Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Om alla hade haft din totala brist på nyfikenhet och sense of wonder hade vi nog inte haft någon vetenskap öht.
Löjligt. Bara för att jag illustrerar logikfelet du begår så betyder det inte att jag har brist på nyfikenhet. Jag förstår att du som kneejerk reaktion måste sparka lite eftersom det är smärtsamt att få sina långt gångna antaganden utmanade.
Citat:
Att rum och tid har precis de metriska egenskaper de har är verkligen inte den enda självklara möjligheten,
Är det inte? Berätta vad för alternativ det finns och vad man jämför det med.
Citat:
det finns andra möjliga sorters rum som studeras av matematiker och faktiskt även av fysiker.
Det är bra att man utvecklar och testar hypoteser. Jag tror däremot att du hoppar till slutsatser.
Citat:
Var på Parken Zoo i Eskilstuna när min dotter var ca 3 år, och tittade på deras vita tigrar genom ett tjockt skyddsglas. Hon var verkligen helt fascinerad. Men av vad? En fluga som satt på andra sidan glaset... Grejen är att hon ju faktiskt hade rätt. En fluga är i sig ett jäkla mirakel. Liksom en pinne på marken. När man växer upp vänjer man sig bara, och slutar förundras. Forskare som t ex Wigner fortsatte förundras.
Och den som nöjer sig med "God did it" är spetsen på linjalen åt andra hållet.