Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Och Ukraina har stöd av Väst, även militärt med en massa krigsmaterial, så då ockuperar Väst Ukraina?
Diskussioner på den nivån är ointelligenta och jag tänker inte lägga energi på att tjafsa om sånt.
Faktum är att Ukraina inom sina gränser har folk med olika etnisk/kulturell tillhörighet. Det är inte ovanligt att länder har det. Man måste hantera det. Ibland blir lösningen att ge dessa landsändar ökat självstyre, typ Åland och Skottland. Ibland "knoppar man av" dem till självständiga nationer. Det man INTE gör är att låta frågan bli hängande i luften medan man skjuter granater på folket i regionen.
Nu verkar Zelensky vara villig att diskutera framtiden för dessa regioner. Det var ju fan inte en sekund för tidigt! Synd att det inte gjordes innan kriget, på initiativ av Ukraina självt.
Det bästa jag läst idag.
Zelensky har totalt "misslyckats" med att deskalera dom etniska/kulturella spänningarna i Ukraina. Detta tillsammans med Ryssland/Kremls militära doktrin och geostrategi (att kontrollera och dominera sitt närområde) har lett till stort lidande för Ukrainas befolkning.
Jag tycker Ryssland/Kreml (Putin)får sin släng av sleven(minst sagt) här i väst, och det med all rätt, men jag förstår verkligen inte varför Zelensky utmålas som någon hjälte/landsfader, han är uppenbart en otroligt korrupt individ som gärna offrar civila landsmän utan några större moraliska bekymmer.
Det passar inte in på den gängse definitionen av hjälte. Men propagandan som vi utsättas för är allt annat en saklig och rationell....