2021-12-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Det är din hjärna som finner en falsk trygghet i att tro på något som gör att livet inte känns meningslöst.

Vilket det är. Vi föds, vi lever och sen blir det svart.

Livet i sig är totalt meningslöst.

Du kallade mina tidigare observationer för halmgubbar.

Tycker du själv att det verkar troligt att en kvinna kan bli gravid utan att befruktas?

Du är för övrigt väldigt otrevlig och dömande för att vara en kristen människa.

"Det är din hjärna som finner en falsk trygghet i att tro på något som gör att livet inte känns meningslöst."

Fast det går ju att vända på? Du finner falsk trygghet i att inte tro på en Skapare som ska döma varje människa efter henns handlingar. Eftersom du då slipper oroa dig för att dina handlingar kommer att ha eviga konsekvenser.

"Livet i sig är totalt meningslöst."

Så om allt är meningslöst, då är också dina ord meningslösa. Varför ska jag då lyssna på det du säger? Det du säger är meningslöst!
Världens förgängliga vishet.

Om Gud finns kan Han utföra mirakel. Det ligger i mirakels natur att det inte är vanligt eller troligt, annars hade vi inte kunnat urskilja det. Tycker du det är troligt att liv kommer från död materia, eller att universum uppkommer av sig självt från ingenting?

"Du är för övrigt väldigt otrevlig och dömande för att vara en kristen människa."

Whatever dude, du är inte min domare. Må Herren förbarma sig över dig!
Senast redigerad av Skugg4n 2021-12-31 kl. 21:11.
Citera
2021-12-31, 23:17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Vilket det är. Vi föds, vi lever och sen blir det svart.
Du kan med vetenskap kartlägga och bevisa hur den här världen fungerar, men det är helt omöjligt att med vetenskaplig styrka skapa experiment för att utforska någon tänkt andlig verklighet efter döden.

Alltsa, varken du eller någon annan vet vad som händer med människans medvetande efter döden.
Du tror det blir svart när kroppen inte längre lever, andra tror annat, tror utan att veta.

Religioner bygger på tro, inte på vetande.
Citera
2021-12-31, 23:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?

Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?
Livet och världen är så mycket större än man kan förstå. Vi människor är inte jämlikar och det är bara dumt att tro något annat. Det finns ingen standardverklighet som gäller för alla och de som tror det sitter fångade i standardverkligt fängelse.

Alla har inte lika mycket makt, vissa är tvärtom extra vanmäktiga och maktlösa just därför att saknar tro, hopp och kärlek och har en manipulerad vilja. Och vissa har makt som inte är standardmöjlig.

Jag har sett mycket som inte anses finnas som standard och enligt Jesus är allt möjligt för Gud. Det finns ingen gräns.

Gott Nytt År!
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-12-31 kl. 23:47.
Citera
2022-01-01, 00:26
Bannlyst
Citat:
Nej hur verkligheten är.
Som är din tro.
Citera
2022-01-01, 02:03
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?

Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?

Lägg märke till att även om det är en överdrift så tror många religiösa att just deras religion, eller inrikting är sann. "De andras" är osann.

Många religiösa är icketroende när det kommer till "andras" religion. Så icketroende och religiösa har mycket gemensamt. Lilkheten kan bestå i att religiösa inte tror på 99 % av alla religioner, icketroende går 1 % längre.
Citera
2022-01-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Lägg märke till att även om det är en överdrift så tror många religiösa att just deras religion, eller inrikting är sann. "De andras" är osann.

Många religiösa är icketroende när det kommer till "andras" religion. Så icketroende och religiösa har mycket gemensamt. Lilkheten kan bestå i att religiösa inte tror på 99 % av alla religioner, icketroende går 1 % längre.

Ja, just det att de förnekar alla andra gudar är ett bra argument när man möter en envis troende.
Citera
2022-01-01, 02:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, just det att de förnekar alla andra gudar är ett bra argument när man möter en envis troende.

