2022-03-09, 10:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Samma person på båda? Det var intressant. DNA-analysen säger ingenting om den individens härkomst?

Breven fick över mig på "den mörka sidan" i alla fall. Betänk följande:

1. Brevskrivaren vet med säkerhet att 33-åringen och 41-åringen är oskyldiga. Bra gissat!

2. Brevskrivaren verkar väldigt påläst när det gäller vad som framkommit i tidningar och media.

3. Brevskrivarens handstil röjer stundom en större förmåga, rent av en mästare i att skriva för hand.

4. Norrtälje och Mariestad ligger oväntat nära varandra på kartan. Eller i alla fall i samma riktning.

Känner du till någon herre som råkade passera förbi på Sveavägen, när dådet skedde, och som är skäligen misstänkt av utredningen, och som faktiskt har möjlighet att passa in på dessa fyra punkter?

Ja alla övriga 139 som tagit på sig mordet vet att all andra är oskyldiga! Bra gissat... eller?

Nej, tack... dina punkter säger inte ett dugg mer än att du gärna vill att det ska vara SE.
Citera
2022-03-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ja, förstahandskällor är alltid att föredra. Men de flesta vittnen nämner väl ändå en huvudbonad?

De ljusförhållanden som rådde, och hastigheten i det utförda, medan merparten av alla vittnen var i rörelse, kan dock innebära att endast AD och LJ, som hade en vy från sidan eller snett från sidan, kunde se att huvudbonaden var en keps.

En "deerstalker" liknar utan tvekan en keps med öronlappar och knäppen. Den som väktarna såg på Skandiamannens huvud någon gång under kvällen. Heller inte otänkbart att modelejonet från Täby hade flera kepsar ...

Dessutom hittades en keps med öronlappar och knäppen efter en möjlig flyktväg, om jag har förstått brottsplatsundersökningen rätt. Blev den DNA-testad? Finns säkert kvar i en låda någonstans ...

Om SE utförde detta, och dessutom skrev de berömda breven, så hade han en dubbelnatur. Man kan nog utgå ifrån att en sådan person inte riktigt fungerar som vi övriga. Se t.ex. ONS/GSK-fallet. Karln verkar ha trott att han var mer eller mindre osynlig ...

Men om SE bara var ett vittne, och inte skrev breven, ja då lyckades han bra med att vara mystisk.

Oavsett vilket har han säkrat sin plats i historieböckerna.

Hade onekligen varit intressant att se vad som stod på de där "24 sidorna" till Anér.

LJ såg aldrig skärmen på kepsen. Han sa bara att huvudbonaden hade formen av nåt kepsliknande.
Citera
2022-03-09, 10:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja alla övriga 139 som tagit på sig mordet vet att all andra är oskyldiga! Bra gissat... eller?

Nej, tack... dina punkter säger inte ett dugg mer än att du gärna vill att det ska vara SE.

Nej, jag ser hellre att han är oskyldig. Har hela tiden trott på en professionell grupp på några personer.

Dekorimamannen! Som väntar in objektet i hörnet, som i en agent-operation ...

Ägnade över ett år åt att försöka hitta något som med stor säkerhet verifierar SE som vittne. Tyckte konferensen var förfärlig, och tv-serien likaså. Ville hemskt gärna "fria" SE från dessa anklagelser.

Tyvärr landade det hela på ett annat ställe än tänkt. Men skönt att du ser lite hopp i det hela ändå!

Förhoppningsvis kan jag skratta åt denna "villfarelse" en dag. Men nu är läget om inte mörkt, så åtminstone åt det kanelfärgade hållet.
Citera
2022-03-09, 10:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Det finns inga sådana vittnen. Den tidigare så glittrande glada åklagaren ville bara bort och smet ut bakvägen, likblek med svansen mellan benen.

Kritiken från professorerna Dahlman, Persson samt JO var historiskt hård.
(min fetning)

Det lär finnas ett Supervittne som har "lämnat signalementet på E som hade mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860311.pdf

Här framgår det att Supervittnet beskriver den "tilltänkte mördaren"

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860425.pdf

"Ja han beskrivs då en mörk rock, keps och med tunna glasögon".

Om vi antar att SE är sannfärdig angående Supervittnet och dennes utsaga och inte minst angående sin egen klädsel den aktuella kvällen, så var det två nästan identiskt klädda herrar som sprang in mot gränden. Nu vet vi i och för sig inte var någonstans Supervittnet sett sin "tilltänkte mördare" men det bör rimligen varit någorlunda nära mordplatsen eftersom han lämnade vittnesmålet vid mordplatsen.

