2022-03-08, 14:13
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Om Putin stoppas, avsätts eller "ger sig" = avsätts han då han lever på att vara en stark Rysk karlakarl som rider på Björnar och leker kampsort.
I ett sådant scenario uppstår givetvis ett maktvaccum, där kommer nästa starke man uppstå som således måste visa sig på styva linan för samla Rysslands maktcentrum kring sig.
Det kommer i sin tur leda till fler konflikter och ökade priser.

Att stoppa Putin förändrar ingenting, Ryssland kommer fortsätta vara Ryssland. Dom är inte intresserade av västerländsk demokrati, HBTQ parader och pronomen.
Ryssland ser NATO som fienden, Ukraina som ryskt och resten av världen som lögnarnas paradis, det är inte Putin själv som tycker detta, det är Ryssland.
Att stoppa Putin sätter stopp för kriget. Det är vackert så. "Förändrar ingenting" stämmer inte. Stoppa Putin och kriget stoppar. Sen vad som händer i förlängningen återstår att se. Kanske, kanske är ryssarna trötta på auktoritära ledare till slut.
Senast redigerad av saganshus 2022-03-08 kl. 14:18.
Citera
2022-03-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och Ukraina har stöd av Väst, även militärt med en massa krigsmaterial, så då ockuperar Väst Ukraina?

Diskussioner på den nivån är ointelligenta och jag tänker inte lägga energi på att tjafsa om sånt.

Faktum är att Ukraina inom sina gränser har folk med olika etnisk/kulturell tillhörighet. Det är inte ovanligt att länder har det. Man måste hantera det. Ibland blir lösningen att ge dessa landsändar ökat självstyre, typ Åland och Skottland. Ibland "knoppar man av" dem till självständiga nationer. Det man INTE gör är att låta frågan bli hängande i luften medan man skjuter granater på folket i regionen.

Nu verkar Zelensky vara villig att diskutera framtiden för dessa regioner. Det var ju fan inte en sekund för tidigt! Synd att det inte gjordes innan kriget, på initiativ av Ukraina självt.

Det bästa jag läst idag.

Zelensky har totalt "misslyckats" med att deskalera dom etniska/kulturella spänningarna i Ukraina. Detta tillsammans med Ryssland/Kremls militära doktrin och geostrategi (att kontrollera och dominera sitt närområde) har lett till stort lidande för Ukrainas befolkning.

Jag tycker Ryssland/Kreml (Putin)får sin släng av sleven(minst sagt) här i väst, och det med all rätt, men jag förstår verkligen inte varför Zelensky utmålas som någon hjälte/landsfader, han är uppenbart en otroligt korrupt individ som gärna offrar civila landsmän utan några större moraliska bekymmer.

Det passar inte in på den gängse definitionen av hjälte. Men propagandan som vi utsättas för är allt annat en saklig och rationell....
Citera
2022-03-08, 14:21
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Det bästa jag läst idag.

Zelensky har totalt "misslyckats" med att deskalera dom etniska/kulturella spänningarna i Ukraina. Detta tillsammans med Ryssland/Kremls militära doktrin och geostrategi (att kontrollera och dominera sitt närområde) har lett till stort lidande för Ukrainas befolkning.

Jag tycker Ryssland/Kreml (Putin)får sin släng av sleven(minst sagt) här i väst, och det med all rätt, men jag förstår verkligen inte varför Zelensky utmålas som någon hjälte/landsfader, han är uppenbart en otroligt korrupt individ som gärna offrar civila landsmän utan några större moraliska bekymmer.

Det passar inte in på den gängse definitionen av hjälte. Men propagandan som vi utsättas för är allt annat en saklig och rationell....
Zelensky stannar kvar med stor risk för sitt egna liv, så vad menar du? Det finns inga som helst bevis på att Zelensky skulle vara korrupt på något sätt, så vad menar du? Inga moraliska bekymmer!? Han stannar kvar i krigszon med risk för sitt egna liv trots att han hade chansen att sätta sig i säkerhet, så vad menar du?
Citera
2022-03-08, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
En flaska vin till max, det är vad alla MENA flyktingar kostade enligt Magnus Betnér, så det är vad Ukrainarna ska få också, rätt ska va rätt!

160 miljarder per år eller en flaska vin... Alla kan inte ha de lätt med matematiken.

160 miljarder är visserligen ungefär en flaska vin.

Per dag.

Per svensk.

Såväl gamling, vuxen som barn.

