2022-03-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När uttagningen gjordes blev hon inte uttagen pga närkontakt men ej testat positivt. Men två dagar sedan testade hon positivt och uppvisade symptom.

Ok, hörde aldrig det. Synd att hon blev smittad nu när hon har varit i så väldigt bra form men förhoppningsvis så har hon återhämtat sig bra.
Citera
2022-03-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Fast du slår fast att det är Svahns för att Ebba säger det. Jag är övertygad om att det är Ebbas fel eftersom hon är urdålig på att åka utför, uppenbart omedveten om det medan Svahn visat att hon både kan åka utför och brukar ha koll på vad hon säger.
Nu är jag definitivt inte en som brukar försvara Ebba men bara för att hon generellt är en sämre utförsåkare så betyder det inte att varje gång nåt händer runtomkring henne i en utförsåkning att det är hennes fel.

Av vad tjejerna själva berätta och av det vi såg innan och efter kraschen så var dom sju stycken samlade i en grupp vid toppen av backen och åkte nedför i två led. Ena ledet hade vi Sorina, Ebba och Linn i den ordningen och i det andra ledet Maja. Vart Brennan, Nepryaeva och Frida var placerade vet vi inte men med tanke på att Frida och Brennan klarade sig så var dom säkerligen längst bak i Sorina klungan medans Nepryaeva låg bakom Maja. Så två led ena med Maja och Neprayeva, andra med Sorina, Ebba, Linn, Frida, Brennan.
Varför skulle då Linn som tredje kvinna i ett femma-manna led pusha på stavarna på den framför henne? Okej om Ebba pushar på Sorina, men att den i mitten i ett längre led skjuter på är inte nåt vi brukar se alls såvida inte avståndet fram till nästvarande person är signifikant. Ebba hinner såklart inte reagera i tid till att själv skjuta på Sorina för att inte krascha och blir tvungen att byta spår och resten vet vi.
Citera
2022-03-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Vad kan det annars bero på enligt dig?

Norge har väl flest antal utövare fortfarande, eller har jag fel?
Nej, du har rätt. Längdskidåkning är faktiskt ett av Riksidrottsförbundets minsta grenar. 2020 fanns 946
licensierade skidåkare i Sverige. Norge har långt över 2000 tävlingsåkare.
Citera
2022-03-07, 23:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast när uttagningen gjordes så var den rimlig utifrån de resultat Modig och Henriksson hade gjort i klassiskt. Medan du tyckte att Modig skulle gå före pga ett lopp i fristil.

Ja, då det var det mest aktuella resultatet och där Modig slog Henriksson med 1 min 31 s över 10 km fritt.

Jag var tveksam till att Henriksson skulle vara så pass mycket bättre än Modig i klassiskt att det tidsavståndet rimligen kunde förbises och ifrågasatte därmed uttagningen av Sofia - vilket möttes med stort förtret i tråden.

Det slutade också med att Henriksson var 1 min 30 s från att ens ta poäng i Kollen, trots att ryskorna saknades.
Citera
2022-03-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Undrar om inte den stora bredden i Norge är en del av förklaringen då det finns en del komplexa fenomen som avgör vilka som blir stjärnor som seniorer. Olika kroppar växer olika och för de flesta växer vi rent muskulärt (men inte på längden) även efter man passerat junioråren. Denna variation är dessutom större bland tjejer än bland killar. Dvs för damer finns en större variation från pr till år som inte kopplas till träning. Man kan notera att det är väldigt stor variation i kroppsbyggnad på olika juniordamer (jämför norskan som vann sprinten med Märta!). Detta innebär att två åkare som egentligen har samma förutsättningar att bli stjärnor när de är 23-24 kan ha väldigt olika förutsättningar som juniorer, eller annorlunda uttryckt - det behöver inte vara den som är bäst som junior som blir bäst som senior. För Norge med sin stora bredd så kan det medföra att de kanske största talangerna ”sorteras bort” innan de hunnit utvecklas färdigt eftersom andra åkare utvecklats snabbare. Detta då det är väldigt få åkare per årgång som ges de optimala förutsättningarna under junioråren och in i senioråren.
Man kan se fenomenet i de flesta sporter, om jag minns rätt så är spelare födda första halvåret överrepresenterade i allsvenskan men de som är födda sent är överrepresenterade i landslaget (vilket förklaras av att det krävts mer av dem för att hänga med under junioråren). I kanadensisk hockey så finns (fanns?) på samma sätt en kraftig överrepresentation av spelare födda i juli om jag minns rätt.
Att åkarna har negativ utveckling ett eller flera år är inget märkligt - jag tror de flesta damer har minst en säsong då de får negativ utveckling även om de tränar optimalt (inget unikt för längdåkning, jag har diskuterat det med elittränare/löpare i orientering och medel-/långdistanslöpning även om det var ett antal år sen nu)
Tillägg - jag tror Johaug haft en negativ inverkan på övriga damåkare i Norge (Ingvild hade nog aldrig fått sina problem om hon inte sneglat för mycket på Johaug)