Men som du skriver så "finns det inga sådana vittnen", åtminstone inget Supervittne, så SE:s berättelse går tyvärr inte att bekräfta.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-09 kl. 11:20.
Citera
2022-03-09, 10:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, jag ser hellre att han är oskyldig. Har hela tiden trott på en professionell grupp på några personer.

Dekorimamannen! Som väntar in objektet i hörnet, som i en agent-operation ...

Ägnade över ett år åt att försöka hitta något som med stor säkerhet verifierar SE som vittne. Tyckte konferensen var förfärlig, och tv-serien likaså. Ville hemskt gärna "fria" SE från dessa anklagelser.

Tyvärr landade det hela på ett annat ställe än tänkt. Men skönt att du ser lite hopp i det hela ändå!

Förhoppningsvis kan jag skratta åt denna "villfarelse" en dag. Men nu är läget om inte mörkt, så åtminstone åt det kanelfärgade hållet.

Oj, vilket steg. Från en professionell grupp till en ensam gärningsman?
(Eller du kanske är inne på SE som en del i någon grupp då?)

Hopp och hopp, jag ser i vilket fall inte SE spåret som hett eller starkt överhuvudtaget utan ser snarare det hela som ett fenomen och en skapelse där uppgifter försöker göras starkare och märkligare än vad de är. Och att majoriteten av uppgifterna också går att förklara på ett enklare sätt (oftast).
Citera
2022-03-09, 10:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om det var öde kl. 23:32 när hörde polisen då alla vittnen? Tänkte på uppgifterna i IW:s protokoll. Var de ens klara med att höra AB då?

JÅS uppges vara kvar på platsen när LL och JA passerar förbi efter att ha hämtat upp barnen.

Det ser inte så tomt ut när SVT är där och filmar.

SE har gott om tid att plocka uppgifter från media.

Nästan öde sa jag. Det är fotografen på Expressen som sagt saker om detta. Han som var på plats. De flesta vittnen hade avlägsnat sig.

När de hörde alla vittnen? Det gjorde de ju inte. Vilka pratade polisen med på platsen? AD och AB?

AB gav väl i stort sett bara signalemente. Han måste ju varit borta rätt tidigt. Visste ens Löhr att det var Palme när hon pratade med AB? Tror inte det, då hade hon nog inte låtit honom gå.

SVT är väl där först senare.
Citera
2022-03-09, 10:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Återigen, det sägs inte specifikt att det var en Tensonjacka, utan en jacka som liknade en sådan. Vid ett annat tillfälle nämner NF en Fjällräven-liknande, om jag inte minns fel Axelvaddarna är en bra poäng att hålla i minnet, men NF såg aldrig ryggtavlan som JA, LJ och andra gjorde.

Yes, liknade en Tensonjacka. Tensonjacka hade inte axelvaddar.

Samma gäller Fjällräven
Citera
2022-03-09, 11:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Oj, vilket steg. Från en professionell grupp till en ensam gärningsman?
(Eller du kanske är inne på SE som en del i någon grupp då?)

Hopp och hopp, jag ser i vilket fall inte SE spåret som hett eller starkt överhuvudtaget utan ser snarare det hela som ett fenomen och en skapelse där uppgifter försöker göras starkare och märkligare än vad de är. Och att majoriteten av uppgifterna också går att förklara på ett enklare sätt (oftast).

Nej, jag tror att han var ensam, men kanske förväntade sig heder och ära i ett annat sammanhang.

Fast det du tog upp om samma DNA på två av breven får förstås tanken att spinna iväg.

Hittades inget på det tredje brevet? Två är från 1986 och ett är från 1989.

Tror knappast det är enda gångerna som denne brevskrivare utövar sin "hobby" heller.

Ok. Låter lovande med alla förklaringar, hördu! Snart finns det väl 100 förklaringar som alla låter sunda och vettiga för 100 mystiska omständigheter. Men tänk om det finns ett litet ess i rockärmen.

Vilken betydelse det nu kan ha. Om så Skandiamannen hade dansat ballongdansen på Sveavägen, endast iförd snurrande pickadoller, kommer MOP-industrin oförtrutet att trumma vidare.

Du råkar händelsevis inte vara fången i diskursen, min herre?
Citera
2022-03-09, 11:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Yes, liknade en Tensonjacka. Tensonjacka hade inte axelvaddar.