Lite skämtsamt går det att säga religiösa är 99 % ateister. För det finns flera hundra Gudar de inte tror på, eller tusentals. Inte ens inom samma religion tros det på samma sak, se hur protestanter och katoliker pratar med varandra här, Islam har Shia och Sunni, det är skillnader i tro värda att mörda för och det görs också.

Så när det kommer till tro brukar det inte ens vara ok att vara religiös, du ska vara "rätt" typ av religiös. Många religiösa hatar religion, andras alltså.

Citera
2022-01-01, 04:27
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du kan med vetenskap kartlägga och bevisa hur den här världen fungerar, men det är helt omöjligt att med vetenskaplig styrka skapa experiment för att utforska någon tänkt andlig verklighet efter döden.

Alltsa, varken du eller någon annan vet vad som händer med människans medvetande efter döden.
Du tror det blir svart när kroppen inte längre lever, andra tror annat, tror utan att veta.

Religioner bygger på tro, inte på vetande.

Jag är av uppfattningen att vi inte vet någonting överhuvudtaget.

Allt vi gör är att forma våra tankar kring det vi tror tror att vi vet.

Dock så är jag fast besluten att inkludera logik i mitt vetande/tänkande.

Och det mest logiska är att vi dör, likt en växt, och åter ger näring till annat liv, som sedan kommer att dö osv.

Om människan dog ut helt, skulle det då komma en ny människo-art, poof pang, från denna Gud?

Hur föds den första människan? Och vem fortplantar den sig med för att skapa fler människor?

Eller har Gud en portal där han zappar ner nya varianter av människan varje gång den har blivit utrotad?
Citera
2022-01-01, 04:34
Medlem
Citat:

Alla förstår, men det tar inte ifrån dig utmärkelsen årets spån! Grattis!
Citera
2022-01-01, 04:38
Medlem
Citat:
Jag är av uppfattningen att vi inte vet någonting överhuvudtaget.

Allt vi gör är att forma våra tankar kring det vi tror tror att vi vet.

Dock så är jag fast besluten att inkludera logik i mitt vetande/tänkande.

Och det mest logiska är att vi dör, likt en växt, och åter ger näring till annat liv, som sedan kommer att dö osv.

Om människan dog ut helt, skulle det då komma en ny människo-art, poof pang, från denna Gud?

Hur föds den första människan? Och vem fortplantar den sig med för att skapa fler människor?

Eller har Gud en portal där han zappar ner nya varianter av människan varje gång den har blivit utrotad?

Ingen har vad jag vet svarat på frågan: om ingen vet att vi finns, spelar det någon roll?

Och tar vi bort människan, finns det någon anledning att ta bort människan?
Citera
2022-01-01, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Ingen har vad jag vet svarat på frågan: om ingen vet att vi finns, spelar det någon roll?

Och tar vi bort människan, finns det någon anledning att ta bort människan?

Varför bevara arter om vi är borta? På ett makro-plan.

Vi finns, för att vi finns.
Citera
2022-01-01, 06:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Lite skämtsamt går det att säga religiösa är 99 % ateister. För det finns flera hundra Gudar de inte tror på, eller tusentals. Inte ens inom samma religion tros det på samma sak, se hur protestanter och katoliker pratar med varandra här, Islam har Shia och Sunni, det är skillnader i tro värda att mörda för och det görs också.

Så när det kommer till tro brukar det inte ens vara ok att vara religiös, du ska vara "rätt" typ av religiös. Många religiösa hatar religion, andras alltså.

Resonemanget har svagheter, t.ex om ingen religion är helt sann. En värld med många mäktiga personer, den ena mäktigare än den andra, där någon är mäktigast av alla -- är mer trovärdig och rimlig än en värld där alla har en mycket begränsad makt men kan överblicka vad som finns och inte finns.

Att tro är inte en viss föreställning, utan att ha förtroende för någon. Jag har förtroende för Jesus men inte för någon enda religiös ledare. Andra kan ha förtroende för andra eller inte ha förtroende för någon alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in