Citat:
Absolut inte. Det är som att påstå att man måste tillverka bilar för att också kunna testa deras krocksäkerhet, eller att en emballagetillverkare också måste producera det som ska läggas i lådor och påsar.
Citat:
Inom konventionell vapenteknologi så brukar det ju sägas att gränsen mellan vad som är ett offensivt och ett defensivt vapen i många fall är ganska flytande. Ännu mer så om man talar om forskning på, och tillverkning av konventionella vapen. Självklart kan industri och forskning för defensiva vapen även användas även för offensiva vapen.
Jag är helt enig med dig kring konventionella vapen. Men det beror ju på att en fabrik som tillverkar jaktvapen, tämligen omgående, kan sättas på att tillverka automatkarbiner istället, samt det faktum att automatkarbiner används av såväl försvarande som angripande part i världens alla konflikter.
Ett laboratorium som forskar på mediciner och behandlingstekniker mot, exempelvis, mjältbrand kan däremot inte sättas över på att framställa vapenkvalitativ mjältbrand. Än mindre bedriva en fullständig produktionsprocess till stridsspets eller granatfärdigt stridsmedel. Det krävs en helt annan anläggning, helt andra mängder mjältbrandssporer och inte minst tekniker och forskare med en helt annan inriktning.
Citat:
Jag har inte fått någon säker information om att de ens existerade, dessa lab. Vad de sysslade med i dem, eller ska ha sysslat med i dem, kan jag därför inte svara på.
Vad jag kan säga är lite av vad jag sade ovan: Det krävs en helt annan apparat för att framställa biovapen i någon användbar mängd, eller att industrialisera viruset, bakterien eller giftet för bruk i vapensystem, än det krävs för att forska på ett virus för vetenskapliga och medicinska syften.