2022-03-08, 12:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Norska laget till Falun:

Damer sprint
Maiken Caspersen Falla, Strandbygda IL
Julie Myhre, Byåsen IL, Equinor Rekruttlandslag
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Anna Svendsen, Tromsø SK
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Tiril Udnes Weng, Nes Ski

Damer 10 km
Ragnhild Haga, Åsen IL
Therese Johaug, IL Nansen
Karoline Simpson-Larsen, Vargar IL, Team Elon Vest
Marte Skaanes, Strindheim IL, Equinor Rekruttlandslag
Heidi Weng, IL BUL
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Tiril Udnes Weng, Nes Ski

Herrar sprint
Pål Trøan Aune, Steinkjer IL, Team Elon Midt-Norge
Lars Agnar Hjelmeseth, Gjelleråsen IF, Team Elon Oslofjord
Simen Myhre, IL Heming, Team Elon Oslofjord
Håkon Skaanes, Strindheim IL, Team Elon Midt-Norge
Gjøran Tefre, Førde IL, Team Elon Vest
Sivert Wiig, Gjesdal IL, Team Elon Vest

Herrar 15 km
Harald Østberg Amundsen, Asker SK
Hans Christer Holund, Lyn Ski
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Martin Løwstrøm Nyenget, Lillehammer SK
Sjur Røthe, Voss IL
Mattis Stenshagen, Follebu SK, Team Elon Innlandet
Didrik Tønseth, Byåsen IL

Herrarnas sprintlandslag och Even Northug har fortfarande covid. Detsamma för Kläbo men då han har en friplats kommer man ta ett beslut kring hans deltagande senare i veckan. Kristine Skistad har valt att avstå sprinten och Mathilde Myhrvold och Hedda Amundsen avstår pga sjukdom. Marte Skaanes som har friplats som ledare av skandinaviska cupen åker bara distansloppet.
Citera
2022-03-08, 12:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det där köper jag inte riktigt. Man har väl i Norge en modell när det gäller barn- och ungdomsidrott av att inte ha en tidig elitsatsning. I längdskidor under juniortiden har man tre tävlingsklasser medan vi i Sverige har två tävlingsklasser vilket ger utrymme för fler att tävla mot de i samma ålderskull. När det gäller JVM har man som regel att man inte tar ut några från den yngsta åldersklassen utan de är hänvisade till EYOF eller ungdoms-OS. Och jag vet inte om det försvinner några aktiva under själva juniortiden, jag kan i alla fall inte komma på några sådana konkreta fall.

En skillnad mot Sverige är dock att talangerna i Norge är riktigt bra som yngre juniorer och sedan fortsatt är bra som äldre juniorer medan i Sverige är våra talanger inte lika bra som yngre juniorer men att de utvecklas väldigt mycket när de blir äldre juniorer (vilket sedan fortsätter när de blir seniorer).
Den ”bortsortering” jag syftar på är de bra juniorer som inte ges chansen att bli riktigt bra seniorer, vilket inte påverkas av hur många juniorklasser man har. Problemet är alltså inte eventuell tidig (före 18) elitsatsning utan snarare möjligheten för en tjej med sen utveckling att kunna elitsatsa. Dina resultat som äldre junior blir för viktiga.
Det är ju utvecklingen i 19 - 23 års ålder som är mest avgörande som jag ser det och det är där Sverige varit klart bättre än Norge på senare år.
Tittar man på skandinavisk cup så är ju den norska dominansen på topp 30 påtaglig, men det verkar vara oerhört svårt att ta steget därifrån till etablerad världscupåkare.Det är väl fortsatt bara Tvillingarna Weng och Fossesholm av åkare födda senare än 1992 som regelmässigt fått chansen att åka distanslopp i världscupen? Övriga får köra tävlingarna i Norge och enstaka annat lopp och sen konkurrera med den stora massan i skandinavisk cup och lyckas de ta ledningen där får de köra världscupen några helger, men inga förbättrade förutsättningar över tid. För en svensk åkare med samma potential hamnar man åtminstone i B-landslaget och ges fler chanser.
Citera
2022-03-08, 12:42
Moderator
Hjv9s avatar
Jag undrar vad Anna Svendsen har för hållhake på landslagsledningen?
Citera
2022-03-08, 12:47
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Det där köper jag inte riktigt. Man har väl i Norge en modell när det gäller barn- och ungdomsidrott av att inte ha en tidig elitsatsning. I längdskidor under juniortiden har man tre tävlingsklasser medan vi i Sverige har två tävlingsklasser vilket ger utrymme för fler att tävla mot de i samma ålderskull. När det gäller JVM har man som regel att man inte tar ut några från den yngsta åldersklassen utan de är hänvisade till EYOF eller ungdoms-OS. Och jag vet inte om det försvinner några aktiva under själva juniortiden, jag kan i alla fall inte komma på några sådana konkreta fall.

