2022-01-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Om du skaffar pass eller ID-kort hos Polisen så behöver du inget ID för att hämta ut det. För att hämta ut nytt körkort så måste du ha ID. Hur andra former av legitimation fungerar vet jag inte. Du kanske skulle satsa på Polisen i stället för Skatteverket?

Hinner inte polisen, för lång tid för att få tid, mitt ID nu hinner gå ut.
Får hoppas skatteverket inte kräver giltigt ID när man hämtar ut ID:t. Står bara att kvittensen ska med.

Annars får ja tvinga med mig någon familjemedlem till polisen men palla...
Citera
2022-03-08, 13:03
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Söker på första lediga tid för passförnyelse, får tid om 6 månader! Är det såhär det ser ut idag?
Citera
2022-03-08, 16:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
Söker på första lediga tid för passförnyelse, får tid om 6 månader! Är det såhär det ser ut idag?
Orsaken är väl att många nu vill börja resa igen och då upptäcker dom att deras pass hunnit gå ut under Coronatiden. 6 månader är ju dock trotts det under all kritik oavsett det. Vill du inte vänta så länge så kan du pröva med att boka på en annan polisstation. Tror inte att du måste boka på den närmaste.
Citera
2022-03-08, 16:36
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Orsaken är väl att många nu vill börja resa igen och då upptäcker dom att deras pass hunnit gå ut under Coronatiden. 6 månader är ju dock trotts det under all kritik oavsett det. Vill du inte vänta så länge så kan du pröva med att boka på en annan polisstation. Tror inte att du måste boka på den närmaste.

Har 2 mån framförhållning och trodde jag var ute i god tid. Sökte närmaste städer och hittade en månad tidigare 15 mil bort. Under tiden jag rekade sidan förstod jag att det dyker upp avbokningar som jag får hålla koll på.

Man kan undra vad det är för en massa passförnyare som överraskat verksamheten- eller varför den dragits ner, och vad det kan ge för konsekvenser.
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-03-08 kl. 16:39.
Citera
2022-03-08, 18:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
Har 2 mån framförhållning och trodde jag var ute i god tid. Sökte närmaste städer och hittade en månad tidigare 15 mil bort. Under tiden jag rekade sidan förstod jag att det dyker upp avbokningar som jag får hålla koll på.

Man kan undra vad det är för en massa passförnyare som överraskat verksamheten- eller varför den dragits ner, och vad det kan ge för konsekvenser.
Misstänker att man dragit ner allt för mycket under Corona och när man nu vill dra upp det igen så har många av dom man avskedat hittat andra jobb så man får svårt att rekrytera tillräckligt med personal. Man får komma ihåg att det bara var typ en månad sedan smittläget var det högsta hittills under hela pandemin och att man säkert blivit lite tagna på sängen nu när Omikronvågen ebbade ut så snabbt som den gjorde.
Citera
2022-03-22, 07:04
Medlem
Ruskigbusss avatar
Notera - flera aspekter ang pass kan läsas och diskuteras i alla andra trådar om pass:
https://www.flashback.org/find_threads_by_tag.php?tag=pass
Citera
2022-03-23, 13:06
Medlem
cacablancas avatar
Hej jag ska byta nationellt Id kort och undrar mitt går ut i november först men undrar om jag vill byta ut det nu får jag fortfarande behålla mitt gamla som minne
Citera
2022-03-26, 16:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Hej jag ska byta nationellt Id kort och undrar mitt går ut i november först men undrar om jag vill byta ut det nu får jag fortfarande behålla mitt gamla som minne
Det får du men med några hål i så att kortet inte accepteras mer.
Citera
2022-03-28, 19:24
Medlem
Går det att åka till Filippinerna med provisoriskt svenskt pass? Giltighetstid 7 månader. Någon som vet?
Citera
2022-03-31, 16:55
Medlem
Har tid för ID-kort imorgon och betalat in avgiften. Nu råkade jag avboka tiden men hann boka på den direkt igen men fått annat bokningsnummer. Måste jag betala in avgiften igen eller kan de koppla min tidigare betalning?
Citera
2022-03-31, 17:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyan
Har tid för ID-kort imorgon och betalat in avgiften. Nu råkade jag avboka tiden men hann boka på den direkt igen men fått annat bokningsnummer. Måste jag betala in avgiften igen eller kan de koppla min tidigare betalning?

Det måste du nog prata med polisen om. Det är ju inte ett helt vanligt förfarande.
Citera
2022-04-04, 16:30
Medlem
Så jag har bott utomlands de senaste 4 åren och har precis gjort beslutet att flytta hem till Sverige igen i maj. Mitt problem är att jag naturligtvis var en av dom idioterna som helt glömt bort att förnya mitt svenska pass. Däremot så har jag dubbla medlemskap och har ett annat pass som dock inte är från ett EU-medlemsland. Min fråga till tråden är hur mycket jag behöver oroa mig över att inte ha en giltig svensk ID-handling vid flytt till Sverige.

Att ta mig hem (även via flyg) men hjälp av mitt icke-svenska pass räknar jag med inte ska vara några problem då jag flyger inom EU. Däremot så är jag lite orolig över hur det blir med att sätta upp bankkonto eller liknande. Behöver jag även nämna denna situationen till eventuella arbetsgivare om de behöver någon ID-uppgifter?

Kommer ihåg när Ukraina-krisen började att Sveriges ambassad i Kviev sa åt svenskar att använda sig även att utgångna pass om de var tvugna och att det förmodligen ha funkat. Lite mer av en kris-situation än situatioinen i landet jag flyttar från dock.

Sista fråga: Vad är det snabbaste sättet att få någon form av nationel ID-kort? Sålänge jag kan resa med mitt icke-svenska pass för att sedan fixa någon form av EU-ID ASAP borde väl inte vara så mycket av ett problem? Sen så har jag även sökt lite i Finland och i Norge men räknar med att svaren ska vara rätt så snarlika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in