Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Det där köper jag inte riktigt. Man har väl i Norge en modell när det gäller barn- och ungdomsidrott av att inte ha en tidig elitsatsning. I längdskidor under juniortiden har man tre tävlingsklasser medan vi i Sverige har två tävlingsklasser vilket ger utrymme för fler att tävla mot de i samma ålderskull. När det gäller JVM har man som regel att man inte tar ut några från den yngsta åldersklassen utan de är hänvisade till EYOF eller ungdoms-OS. Och jag vet inte om det försvinner några aktiva under själva juniortiden, jag kan i alla fall inte komma på några sådana konkreta fall.
En skillnad mot Sverige är dock att talangerna i Norge är riktigt bra som yngre juniorer och sedan fortsatt är bra som äldre juniorer medan i Sverige är våra talanger inte lika bra som yngre juniorer men att de utvecklas väldigt mycket när de blir äldre juniorer (vilket sedan fortsätter när de blir seniorer).
Den ”bortsortering” jag syftar på är de bra juniorer som inte ges chansen att bli riktigt bra seniorer, vilket inte påverkas av hur många juniorklasser man har. Problemet är alltså inte eventuell tidig (före 18) elitsatsning utan snarare möjligheten för en tjej med sen utveckling att kunna elitsatsa. Dina resultat som äldre junior blir för viktiga.
Det är ju utvecklingen i 19 - 23 års ålder som är mest avgörande som jag ser det och det är där Sverige varit klart bättre än Norge på senare år.
Tittar man på skandinavisk cup så är ju den norska dominansen på topp 30 påtaglig, men det verkar vara oerhört svårt att ta steget därifrån till etablerad världscupåkare.Det är väl fortsatt bara Tvillingarna Weng och Fossesholm av åkare födda senare än 1992 som regelmässigt fått chansen att åka distanslopp i världscupen? Övriga får köra tävlingarna i Norge och enstaka annat lopp och sen konkurrera med den stora massan i skandinavisk cup och lyckas de ta ledningen där får de köra världscupen några helger, men inga förbättrade förutsättningar över tid. För en svensk åkare med samma potential hamnar man åtminstone i B-landslaget och ges fler chanser.