2022-03-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, förstahandskällor är alltid att föredra. Men de flesta vittnen nämner väl ändå en huvudbonad?

De ljusförhållanden som rådde, och hastigheten i det utförda, medan merparten av alla vittnen var i rörelse, kan dock innebära att endast AD och LJ, som hade en vy från sidan eller snett från sidan, kunde se att huvudbonaden var en keps.

En "deerstalker" liknar utan tvekan en keps med öronlappar och knäppen. Den som väktarna såg på Skandiamannens huvud någon gång under kvällen. Heller inte otänkbart att modelejonet från Täby hade flera kepsar ...

Dessutom hittades en keps med öronlappar och knäppen efter en möjlig flyktväg, om jag har förstått brottsplatsundersökningen rätt. Blev den DNA-testad? Finns säkert kvar i en låda någonstans ...

Om SE utförde detta, och dessutom skrev de berömda breven, så hade han en dubbelnatur. Man kan nog utgå ifrån att en sådan person inte riktigt fungerar som vi övriga. Se t.ex. ONS/GSK-fallet. Karln verkar ha trott att han var mer eller mindre osynlig ...

Men om SE bara var ett vittne, och inte skrev breven, ja då lyckades han bra med att vara mystisk.

Oavsett vilket har han säkrat sin plats i historieböckerna.

Hade onekligen varit intressant att se vad som stod på de där "24 sidorna" till Anér.

”Om SE utförde detta, och dessutom skrev de berömda breven, så hade han en dubbelnatur.”

Nu var ju breven och dess DNA Krister Peterssons sista hopp men du tragglar vidare.

Kan Skandiamannen ha anat att DNA skulle kunna lösa brott några år senare och tagit höjd för det?

Tja, tror man på Skandiamannen som mördaren så kan man tydligen lika gärna bara skita i att nån annan bevisligen skrev breven.
Citera
2022-03-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Du som verkar både engagerad och intresserad.

Vad är dina tankar om att ingen av dem som såg mordet eller mördaren på Sveavägen pekar ut Skandiamannen som mördaren?

Det finns en debattartikel länkad i tråden om du vill dra upp huvudet ur sanden för ett ögonblick.

Fast det gör man väl på sätt o vis på signalement...

Om inte signalement stämt ganska bra på Engström så hade inte jag heller trott det var Engström
Citera
2022-03-09, 14:46
Medlem
Citat:
”Det kan ju tillomed varit så att Engström helt enkelt tänkte ge upp speciellt eftersom mordet troligen var i affekt.”

Varför är det troligt?

Mördaren verkar ganska iskall enligt vittnen.

Om Engström är mördaren så tror jag att det var i affekt o därav inte hade någon plan efter dådet...

Därav så staplar han in på Skandia igen..
Citera
2022-03-09, 14:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du som hänvisar till Otto E, har du lyssnat på förhöret med Skandiamannen?

Är det en statsministermördare du hör?

Var alla poliser oprofessionella när Skandiamannen inte ens ansågs ha något att tillföra rekonstruktionen?

(Om jag ska vara ärlig så framstår du mer och mer som ett tro-l.)

Visst har jag lyssnat på det. Hängde på låset redan dagen då ljudfilen släpptes.

Ljudfilen gjorde mig mer osäker på trovärdigheten i Skandiamannens berättelse: Dels fipplar han, eller möjligen poliserna, bort frågan om huruvida han var ut på kvällen. Dels tycks han ha en del "tells" när han "snyter till" med näsan. Däremot är han stabil som en rak linje när det gäller de mest osannolika partierna, som turen in på Tunnelgatan, m.m.

Antar att någon sitter och gör en lång analys av ljudfilen i detta nu.

Med allt som har framkommit genom åren hade jag gärna sett 40-50 frågor till av poliserna.

Det förvånar mig att så inte skedde, eftersom all nödvändig information låg på bordet.

Nej, ingen var väl oprofessionell. Holmér-kassetterna antyder att alla i den veva när SE var som hetast gick på semester. När de sedan kom tillbaka hade spaningsledningen fullt fokus på ett annat spår.

Din argumentation består i att slänga högt ethos (professorer) i huvudet på folk, samt att undergräva andras ethos med nedvärderande formuleringar (att kalla andra för troll) och härskartekniker.

