2018-05-07, 15:56
Medlem
Hej!
Chippet på mitt nationella ID-kort är skadat, är det fortfarande giltigt för att flyga inrikes? eller bör jag skaffa ett nytt hos passexpeditionen?
Citera
2018-05-07, 18:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Hej!
Chippet på mitt nationella ID-kort är skadat, är det fortfarande giltigt för att flyga inrikes? eller bör jag skaffa ett nytt hos passexpeditionen?
Skannar dom över huvud taget chippet vid en inrikesresa?
Citera
2018-05-08, 10:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nixxz
Barnen har färgat håret rosa och blått.
Fotot kommer att bli svart/vit så som togs upp bör det inte vara ett större problem.
Citera
2018-05-28, 14:32
Medlem
Hur fungerar det när man byter till svenskt körkort från ett finskt eller liknande, alltså får man då sitt svenska personnummer på det svenska körkortet? Hur funkar det då när man ska göra själva bytet, måste man ha med sig svensk ID-handling eller kan man ha finskt pass?
Citera
2018-06-14, 11:19
Medlem
Fråga om pass/id kort

Varför måste man förnya pass och id kort med jämna mellanrum, tex ett intervall på 5 år? Dessutom, varför tar dom betalt för något dom tvingar mig att göra? Man klarar sig knappast utan detta idag
Citera
2018-06-14, 11:20
Medlem
miikoss avatar

Sammanfogade

//mod

Citera
2018-06-14, 15:31
Medlem
Ska åka till Turkiet och märkte nyss att sonens pass går ut i juli.
Har fått tid hos passexpeditionen i Göteborg den 19 juni. Vi reser bort den 27 juni. Tror ni vi hinner få passet klart innan dess? Det står 5 arbetsdagar så det blir väldigt tight.
Någon som nyligen hämtat ut sitt pass i Göteborg och kan säga hur många dagar tillverkningen tog?
Tack på förhand.
Citera
2018-06-15, 10:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leon_azzaro
Någon som nyligen hämtat ut sitt pass i Göteborg och kan säga hur många dagar tillverkningen tog?
Skaffade förra månaden och det gick ganska snabbt så du kan hinna precis till resan men för att vara på säkra sidan så hade jag åkt till Uddevalla där det är drop-in och beställt passet redan idag men sagt till att passet skall hämtas ut i Göteborg som man kan göra.
Citera
2018-06-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1sdreavus
Hur fungerar det när man byter till svenskt körkort från ett finskt eller liknande, alltså får man då sitt svenska personnummer på det svenska körkortet? Hur funkar det då när man ska göra själva bytet, måste man ha med sig svensk ID-handling eller kan man ha finskt pass?
Besvarar kanske inte helt din fråga-men finskt biometriskt pass fick jag besked(från handläggare på skatteverket) om var godkänd id-handling i samband med ansökan om svenskt id-kort hos skatteverket.
Citera
2018-06-16, 09:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Varför måste man förnya pass och id kort med jämna mellanrum, tex ett intervall på 5 år? Dessutom, varför tar dom betalt för något dom tvingar mig att göra? Man klarar sig knappast utan detta idag

Jag vet inte om det är ett så stort problem att man måste betala några hundralappar för att förnya körkortet vart tionde år, i alla fall inte om man ställer det i proportion till att det kostar en tusenlapp eller så att tanka bilen, och det gör man ju som regel ganska ofta. Och gillar man inte det så kan man ju sälla sig till den stora skara på flera miljoner svenskar som inte har något körkort... Pass behöver man förstås inte heller ha något om man inte vill.
Citera
2018-06-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag vet inte om det är ett så stort problem att man måste betala några hundralappar för att förnya körkortet vart tionde år, i alla fall inte om man ställer det i proportion till att det kostar en tusenlapp eller så att tanka bilen, och det gör man ju som regel ganska ofta. Och gillar man inte det så kan man ju sälla sig till den stora skara på flera miljoner svenskar som inte har något körkort... Pass behöver man förstås inte heller ha något om man inte vill.

Så sant. Tycker mest det är märkligt att man tvingas förnya detta. Man är ju samma person, med samma personnummer osv. Någon form av id handling är det nog svårt att klara sig utan idag
Citera
2018-06-16, 11:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Så sant. Tycker mest det är märkligt att man tvingas förnya detta. Man är ju samma person, med samma personnummer osv. Någon form av id handling är det nog svårt att klara sig utan idag
Dock förändras utseendet något på 5 år, för vissa mer än andra men giltighetstiden måste ju vara samma för alla och sedan får du tänka på att design och säkerhetsdetaljer som hologram och chip m.m. ändras ...tror att det skulle vara många förfalskningar om passen fortfarande hade informationen skriven med bläckpenna och bara ett påklistrat foto utan laminering som det var på 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in