker mot, exempelvis, mjältbrand kan däremot inte sättas över på att framställa vapenkvalitativ mjältbrand. Än mindre bedriva en fullständig produktionsprocess till stridsspets eller granatfärdigt stridsmedel. Det krävs en helt annan anläggning, helt andra mängder mjältbrandssporer och inte minst tekniker och forskare med en helt annan inriktning.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Sysslade dom tex med "gain of function" i dessa ukrainska och georgiska lab? Är det att betrakta som militär forskning eller civil? Är den defensiv eller offensiv? Eller både och?

Jag har inte fått någon säker information om att de ens existerade, dessa lab. Vad de sysslade med i dem, eller ska ha sysslat med i dem, kan jag därför inte svara på.

Vad jag kan säga är lite av vad jag sade ovan: Det krävs en helt annan apparat för att framställa biovapen i någon användbar mängd, eller att industrialisera viruset, bakterien eller giftet för bruk i vapensystem, än det krävs för att forska på ett virus för vetenskapliga och medicinska syften.
Citera
2022-03-10, 18:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Gubben från Pentagon i videon ser ju faktiskt en aning nervös ut & har ett kroppsspråk som indikerar att han ljuger.
Det hade den vita snubben ifrån FN också när han gick ut i det första pressmeddelandet om Covid-19 luve. Helt rös i ansiktet var han han verkade arg. Det glömmer jag aldrig. Tänkte att han var arg på kineserna då.
Citera
2022-03-10, 18:43
Medlem
Här är en artikel i DN som berör det mesta som nämnts i tråden.

https://www.dn.se/varlden/ryska-pastaenden-om-biovapen-kan-badda-for-attack/

must varnade idag för subversionskampanjer, kanske dags att bestämma sig vilken sida man är på nu?
Citera
2022-03-10, 18:45
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieski
Ukraine has "biological research facilities," says Undersecretary of State Victoria Nuland, when asked by Sen Rubio if Ukraine has biological or chemical weapons, and says she's worried Russia may get them. But she says she's 100% sure if there's a biological attack, it's Russia.

https://www.rubio.senate.gov/public/index.cfm/press-releases?id=E579E02B-3BA3-4FED-A515-A175384AD9D0

Roliga utveckling på den ryskapropagandan när den bekräftas i senaten 😅
Varför oroa sig för att ryssarna tar över ett laboratorium? De har ju sina egna...
Citera
2022-03-10, 18:55
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är helt enig med dig kring konventionella vapen. Men det beror ju på att en fabrik som tillverkar jaktvapen, tämligen omgående, kan sättas på att tillverka automatkarbiner istället, samt det faktum att automatkarbiner används av såväl försvarande som angripande part i världens alla konflikter.

Ett laboratorium som forskar på mediciner och behandlingstekniker mot, exempelvis, mjältbrand kan däremot inte sättas över på att framställa vapenkvalitativ mjältbrand. Än mindre bedriva en fullständig produktionsprocess till stridsspets eller granatfärdigt stridsmedel. Det krävs en helt annan anläggning, helt andra mängder mjältbrandssporer och inte minst tekniker och forskare med en helt annan inriktning.

Skulle kunna köpa ditt resonemang om det rörde sig om kemiska vapen, och inte biovapen.
Det fina med biovapen är att det inte behövs någon fabrik. Eller snarare så kan "fabriken" vara en fladdermus, eller du och jag.
NVidia behöver en fysisk fabrik för sina grafikkort. Men Microsoft behöver ingen fabrik för sitt värdelösa operativsystem. Bio-vapen är ju dessutom "shareware".

Men just fallet Anthrax kanske är ett undantag? Att man behöver en viss mängd pulver eller nåt sånt? Det var väl en naturlig patogen från början, som sen blev "weaponized"? Inte så insatt.

Citat:
Jag har inte fått någon säker information om att de ens existerade, dessa lab. Vad de sysslade med i dem, eller ska ha sysslat med i dem, kan jag därför inte svara på.

Vad jag kan säga är lite av vad jag sade ovan: Det krävs en helt annan apparat för att framställa biovapen i någon användbar mängd, eller att industrialisera viruset, bakterien eller giftet för bruk i vapensystem, än det krävs för att forska på ett virus för vetenskapliga och medicinska syften.

Att bio-lab existerar i Ukraina råder det nog ingen diskussion om. Inte heller att USA har militär inblandning och finansierar. Dock kan syftet och graden av inblandning diskuteras. Det som DARPA håller på med kallas ju för "bio-defence" nuförtiden. Kanske är helt oskyldigt. Vad vet jag?

Kolla TS. Nuland gör ett officiellt uttalande om att Ukraina har bio-lab.
Sen kan du också läsa den "fact-check" från politifact som jag diskuterar i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp79437868
Där bekräftas att bio-lab definitivt finns i Ukraina. Och att "US defence department" är inblandade. De har ett "partnership".
Dock säger rubriken att "There are no US run biolabs in Ukraine". Men det låter mer som en administrationsteknisk detalj.
Det antyds även mellan raderna att USA står för finansiering.

