2022-03-08, 13:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Snyggt tänkt. Du vet alltså inte om att alla priser i Ryssland rusar och Ryssarnas sparpengar blir helt värdelösa när rubeln och Ryska börsen kolapsar?

Men om omvärlden just underkastar sig Putins vilja kommer rubeln att stiga kraftigt och likaså värdet på den ryska börsen.
Citera
2022-03-08, 13:57
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Om du vill ha lägre pris på allting så är det i ditt intresse att Putin blir stoppad.

Märkligt då oljepriset skenar just nu på grund av sanktioner mot just Ryssland, men du menar såklart att om Putin blir "stoppad" så blir det GloboHomo överallt i Ryssland med, världsfred och låga priser.
Citera
2022-03-08, 13:58
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag pratar om Donbass vilket inte är ockuperat av Ryssland.
De har stöd av Ryssland, även militärt, vilket är i stort sätt samma sak.
Citera
2022-03-08, 13:59
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men om omvärlden just underkastar sig Putins vilja kommer rubeln att stiga kraftigt och likaså värdet på den ryska börsen.
Nej, för det kommer att leda till att Putin anfaller nästa land, precis som Hitler gjorde så fort han fick sin vilja igenom.
Citera
2022-03-08, 14:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag är inte beredd att betala ett öre. Däremot är jag helt för att de slår så hårt det bara går mot oligarkerna. De i väst som hjälpt oligarkerna att placera sina pengar borde också utsättas för sanktioner.
Citera
2022-03-08, 14:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Märkligt då oljepriset skenar just nu på grund av sanktioner mot just Ryssland, men du menar såklart att om Putin blir "stoppad" så blir det GloboHomo överallt i Ryssland med, världsfred och låga priser.
Jag har ingen aning om vad GloboHomo är för något, men du kommer säkert att förklara. Stoppas Putin så kommer kriget att upphöra och då kommer handeln att öka och priserna att gå ned.
Citera
2022-03-08, 14:05
Medlem
DeValeras avatar
Saudiarabien kommer förmodligen inte att börja pumpa upp mera olja, vilket leder till att priset på råolja kommer att vara högt, vilket kommer gynna Ryssland så länge som de kan sälja sin olja.

För varje sansad bedömare så borde de flesta inse att det bästa är att nå en förhandlingslösning. Ryssland får behålla Krim tillsvidare och Ukraina garanteras neutralitet, sedan när Putin har gått bort om några år kan man ompröva vilken status Krim ska ha. Vi ska inte köra världsekonomin i botten. Hör man på stämningen från Kina som är viktig allierad till Ryssland så manar de till fredlig lösning, de höga oljepriserna påverkar onekligen den kinesiska ekonomin.
Senast redigerad av DeValera 2022-03-08 kl. 14:09.
Citera
2022-03-08, 14:06
Avslutad
Citat:
De har stöd av Ryssland, även militärt, vilket är i stort sätt samma sak.
Och Ukraina har stöd av Väst, även militärt med en massa krigsmaterial, så då ockuperar Väst Ukraina?

Diskussioner på den nivån är ointelligenta och jag tänker inte lägga energi på att tjafsa om sånt.

Faktum är att Ukraina inom sina gränser har folk med olika etnisk/kulturell tillhörighet. Det är inte ovanligt att länder har det. Man måste hantera det. Ibland blir lösningen att ge dessa landsändar ökat självstyre, typ Åland och Skottland. Ibland "knoppar man av" dem till självständiga nationer. Det man INTE gör är att låta frågan bli hängande i luften medan man skjuter granater på folket i regionen.

Nu verkar Zelensky vara villig att diskutera framtiden för dessa regioner. Det var ju fan inte en sekund för tidigt! Synd att det inte gjordes innan kriget, på initiativ av Ukraina självt.
Citera
2022-03-08, 14:06
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Nej, för det kommer att leda till att Putin anfaller nästa land, precis som Hitler gjorde så fort han fick sin vilja igenom.

Bespara oss dina hobbyanalyser. Ni som minst förstår Putin är absolut sämst lämpade att avgöra vilka drag vi bör göra mot honom.
Citera
2022-03-08, 14:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Jag tvivlar på att han har en plan för världserövring, däremot så har han uppenbarligen en intressesfär i sitt närområde.
Citera
2022-03-08, 14:07
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad Globohomo är för något, men du kommer säkert att förklara. Stoppas Putin så kommer kriget att upphöra och då kommer priserna att gå ned och handeln att öka.

Om Putin stoppas, avsätts eller "ger sig" = avsätts han då han lever på att vara en stark Rysk karlakarl som rider på Björnar och leker kampsort.
I ett sådant scenario uppstår givetvis ett maktvaccum, där kommer nästa starke man uppstå som således måste visa sig på styva linan för samla Rysslands maktcentrum kring sig.
Det kommer i sin tur leda till fler konflikter och ökade priser.

Att stoppa Putin förändrar ingenting, Ryssland kommer fortsätta vara Ryssland. Dom är inte intresserade av västerländsk demokrati, HBTQ parader och pronomen.
Ryssland ser NATO som fienden, Ukraina som ryskt och resten av världen som lögnarnas paradis, det är inte Putin själv som tycker detta, det är Ryssland.
Citera
2022-03-08, 14:10
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tvivlar på att han har en plan för världserövring, däremot så har han uppenbarligen en intressesfär i sitt närområde.
Det kanske Putin inte har. Men Putin har utan tvekan planer på mer än bara Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in