Vad säger det om dig tro?
Citera
2022-03-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
(min fetning)

Det lär finnas ett Supervittne som har "lämnat signalementet på E som hade mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860311.pdf

Här framgår det att Supervittnet beskriver den "tilltänkte mördaren"

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860425.pdf

"Ja han beskrivs då en mörk rock, keps och med tunna glasögon".

Om vi antar att SE är sannfärdig angående Supervittnet och dennes utsaga och inte minst angående sin egen klädsel den aktuella kvällen, så var det två nästan identiskt klädda herrar som sprang in mot gränden. Nu vet vi i och för sig inte var någonstans Supervittnet sett sin "tilltänkte mördare" men det bör rimligen varit någorlunda nära mordplatsen eftersom han lämnade vittnesmålet vid mordplatsen.

Men som du skriver så "finns det inga sådana vittnen", åtminstone inget Supervittne, så SE:s berättelse går tyvärr inte att bekräfta.

Så det gör honom till mördare, trots att det inte finns några vettiga indicier ens?

Du tjatar om Fallet Kevin, men frågan är om inte Rolf Sandberg hade mer av ett ”case” än Krister Petersson.

Rolf Sandberg är möjligen idiot, men jag tror ändå någonstans att han såg bröderna som förövare.

De var rätt vilda vid tiden och familjeförhållandet var inte det bästa i något av de inblandade hushållen.

Krister Petersson verkar mer av ett cyniskt svin om jag ska vara ärlig.

Istället för att läsa Filter som Knutby-SEkten läste och tolkade Guds Ord i Den Heliga Skriften så är mitt förslag att du plockar av skygglapparna några minuter och läser detta:

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte
Citera
2022-03-09, 15:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bara för skojs skull så hade Victor Gunnarsson hade också en handledsväska.
Storlek cirka 20*15 cm

https://www.leopoldreport.com/OPbok7.html

Just ja, kameraväskan i nylontyg, men ändå kraftig enligt nåt vittne.
Axelrem troligen.
Citera
2022-03-09, 15:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
”Om SE utförde detta, och dessutom skrev de berömda breven, så hade han en dubbelnatur.”

Nu var ju breven och dess DNA Krister Peterssons sista hopp men du tragglar vidare.

Kan Skandiamannen ha anat att DNA skulle kunna lösa brott några år senare och tagit höjd för det?

Tja, tror man på Skandiamannen som mördaren så kan man tydligen lika gärna bara skita i att nån annan bevisligen skrev breven.

Att leta DNA efter 30 år, på brev som flera har hanterat, är kanske inget lätt eller hoppfullt projekt.

Men kul att de fick någon slags träff. Hade varit intressant med mer info om det.

Annars skulle jag gärna se ett varv till av ett par grafologer, att de studerar så mycket som möjligt av Skandiamannens handskrivna produktion, och jämför med breven. För egen del hyser jag ett visst hopp om att det ska kunna ge något.

Om inte annat kan man bocka av ännu en återvändsgränd.
Citera
2022-03-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Citerande av det senaste från tidningarna...
Det är ju så flera av alla brev har sett ut..

Ex. hotbrev till Wickbom som VG anklagades för att ha skrivit.
Flyktbilar, Walkietalkies

Andra brev får man läsa om den blåa Volkswagen Passat som blivit "känd" som flyktbil.
Hotbreven till Hans Haste o.s.v.

Vet du om man lyft DNA från alla brev och jämfört med misstänkta och andra kända våldsbrottslingar?

Med tanke på vilka lata jävlar som höll i utredningen de sista åren är väl det att hoppas för mycket…
Citera
2022-03-09, 15:15
Medlem
Citat:
Skönt! Då var det utrett!

Skämt åsido. SE var med i media den 2:a mars och den 6:e och 7:e april, och kanske vid något mer tillfälle. Visst, de flesta såg säkert nyheterna, men nog hade man kunnat missa hans framträdanden allt. Han var ju ingen karaktär i "Dallas" eller Ingemar Stenmark alternativt Björn Borg ...

Nej, det menar du inte. Att professorn har skrivit en artikel. Och världen skälvde ...