Intressanta tankar.

Det här om tjejers fysiska utveckling och vad för inverkan den har på elitidrott känns inte precis färdigforskat. Många som går back fast dom lägger in fler träningstimmar på kontot.
Citera
2022-03-07, 23:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, då det var det mest aktuella resultatet och där Modig slog Henriksson med 1 min 31 s över 10 km fritt.

Jag var tveksam till att Henriksson skulle vara så pass mycket bättre än Modig i klassiskt att det tidsavståndet rimligen kunde förbises och ifrågasatte därmed uttagningen av Sofia - vilket möttes med stort förtret i tråden..

Fast när det gäller en så ensidig åkare som Henriksson kan man inte utgå från det senaste resultatet om det är i fristil och den aktuella tävlingen är i klassiskt.

Men du verkar ha svårt att föra en diskussion utan att slänga in en offerkofta - du måste betona att din invändningar möttes av stort förtret och du fick erfara att många hade ett gott öga till Henriksson.
Citera
2022-03-07, 23:56
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Undrar om inte den stora bredden i Norge är en del av förklaringen då det finns en del komplexa fenomen som avgör vilka som blir stjärnor som seniorer. (..)För Norge med sin stora bredd så kan det medföra att de kanske största talangerna ”sorteras bort” innan de hunnit utvecklas färdigt eftersom andra åkare utvecklats snabbare. Detta då det är väldigt få åkare per årgång som ges de optimala förutsättningarna under junioråren och in i senioråren.
(...)

Detta är nog Norges största problem ja. På herrsidan blir problemet inte lika påtagligt då fler av de nästbästa, tredjebästa osv. fortsätter satsa vidare som seniorer medan de bland damerna är fler som faller bort i tidig seniorålder.

I en jämförelse mellan oss i Sverige tror jag också man satsar hårdare i Norge på att verkligen bli bäst som junior. I norska uttagningskriterierna hittar vi t.ex följande formulering:

Citat:
Målsettingen er alltid å stille det best mulige laget som kan være med å kjempe om medaljer
på alle øvelser i VM Junior

Väldigt tydlig målsättning med fokus på resultat. Självklart strävar vi också för att ställa upp med våra bästa åkare men känns som att utveckling och lärdom inför framtiden värdesätts mer i det svenska tänket.
Citera
2022-03-08, 07:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Detta är nog Norges största problem ja. På herrsidan blir problemet inte lika påtagligt då fler av de nästbästa, tredjebästa osv. fortsätter satsa vidare som seniorer medan de bland damerna är fler som faller bort i tidig seniorålder.

I en jämförelse mellan oss i Sverige tror jag också man satsar hårdare i Norge på att verkligen bli bäst som junior. I norska uttagningskriterierna hittar vi t.ex följande formulering:

Väldigt tydlig målsättning med fokus på resultat. Självklart strävar vi också för att ställa upp med våra bästa åkare men känns som att utveckling och lärdom inför framtiden värdesätts mer i det svenska tänket.
En viktigt skillnad mellan killar och tjejer är att killar har en mer ”linjär” utveckling rent fysiskt. Finns det nån bra sammanställning av statistik kring hur många åkare som slutar mellan 20 och 23? Mitt intryck är att det är lättare att kombinera elitskidåkning med studier idag så det borde inte vara ett lika stort tapp längre (jag minns att för drygt 30 år sen jämförde man utbildningsnivå i landslaget i olika sporter - längdlandslaget hade då lägst utbildningsnivå) samtidigt som att universitetsstudierna typiskt börjar under junioråren, dvs det kan inte förklara varför framgångsrika juniorer inte blir framgångsrika seniorer.