Samma gäller Fjällräven

Visst är det så, men med betoning på liknande. Så jackan eller rocken kan ha varit något annat.

NF gjorde väl aldrig någon observation vad gäller axlarna eller ryggtavlan?
Citera
2022-03-09, 11:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, jag tror att han var ensam, men kanske förväntade sig heder och ära i ett annat sammanhang.

Fast det du tog upp om samma DNA på två av breven får förstås tanken att spinna iväg.

Hittades inget på det tredje brevet? Två är från 1986 och ett är från 1989.

Tror knappast det är enda gångerna som denne brevskrivare utövar sin "hobby" heller.

Vilket är brevet från 1989 ?

Jag talar om denna undersökning mig veterligen endast med brev från 1986
https://drive.google.com/file/d/1o6DhZ4zoEEuQH0OGF08gnOWa3WAJJSfP/view

Här är innehållet i denna analys.

D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10) är två brev, postade i Norrtälje och från samma person.
https://drive.google.com/file/d/1OwoxkkHGSi-xGSU0GF0FlA5zknh70iAg/view
https://drive.google.com/file/d/1iEq0ItHRtFsIVLx_Z2Nv3_whsTABKQl5/view

1986-04-23
E 4799-1 den gav inte träff mot vare sig Stig eller Norrtälje-personen
Damen som blev påsprungen i trappan Malmskillnadsgatan - Kungsgatan (visade sig vara en man)
https://drive.google.com/file/d/1TDsSNp5ZKEI_RbTAxz5MezX9_49NlEJD/view

E 5412-1 ingen aning och här fann man inget DNA alls

GA22287-1 verkar vara själva kuvertet och här blev det +3 på Norrtälje-personen
Sid 4-6

Bekräftelsen att man hade SE's DNA på kuvertet. Jämförelse med ett vykort
5000-K1549141-17
Det var detta som gjorde att man drog tillbaka DNA-analysen av släktningarna efter att man topsat dom.
https://drive.google.com/file/d/1u3dcxsrp8h8MWdZdxiUqYEwfJ2iGu3KD/view
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-03-09 kl. 11:40.
Citera
2022-03-09, 12:09
Medlem
Citat:
Samma person på båda? Det var intressant. DNA-analysen säger ingenting om den individens härkomst?

Breven fick över mig på "den mörka sidan" i alla fall. Betänk följande:

1. Brevskrivaren vet med säkerhet att 33-åringen och 41-åringen är oskyldiga. Bra gissat!

2. Brevskrivaren verkar väldigt påläst när det gäller vad som framkommit i tidningar och media.

3. Brevskrivarens handstil röjer stundom en större förmåga, rent av en mästare i att skriva för hand.

4. Norrtälje och Mariestad ligger oväntat nära varandra på kartan. Eller i alla fall i samma riktning.

Känner du till någon herre som råkade passera förbi på Sveavägen, när dådet skedde, och som är skäligen misstänkt av utredningen, och som faktiskt har möjlighet att passa in på dessa fyra punkter?

Det här är så rörande att jag misstänker att inlägget är ironiskt menat. Du kanske driver med PU?
Jag vet inte vad som är roligast men fetar några rader som förslag.
Citera
2022-03-09, 12:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vilket är brevet från 1989 ?

Jag talar om denna undersökning mig veterligen endast med brev från 1986
https://drive.google.com/file/d/1o6DhZ4zoEEuQH0OGF08gnOWa3WAJJSfP/view

Här är innehållet i denna analys.

D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10) är två brev, postade i Norrtälje och från samma person.
https://drive.google.com/file/d/1iEq0ItHRtFsIVLx_Z2Nv3_whsTABKQl5/view

Ja, precis. Det var dina länkar som jag utgick ifrån. Det är tre brev: 7/3 1986, 18/3 1986 och 15/3 1989 (den sista poststämpeln syns lite otydligt).

Du ser ju på det andra bladet att brevskrivaren nämner begravningen och att 33-åringen var gripen. Detta hade inte inträffat när det första brevet postades, den 7:e mars.

1. 33-åringen, enligt Wikipedia: "Han togs in för förhör en första gång 8 mars men frigavs samma kväll. Ett nytt förhör hölls 12 mars, och 17 mars beslöt åklagaren att begära honom häktad."

2. Begravningen av OP skedde den 15:e mars 1986, enligt uppgifter på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in