Ingår det i din tankevärld att YN skulle känt igen Skandiamannen som mannen på DBG (ingen vet än i dag om detta är mördaren) om hon sett Rapport-inslaget exempelvis?

Fascinerande!

(Du framstår ärligt talat mer och mer som någon med alldeles för mycket fritid.

Ta och tänk igenom om ditt inlägg tillför något eller bara saboterar diskussionen innan du trycker på ”Skicka svar”.)
Citera
2022-03-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast det gör man väl på sätt o vis på signalement...

Om inte signalement stämt ganska bra på Engström så hade inte jag heller trott det var Engström

Antar att du läst professor Dahlmans debattartikel och snart är klar med formuleringen av dina invändningar.

Ser fram emot dessa med spänning!
Citera
2022-03-09, 15:33
Medlem
Citat:
Visst har jag lyssnat på det. Hängde på låset redan dagen då ljudfilen släpptes.

Ljudfilen gjorde mig mer osäker på trovärdigheten i Skandiamannens berättelse: Dels fipplar han, eller möjligen poliserna, bort frågan om huruvida han var ut på kvällen. Dels tycks han ha en del "tells" när han "snyter till" med näsan. Däremot är han stabil som en rak linje när det gäller de mest osannolika partierna, som turen in på Tunnelgatan, m.m.

Antar att någon sitter och gör en lång analys av ljudfilen i detta nu.

Med allt som har framkommit genom åren hade jag gärna sett 40-50 frågor till av poliserna.

Det förvånar mig att så inte skedde, eftersom all nödvändig information låg på bordet.

Nej, ingen var väl oprofessionell. Holmér-kassetterna antyder att alla i den veva när SE var som hetast gick på semester. När de sedan kom tillbaka hade spaningsledningen fullt fokus på ett annat spår.

Din argumentation består i att slänga högt ethos (professorer) i huvudet på folk, samt att undergräva andras ethos med nedvärderande formuleringar (att kalla andra för troll) och härskartekniker.

Vad säger det om dig tro?

Du kan många fina ord, samtidigt som du går all in på en teori där man måste leta efter ”tells” i ett korrekt förhör med en man som helt utan bevis, drygt 30 år senare, pekats ut som statsministermördare.

Det är skamligt. Vilket även Justitieombudsmannen uttryckte ovanligt explicit!

Du verkar blockerad och faktaresistent.

Och du låtsas att inte förstå att mina argument till hundra procent består av att Krister Petersson pekar ut en man som mördare utan argument.

Det är den sorgliga sanningen, att Krister Petersson gick in i väggen och att ingenting pekar på att Skandiamannen är skyldig.
Citera
2022-03-09, 15:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vet du om man lyft DNA från alla brev och jämfört med misstänkta och andra kända våldsbrottslingar?

Med tanke på vilka lata jävlar som höll i utredningen de sista åren är väl det att hoppas för mycket…

Nej inte vad jag sett spår av i.a.f. men har samtidigt inte grävt så mycket.
Jag är tveksam till att man faktiskt gjort det.

Som NFC skriver så är det mycket annat DNA på breven. Från de poliser och andra som hanterat breven etc.
Men under frimärkena borde spår kunna finnas som är kontaminerade och det vore så klart av intresse att kanske se om flera brev skrivits av samma personer också. Som i fallet med Norrtäljebreven.

Men även som du skriver, kolla mot andra.
Tror inte man har ex. VG's DNA, men där hade man annars kanske kunnat få ett hårstrå från USA och polisutredningen kring mordet på honom.
CA är det nog värre med, men där har en bror att matcha mot.
CP kanske man har något vykort eller brev ifrån, adresserat Bombmannen, i något förvar? (eller så har det destruerats)
O.s.v.

Man borde ju ha upprättat ett DNA-register med de träffar man fått från olika beslag.

Tillägg:
Palmes rock analyserade man också, (om det nu var 2018). Man såg fullt av DNA-spår från andra men verkar inte ha försökt matcha eller registrerat ens. Resultatet som presenterades var att man hittat Palmes DNA på 15 ställen.
(Vilket jag även skrivit om i Hedberg-tråden för teatertrollen) (FB) En oväntad vändning, Claes Hedberg och Bo Hall
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-03-09 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in