Kan lägga till att jag tror att för de norskor som nu är på väg uppåt i skidkarriären så är det oerhört positivt att Johaug slutar. Det är inte hennes fel men hon är inget möjligt mål att nå. Kalla lär ha haft en mycket mer positiv påverkan på yngre svenska tjejer än vad Johaug haft på norska.
Senast redigerad av bcdefg 2022-03-08 kl. 07:17.
Citera
2022-03-08, 07:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Undrar om inte den stora bredden i Norge är en del av förklaringen då det finns en del komplexa fenomen som avgör vilka som blir stjärnor som seniorer.

För Norge med sin stora bredd så kan det medföra att de kanske största talangerna ”sorteras bort” innan de hunnit utvecklas färdigt eftersom andra åkare utvecklats snabbare. Detta då det är väldigt få åkare per årgång som ges de optimala förutsättningarna under junioråren och in i senioråren.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

Det där köper jag inte riktigt. Man har väl i Norge en modell när det gäller barn- och ungdomsidrott av att inte ha en tidig elitsatsning. I längdskidor under juniortiden har man tre tävlingsklasser medan vi i Sverige har två tävlingsklasser vilket ger utrymme för fler att tävla mot de i samma ålderskull. När det gäller JVM har man som regel att man inte tar ut några från den yngsta åldersklassen utan de är hänvisade till EYOF eller ungdoms-OS. Och jag vet inte om det försvinner några aktiva under själva juniortiden, jag kan i alla fall inte komma på några sådana konkreta fall.

En skillnad mot Sverige är dock att talangerna i Norge är riktigt bra som yngre juniorer och sedan fortsatt är bra som äldre juniorer medan i Sverige är våra talanger inte lika bra som yngre juniorer men att de utvecklas väldigt mycket när de blir äldre juniorer (vilket sedan fortsätter när de blir seniorer).
Citera
2022-03-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Nu är jag definitivt inte en som brukar försvara Ebba men bara för att hon generellt är en sämre utförsåkare så betyder det inte att varje gång nåt händer runtomkring henne i en utförsåkning att det är hennes fel.

Av vad tjejerna själva berätta och av det vi såg innan och efter kraschen så var dom sju stycken samlade i en grupp vid toppen av backen och åkte nedför i två led. Ena ledet hade vi Sorina, Ebba och Linn i den ordningen och i det andra ledet Maja. Vart Brennan, Nepryaeva och Frida var placerade vet vi inte men med tanke på att Frida och Brennan klarade sig så var dom säkerligen längst bak i Sorina klungan medans Nepryaeva låg bakom Maja. Så två led ena med Maja och Neprayeva, andra med Sorina, Ebba, Linn, Frida, Brennan.
Varför skulle då Linn som tredje kvinna i ett femma-manna led pusha på stavarna på den framför henne? Okej om Ebba pushar på Sorina, men att den i mitten i ett längre led skjuter på är inte nåt vi brukar se alls såvida inte avståndet fram till nästvarande person är signifikant. Ebba hinner såklart inte reagera i tid till att själv skjuta på Sorina för att inte krascha och blir tvungen att byta spår och resten vet vi.

Hör man åkarnas berättelser så är det såhär det har gått till. Linn är den som är orsaken till kraschen genom hennes puttande på Ebba.
Citera
2022-03-08, 09:29
Medlem
Metallharrys avatar
Att ni orkar svamla vidare om en snart 18 månader gammal incident som är utagerad för samtliga inblandade parter sen länge.
Citera
2022-03-08, 10:52
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Att ni orkar svamla vidare om en snart 18 månader gammal incident som är utagerad för samtliga inblandade parter sen länge.

Incidenten i nedförsbacken i Ruka är längdskidåkningens motsvarighet till Kennedymordet och 9/11. En officiell ’sanning’ som ifrågasätts pga. omöjliga fysiska realiteter involverade. Vi behöver en oberoende sanningskommission!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in