Om du vill ha mer rakt på sak så rekommenderar jag denna artikel från en bulgarisk gräv-journalist:
https://dilyana.bg/documents-expose-us-biological-experiments-on-allied-soldiers-in-ukraine-and-georgia/

Artikeln går in lite mer i detalj på graden av USA / Pentagons inblandning.
Citera
2022-03-10, 19:01
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieski
Ukraine has "biological research facilities," says Undersecretary of State Victoria Nuland, when asked by Sen Rubio if Ukraine has biological or chemical weapons, and says she's worried Russia may get them. But she says she's 100% sure if there's a biological attack, it's Russia.

https://www.rubio.senate.gov/public/index.cfm/press-releases?id=E579E02B-3BA3-4FED-A515-A175384AD9D0

Roliga utveckling på den ryskapropagandan när den bekräftas i senaten 😅

Hon verkar jävligt nervös eller nåt så som hon håller på med pennan.
Citera
2022-03-10, 19:09
Bannlyst
Tucker Carlson: Someone needs to explain why there are dangerous biological weapons in Ukraine. The Pentagon is lying about this - why?
https://www.foxnews.com/opinion/tucker-we-have-right-know-this
Citera
2022-03-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Tucker Carlson: Someone needs to explain why there are dangerous biological weapons in Ukraine. The Pentagon is lying about this - why?
https://www.foxnews.com/opinion/tucker-we-have-right-know-this

Ja man häpnar!
Vad händer nu?
Ska vi införa sanktioner mot USA också?

Själv gissar jag att Facebook och Twitter inför något censur-filter som andas om att USA framställer biologiska vapen.
Citera
2022-03-10, 19:45
Moderator
-Info-s avatar
Kan detta ligga bakom Rysslands påhittade information om biologiska vapen i Ukraina?:

Citat:
Ryska påståenden om biovapen kan bädda för attack

Ryssland har sedan lång tid tillbaka hävdat att Ukraina och USA tillverkar biologiska vapen och även kärnvapen, eller en ”smutsig bomb”, som ska användas mot rysktalande i östra Ukraina. Den senaste tiden har kampanjen intensifierats, och i Väst befarar man att ryssarna förbereder en ”false-flag”- operation – och själva iscensätter en sådan attack, som förevändning för upptrappning av våldet.

https://www.dn.se/varlden/ryska-pastaenden-om-biovapen-kan-badda-for-attack/
Citat:
Nu varnar USA för att Ryssland med hjälp av desinformationen försöker rättfärdiga kriget i Ukraina, men också skapa förutsättningar för en ”false-flag”-operation, att man själv iscensätter en attack, som man sedan kan ”besvara”.

Ryssland förbereder en attack med biologiska vapen eftersom kriget går dåligt för dem, men först krävs en false flag-operation, så att det ska verka som att Ryssland bara försvarar sig?
Citera
2022-03-10, 20:52
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan detta ligga bakom Rysslands påhittade information om biologiska vapen i Ukraina?:

Ryssland förbereder en attack med biologiska vapen eftersom kriget går dåligt för dem, men först krävs en false flag-operation, så att det ska verka som att Ryssland bara försvarar sig?

Ja det är ju lite det som var Nulands story i uttalandet som nämns i TS.

Kan ju också vara så att Ryssland länge för döva öron varnat för de biolab med Pentagon-inblandning som vi nu alla helt säkert vet finns på Ukrainsk mark. Och att Nuland nu med kniven mot strupen försöker sig på en "han som sa det han var det". Verkar ju funkat bra på dig i så fall.

Har inte sett att Ryssland haft biolab som något högprioriterat krav för fredsförhandlingar, om ens alls.
Citera
2022-03-10, 22:18
Medlem
Fimbulramns avatar
Här avslöjar Vickan att vi också har labb i Sverige:

https://www.kungahuset.se/kungafamiljen/hkhkronprinsessanvictoria/tal/kronprinsessantal/hkhkronprinsessanstalvidinvigningavmarinpedagogisk tcentermalmoonsdagenden11oktober2017.5.449029f415e 946ac05b41d9.html

Breaking: Det finns labb överallt!

Det flesta sjukhus har några labb. Kanske därför ryssarna så gärna bombar sjukhus.

Förresten rekommenderar jag de flesta i denna tråd att inte glömma bort den årliga kollen på ert sjukhus. Tror det är dags.
Citera
2022-03-10, 23:12
Medlem
Källa: state.gov

Dokument: WEAPONS Proliferation Agreement Between the UNITED STATES OF AMERICA and UKRAINE Signed at Kiev August 29, 2005

Länk: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/02/05-829-Ukraine-Weapons.pdf

Citat från sida 4:

” Central Sanitary Epidemiological Station (Kyiv), and other facilities in Ukraine identified by the Ministry of Health of Ukraine, and that could be used in the development of biological weapons, the U.S. Department of Defence shall provide assistance to the Ministry of Health of Ukraine at no cost, subject to the availability of funds appropriated for this purpose, in accordance with the terms of this Agreement.”

Slutsats: även om usa har gett 20+ labb i gåva till Ukraina har de fortsatt full kontroll över dem. Samtliga är klass 3 och har tillstånd för patogener.
Senast redigerad av sakernash 2022-03-10 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in