2022-03-08, 14:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om alla hade haft din totala brist på nyfikenhet och sense of wonder hade vi nog inte haft någon vetenskap öht. Att rum och tid har precis de metriska egenskaper de har är verkligen inte den enda självklara möjligheten, det finns andra möjliga sorters rum som studeras av matematiker och faktiskt även av fysiker.

Var på Parken Zoo i Eskilstuna när min dotter var ca 3 år, och tittade på deras vita tigrar genom ett tjockt skyddsglas. Hon var verkligen helt fascinerad. Men av vad? En fluga som satt på andra sidan glaset... Grejen är att hon ju faktiskt hade rätt. En fluga är i sig ett jäkla mirakel. Liksom en pinne på marken. När man växer upp vänjer man sig bara, och slutar förundras. Forskare som t ex Wigner fortsatte förundras.
Och är man vad jag kallar transcendentalt autistisk kan man - verkar det som - inte ens förundras. Man är fullständigt absorberad av sitt krigande mot Gud. Han får bara inte finnas, och man mobiliserar allt man har mot det sensorium för transcendens som vi alla har från början (forskning finns) och som vi andra - de flesta - behållit i åtm. någon mån.
Citera
2022-03-08, 14:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Löjligt. Bara för att jag illustrerar logikfelet du begår så betyder det inte att jag har brist på nyfikenhet. Jag förstår att du som kneejerk reaktion måste sparka lite eftersom det är smärtsamt att få sina långt gångna antaganden utmanade.
Är det inte? Berätta vad för alternativ det finns och vad man jämför det med.
Det är bra att man utvecklar och testar hypoteser. Jag tror däremot att du hoppar till slutsatser.

Och den som nöjer sig med "God did it" är spetsen på linjalen åt andra hållet.
Tänkte närmast på Grassmannalgebra som används t ex i kvantfältteori för att beskriva kvarkar, elektroner, och andra fermioner.

Men om du nu faktiskt är nyfiken ägnar Roger Penrose (Nobelpristagare i fysik 2020) en del utrymme åt olika sorters möjlig matematik och geometri i fysiken i sin bok The Road to Reality.
Citera
2022-03-08, 14:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Löjligt. Bara för att jag illustrerar logikfelet du begår så betyder det inte att jag har brist på nyfikenhet. Jag förstår att du som kneejerk reaktion måste sparka lite eftersom det är smärtsamt att få sina långt gångna antaganden utmanade.
Är det inte? Berätta vad för alternativ det finns och vad man jämför det med.
Det är bra att man utvecklar och testar hypoteser. Jag tror däremot att du hoppar till slutsatser.

Och den som nöjer sig med "God did it" är spetsen på linjalen åt andra hållet.
Förresten, vilket logikfel har jag begått? Vv citera och förklara.
Citera
2022-03-08, 14:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Det är upp till dig att förklara varför det skulle betyda något" ... Du får inte ihop svenskan ens längre (vad är syftningen?!), något du kunde ha fått 0.5 pluspoäng för förut, så att du hade kommit upp från minus 100 poäng till minus 99.5 poäng.
Är nu även jag en "i högen menlösa blandade myter och sagor"?
Din sjukdom längst upp har spridit sig.
Pastafarian!
Jag tror inte du övertygade någon om Daniels förträfflighet den här gången heller. Försök igen.
Citera
2022-03-08, 14:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Och är man vad jag kallar transcendentalt autistisk kan man - verkar det som - inte ens förundras. Man är fullständigt absorberad av sitt krigande mot Gud. Han får bara inte finnas, och man mobiliserar allt man har mot det sensorium för transcendens som vi alla har från början (forskning finns) och som vi andra - de flesta - behållit i åtm. någon mån.
Nejdå, han är ytterst lätt att avfärda. Det finns inte ett spår av bevis. Endast en bunt förvirrade apologeter för gammalt strunt, sagor och myter.
Citera
2022-03-08, 14:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tänkte närmast på Grassmannalgebra som används t ex i kvantfältteori för att beskriva kvarkar, elektroner, och andra fermioner.

Men om du nu faktiskt är nyfiken ägnar Roger Penrose (Nobelpristagare i fysik 2020) en del utrymme åt olika sorters möjlig matematik och geometri i fysiken i sin bok The Road to Reality.
Så när fine tuning argument inte funkar så flyttar man målstolparna till spekulativ kvantfysik? Är det så du menar? Allt för att ha någon sorts god of the gaps kvar?
Citera
2022-03-08, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Förresten, vilket logikfel har jag begått? Vv citera och förklara.
Att det skulle vara någon sorts mirakel till att saker kan förklaras matematiskt. Om det inte var din avsikt att bokstavligen mena att det ligger "något" bakom det ber jag om ursäkt men det var poängen jag försökte förklara med liknelsen med linjalen. Jag vet inte om du missade det?
Citera
2022-03-08, 15:02
Medlem
nerdnerds avatar
ta bort
Citera
2022-03-08, 15:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Att det skulle vara någon sorts mirakel till att saker kan förklaras matematiskt. Om det inte var din avsikt att bokstavligen mena att det ligger "något" bakom det ber jag om ursäkt men det var poängen jag försökte förklara med liknelsen med linjalen. Jag vet inte om du missade det?
Du menar att Wigner är ologisk? Var ju han jag citerade.

Fysiker brukar iaf tycka att det där är djupt, t ex min ateistiska professor som jag hade som handledare när jag doktorerade.

Varför anser du att Wigner är ologisk? Dvs var drar han en ologisk slutsats från premisserna?
Senast redigerad av nerdnerd 2022-03-08 kl. 15:10.
Citera
2022-03-08, 15:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så när fine tuning argument inte funkar så flyttar man målstolparna till spekulativ kvantfysik? Är det så du menar? Allt för att ha någon sorts god of the gaps kvar?
Straw man.
Citera
2022-03-08, 15:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du menar att Wigner är ologisk? Var ju han jag citerade.

Fysiker brukar iaf tycka att det där är djupt, t ex min ateistiska professor som jag hade som handledare när jag doktorerade.

Varför anser du att Wigner är ologisk? Dvs var drar han en ologisk slutsats från premisserna?

Att det skulle vara ett bokstavligt mirakel bakom att man kan förklara saker matematiskt är ett logikfel. Det är ingenting konstigt med att saker passar det mätinstrument vi hittat på.
Att man sedan på ett poetiskt sätt finner universum imponerande eller fantastiskt, det är en annan sak.
Citera
2022-03-08, 15:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Straw man.
En fråga är aldrig en strawman. Dock ser det ju ut som att det är vad du gör. Du får gärna förtydliga annars eller helt enkelt acceptera att du är vidskeplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in