Men flaska vin var varje dag åt alla i hushållet är inte direkt en småkostnad.
Citera
2022-03-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Zelensky stannar kvar med stor risk för sitt egna liv, så vad menar du? Det finns inga som helst bevis på att Zelensky skulle vara korrupt på något sätt, så vad menar du? Inga moraliska bekymmer!? Han stannar kvar i krigszon med risk för sitt egna liv trots att han hade chansen att sätta sig i säkerhet, så vad menar du?

Sluta trolla nu. Ukraina är ett av världens mest korrupta länder, och Zelensky omger sig med ett antal ytterst tvivelaktiga karaktärer till Olgiarker. Detta är ingen hemlighet även om det inte står i DN.

Lättare att stanna kvar i Ukraina med det personskydd som Zelensky har, inte lika lätt för gemene man. Särskilt inte när deras "ledare" beväpnar även de utan någon som helst miltär träning och skickar ut dom mot en övermäktig angripare. Wow så hjälte modigt av den store Zelensky.
Citera
2022-03-08, 14:41
Medlem
Efter två år av coronapandemi och begränsningar i allt möjligt som berör vardagen - inte minst när det gälller att resa, semestra och ha roligt på annan plats än där man bor - så bedömer jag att folk har låg tolerans för ännu mer begränsningar, konstant skyhöga priser på bensin, villaolja och el, ytterligare urholkningar av välfärden, ytterligare tryck på bostadsmarknaden (för givetvis kommer många ukrainare att söka sig hit och Sverige ska som vanligt vara bäst i klassen), dyrare mat både på ICA och på krogen osv. Jag tror att ädelomodet och viljan att lida för Zelensky och hans bild av Ukraina kommer att avta ganska snabbt om det här drar ut på tiden.
Citera
2022-03-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Efter två år av coronapandemi och begränsningar i allt möjligt som berör vardagen - inte minst när det gälller att resa, semestra och ha roligt på annan plats än där man bor - så bedömer jag att folk har låg tolerans för ännu mer begränsningar, konstant skyhöga priser på bensin, villaolja och el, ytterligare urholkningar av välfärden, ytterligare tryck på bostadsmarknaden (för givetvis kommer många ukrainare att söka sig hit och Sverige ska som vanligt vara bäst i klassen), dyrare mat både på ICA och på krogen osv. Jag tror att ädelomodet och viljan att lida för Zelensky och hans bild av Ukraina kommer att avta ganska snabbt om det här drar ut på tiden.

Folk är generellt fulla av sig själva. Det är en sak att byta sätta den ukrainska flaggan på sin profilbild på socialamedier, men väldigt få som går och slår av huvusäkringen och ställer bilen för den Ukrainska saken.

Mycket poserande dessa tider, mindre handlingar som faktiskt gör skillnad
Citera
2022-03-08, 15:11
Medlem
FLManInTheNewss avatar
0 SEK/USD.

Finns noll anledning for en privatperson att finanisera dessa sanktioner. Wallenberg kan val betala.
Citera
2022-03-08, 15:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLManInTheNews
0 SEK/USD.

Finns noll anledning for en privatperson att finanisera dessa sanktioner. Wallenberg kan val betala.

Tror du verkligen att du har något alternativ? Du får helt enkelt bita i det sura äpplet som heter den globala finansmarknaden. Du är inte skyddad mot någonting. Putins krig slår mot dig vad du än gör.
Citera
2022-03-08, 16:04
Avslutad
Jag kan betala med mitt rövhål om det skulle vara så. Ryssar är ett vidrigt folk överlag och hela planeten skulle må bättre om dessa svalt ihjäl och försvann för gott.
Citera
2022-03-08, 16:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Jag kan betala med mitt rövhål om det skulle vara så. Ryssar är ett vidrigt folk överlag och hela planeten skulle må bättre om dessa svalt ihjäl och försvann för gott.

Hitler tyckte det han också men han gjord oss en ogärning genom att göra Ryssen till en ännu större stormakt i ett gigantiskt välde men många underkuvade folk och etniska grupper.
Citera
2022-03-08, 16:21
Medlem
GustavAdams avatar
För att återgå till rubriken.
Jag är nog inte beredd att spendera något i form av att skänka pengar eller annat.
Det är nåt skumt med Ukraina. Ett civiliserat land låter inte ett ”inbördeskrig” pågå i 8 år. Möjligen max 8 veckor. Vilka krafter i väst ligger bakom? Vilka organisationer tjänar på oron där borta?
Jag kan tänka mig att hjälpa t.en flyende mamma med småbarn i form av tak över huvudet och mat på bordet, dock inte i evighet.
Btw var hamnar de 10 kronorna som jag betalar extra per liter för bensinen. Har det helt plötsligt blivit dyrare att producera bensin nu, eller är det någon som tar tillfället i akt att berika sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in