2022-03-07, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Snart kommer kraven på Sverige att
* Gotland erkänns som ryskt.
* Att de skriver i grundlaget att de aldrig går med i en allians.

Putins krav på Ukraina är helt rimliga. Nu visar det sig vilka som vill ha krig och vilka som vill ha fred.
Citera
2022-03-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ja. Ukraina har ju återtagit en del områden igen.

Helt uppenbart att ryssarna själv har förstått nu är kriget är på väg att förloras. De där kraven kunde de ha gått ut med utan å behövt mörda tusentals civila. De kunde bara ha klivit in på trupperna där separtisterna håller hus och avvaktat. Istället körde de all in och trodde att allt skulle vara över efter tre dagar.
Citera
2022-03-07, 14:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vart tog de ursprungliga trupperna vägen? Det var ju 170 000 man som omringade Ukraina om jag inte minns fel. Har de stupat eller orkar inte mer? Låter väldigt märkligt att det bara kan ta "slut" helt plötsligt .
Det var närmare 200 000 man. Enligt amerikanska underrättelsetjänster är ca 95% av dessa nu inne i Ukraina. Över 11 000 har stupat enligt Ukrainas armé (kan vara en något överdriven siffra). Skadade brukar normalt vara ungefär dubbelt fler än stupade i krig, alltså åtminstone 22 000. Sen verkar en betydande del ha deserterat.

Men det som inte ryssarna har räknat med är det stora motståndet. I varje område dom tar över nu måste dom lämna rejält med soldater kvar för att kontrollera. Enligt en uppskattning från en amerikansk general så kan det behövas över 300 000 man för att endast säkra kontrollen i ett så stort land som Ukraina. Det blir tunt av folk i fronten för dom och dom kan inte avancera innan det anländer ordentligt med förstärkningar.
Citera
2022-03-07, 14:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du är väldigt fokuserad på min person, varför?

Nu behöver du samla ihop dig och läsa vad jag skriver. Jag sade att än så står Ukrainas armé upp, medan det går märkligt trögt för ryssarna. Det kanske ändras men i dagsläget biter Ukraina ifrån sig.
Jo, jag har hört den kritiken till leda, Att inte Ryssland tagit i med hårdhandskarna. Rent logiskt så är det väl det sämsta. Man riskerar då förstörd infrastruktur som kommer att kosta massor att ersätta och i värsta fall 40 miljoner munnar att mätta.

Btw, det tog tre veckor tills USA och de allierade stod vid Bagdads statsgräns.
Citera
2022-03-07, 14:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Om man översätter översättningen så framgår det inte att dom går på knäna mer att ryssarna är överlägsna till antalet män och material. Nu är jag värdelös på ryska så jag vet inte vad som stod i länken du bifogade
Och du har problem att förstå konsekvenserna av detta faktum, eller?
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Putins krav på Ukraina är helt rimliga. Nu visar det sig vilka som vill ha krig och vilka som vill ha fred.

Precis jag sa i mitt föra inlägg att det är bara att gå med på kraven.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det stämmer, och det finns ju inget i dessa krav som säger "av-nazifiering" (antar byte av ledarskap) i Ukraina. Bara det fås ses som ett steg baköver för Putin.., iallafall utav det som framkommer nu.

Det minsta Putin kommer att nöja sig med, är krim-halvön i någon form. Men jag tror inte han har kommit så långt i sin tankeprocess än.., iallafall utåt.

En 100 års "lease" är ingen dum ide..

Under förutsättning att man delar på gasen som ligger i havet kring Krim. Det är ingen slump att det är just Krim och östra Ukraina han vill ha. Det är där Ukraina har stora fyndigheter. Utan dessa blir man aldrig ett framstående land.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det var närmare 200 000 man. Enligt amerikanska underrättelsetjänster är ca 95% av dessa nu inne i Ukraina. Över 11 000 har stupat enligt Ukrainas armé (kan vara en något överdriven siffra). Skadade brukar normalt vara ungefär dubbelt fler än stupade i krig, alltså åtminstone 22 000. Sen verkar en betydande del ha deserterat.

Men det som inte ryssarna har räknat med är det stora motståndet. I varje område dom tar över nu måste dom lämna rejält med soldater kvar för att kontrollera. Enligt en uppskattning från en amerikansk general så kan det behövas över 300 000 man för att endast säkra kontrollen i ett så stort land som Ukraina. Det blir tunt av folk i fronten för dom och dom kan inte avancera innan det anländer ordentligt med förstärkningar.

Jo det blir en hel del... och folk tror att Putin skulle kunna börja avkvräva Gotland ifrån Sverige! eller börja hota Finland...
Citera
Medlem
Tjetjenerna visar upp trofeer och vapen

Han säger att Ukrainarna har vapen men ingen tapperhet eller kulor. Förståeligt

https://twitter.com/geopconsulting/status/1500770657847685120?t=ZFVZhvStYTDfPNIebIBkEw&s=19
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Precis jag sa i mitt föra inlägg att det är bara att gå med på kraven.

USA/Ukraina kommer inte gå med för de vill inte ha fred.
Citera
2022-03-07, 14:49
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.

Lika rimligt som att Sverige ska kräva att ryssråttorna erkänner att Sankt Petersburg är svenskt.
Citera
2022-03-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jösses är du inte med vad din ledare Kamrat Putin gör nu mer han flyger in sin marionett figur som inte det Ukrainska folket vill ha, Kanske läge du läser på lite extra innan du släpper mer propaganda som du tro man köper!

Många i Donbass, Krim, Kharkiv, Dnepropetrovsk, Nikolaev och Odessa älskar honom speciellt många äldfe så han kommer ha stort stöd. Dock är det många nassar i Lvov men det spelar ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in