En skillnad mot Sverige är dock att talangerna i Norge är riktigt bra som yngre juniorer och sedan fortsatt är bra som äldre juniorer medan i Sverige är våra talanger inte lika bra som yngre juniorer men att de utvecklas väldigt mycket när de blir äldre juniorer (vilket sedan fortsätter när de blir seniorer).

Räknar inte juniorerna som barn- och ungdomsidrott. Jag menar inte att de försvinner under juniortiden utan de är först när de blir seniorer som bortfallet startar. Det är inget unikt för Norge eller längdskidor men det gör att vissa som har chans att bli bra som äldre hinner sluta tidigt. Kalvå är ju ett exempel på en norsk dam som blivit bättre i förhållandevis sen ålder.

Det sista håller jag helt med om.
Citera
2022-03-08, 14:21
Medlem
bcdefgs avatar
Lite mer om norsk damskidåkning så här på internationella kvinnodagen
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pW5R7X/naa-maa-ledelsen-lytte
Citera
2022-03-08, 14:36
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Jag undrar vad Anna Svendsen har för hållhake på landslagsledningen?
Det otroliga är ju att hon är topp sex i Norge om man tittar på FIS-sprintpoängen - vilket även Johaug är. Lotta UW har inte imponerat på sistone och är faktiskt den av sprintdamerna som har sämst FIS-poäng (vilken iofs inte säger så jättemycket)
Citera
2022-03-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Att ni orkar svamla vidare om en snart 18 månader gammal incident som är utagerad för samtliga inblandade parter sen länge.

Fullständigt otroligt, förstå att det handlar om vinnarskallar med starka viljor som är i "tävlingsmode"..
Citera
2022-03-08, 15:21
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Fast när det gäller en så ensidig åkare som Henriksson kan man inte utgå från det senaste resultatet om det är i fristil och den aktuella tävlingen är i klassiskt.

Men du verkar ha svårt att föra en diskussion utan att slänga in en offerkofta - du måste betona att din invändningar möttes av stort förtret och du fick erfara att många hade ett gott öga till Henriksson.

Hela poängen med inlägget var just att påpeka det du själv skriver - att många på forumet har ett gott öga till Henriksson och därmed försvarar henne när hon ifrågasätts. Att mina invändningar sedan möttes av stort förtret är ju bara ett enkelt konstaterande, även om du nu försöker måla upp mig som något slags offer i frågan.

Det är ju ingen hemlighet att de flesta på forumet har sina personliga favoriter bland åkarna - Katw står ju som bekant upp för Frida Karlsson i vått och torrt - så jag förstår inte riktigt vad du invänder mot i det här fallet?
Citera
2022-03-08, 15:41
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det otroliga är ju att hon är topp sex i Norge om man tittar på FIS-sprintpoängen - vilket även Johaug är. Lotta UW har inte imponerat på sistone och är faktiskt den av sprintdamerna som har sämst FIS-poäng (vilken iofs inte säger så jättemycket)

I år har hon dock haft en usel säsong så fattar inte varför man tar ut henne gång efter gång. I och för sig finns det kanske inte så många alternativ som är tydligt bättre.
Citera
2022-03-08, 15:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
I år har hon dock haft en usel säsong så fattar inte varför man tar ut henne gång efter gång. I och för sig finns det kanske inte så många alternativ som är tydligt bättre.

Hon får en sista chans? Hennes A-landslagsplats står ju också på spel. Ganska mycket diskussioner om detta i Norge.
Citera
2022-03-08, 16:32
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Det är väl det som är den norska förbannelsen - att de har massvis med ganska bra åkare - men nästan ingen som tar steget. Anna vann dessutom den enda klassiska sprinten som körts i Skandinavisk cup i vinter.
I vinter verkar dock Tiril och Myrvold tagit tydliga steg (medan Lotta UW senaste året mest utmärkt sig med att skapa rubriker med sina uttalanden om olika svenskor) men Myrvold, Hedda och Skistad borta så vore det logiskt att ge Hartz Melling chansen - men har Norge också juniormästerskap den här helgen?
Citera
2022-03-08, 17:20
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Hon får en sista chans? Hennes A-landslagsplats står ju också på spel. Ganska mycket diskussioner om detta i Norge.

Bode egentligen vara kört för henne där men visst, möjligt man tänker så.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är väl det som är den norska förbannelsen - att de har massvis med ganska bra åkare - men nästan ingen som tar steget. Anna vann dessutom den enda klassiska sprinten som körts i Skandinavisk cup i vinter.
I vinter verkar dock Tiril och Myrvold tagit tydliga steg (medan Lotta UW senaste året mest utmärkt sig med att skapa rubriker med sina uttalanden om olika svenskor) men Myrvold, Hedda och Skistad borta så vore det logiskt att ge Hartz Melling chansen - men har Norge också juniormästerskap den här helgen?

Inte mästerskap men man har cuptävlingar i helgen (ngra med mästerskapsstatus). Vet inte om Tiril tagit ett tydligt steg, är väl bara Lillehammer som sticker ut. Annars sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in