2022-03-06, 23:43
Medlem
Dagens Pro-rysk, Ryska rapport.

http://thesaker.is/day-11-putins-last-warning-before-beginning-of-the-2nd-phase-of-the-operation/
Citera
2022-03-06, 23:43
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag förstår inte din fråga.

Du skrev att Putin får iväg kärnvapen om han vill ensam. Så är inte fallet precis som beskrivits i tidigare i tråden utan 3 koder behövs. Då frågade jag dig om han ska leverera dem via cykel eller hur du hade tänkt han ska leverera dem ensam ?
Citera
2022-03-06, 23:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Bra gjort att lägga upp detta!

All heder till honom och alla andra modiga ryssar som står upp mot Putinister och kriget. En nivå av mod och integritet som är imponerande och som skänker hopp om framtiden och mänskligheten. Tyvärr verkar de vara så få. Låt oss hoppas att de är fler än vi ser.

Man må nog pröva sätta sig i deras skor..

Ekonomin kraschar totalt, skall du riskera att bli arresterad och förlora jobbet (finna ett nytt i dessa i tider i ryssland ?) då med att gå ut att demonstrera ? Kanske du även har familj, bostadslån etc..

Jag kan nog förstå att många går stilla igenom dörrarna då..

Det är nog många över där, som ser detta krig som ett rent vansinne.

Förresten skall kriget bli ett ämne i den ryska skolan :
Putins tale om invasjonen av Ukraina er blitt pensum i Russland. Lærere som ikke godtar det nye pensumet frykter å miste jobben.

https://www.nrk.no/urix/dette-laerer-russiske-skolebarn-om-ukraina-1.15880154

Rena Nordkorea !
Citera
2022-03-06, 23:47
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Knappast en Oscarsnominering för den här insatsen.

Edit: Sen ska klippet inte vara fake yada yada vi kan den disclaimern nu.

https://twitter.com/tabbysstar/status/1500595013364899851

Hur vet du att klippet inte är fejkat?
Vad är det nyhetskanal? Vem är reporten? Mer information skulle behövas här.
Citera
2022-03-06, 23:47
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Putin har full kontroll till sina kärnvapen.

Vill han avfyra dom så kan han göra det, oavsett vad dom omkring honom säger. Han behöver alltså inget godkännande från dom resterande.

Njaa. Det är en jävla process att avfyra kärnvapen. I teorin så kan ju USAs president ge order utan motivation, men det kommer ställa ge upphov till en rad frågor från underordnade i Pentagon och vice-presidenten som presidenten måste kunna ge erforderliga svar på. Skulle gissa det är samma i Ryssland att det blir en slags process och när det gäller strategisk lämplighet m.m. Det är inte så att presidenten trycker på en knapp och så avfyras förinställda kärnvapen mot ett mål. I slutändan kommer ordern ändå att genomföras, men ju sjukare och mer obegriplig den verkar rent militärstrategiskt desto mer kalabalik kommer det bli i leden och längre kommer det ta för den att genomföras.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-03-06 kl. 23:55.
Citera
2022-03-06, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Du skrev att Putin får iväg kärnvapen om han vill ensam. Så är inte fallet precis som beskrivits i tidigare i tråden utan 3 koder behövs. Då frågade jag dig om han ska leverera dem via cykel eller hur du hade tänkt han ska leverera dem ensam ?

Frågan är också hur dom andra 2 ryssarna ställer sig till kriget. Och om hoten.

Givetvis ingen på Flashback som vet. Men man kan ju undra
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Missförstå mig inte
Du har bra poänger och jag är ingen NATO kramare men jämföra Fr/Uk mot tysken i WWII går inte enl mig , då vapen att utplåna mänskligheten fanns inte just då och UK/Fr trodde de kunde krossa tysken då båda var kolonial makter.

Om Ryssland inte haft kärnvapen så hade de flesta säkert EU/NATO redan vart i Kiev och slagits sida vid sida. Nord Korea angriper ingen även bara typ 5-10 st kärnvapen för tillräckligt att skada som fan... just pga de har kärnvapen även många här vill befria NK:ska folket går inte just nu.

Vi kan göra narr av Rysslands rostiga bilar etc..men de har ändå 6000 kärnvapen, 2% (120 st) av de är tillräcklig att skicka modernare Sverige tillbaka till år 1022. Detta ska vi ha i åtanke

Så jag skulle inte ha för höga tankar att få hjälp militärt av USA om inte med NATO.

Säg Ukraina anfaller Turkiet så kommer jag iaf inte hjälpa Erdogan. Tycker NATO ska vara demokratiska nationer med yttrandefrihet.

(m

Ja kärnvapenhotet är en stor faktor att väga in och det kan garanterat få länder att tveka. Men till slut måste en linje dras även där. Går inte att attackera land efter land och endast falla tillbaka på hot om kärnvapen då kommer världen tillslut att agera kärnvapen eller inte. Men hade Tyskland haft tillgång till detta så är det högst oklart om Frankrike och Storbritannien hade gjort som de gjorde.
Citera
Medlem
Citat:

Nähä?

Liten disclaimer
Citera
2022-03-06, 23:51
Medlem
Citat:

Herregud, häromdagen delades denna video men då pratade "reporten" tyska om klimat och skatt i Österrike...

Vad gäller? Udda video oavsett!
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Frågan är också hur dom andra 2 ryssarna ställer sig till kriget. Och om hoten.

Givetvis ingen på Flashback som vet. Men man kan ju undra

Väldigt sant ingen som vet. Men ryssen är generellt inte galna de vill också hem till fru,barn och vänner och sänka fredagsgroggen framför ryska versionen av bonde söker fru. Man kan ju hoppas på att åtminstone en av de som har koderna är korrekt ledad i hjärnan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Tror att vi alla håller med om att Putin är en farlig man. Men det är ju också orimligt att man låter Putin ta över varenda land i världen under kärnvapenhot.
Eller? Vad händer om han inlemmar Sverige i det nya stor-Ryssland? Kan vi leva med det?

Självklart är det orimligt att låta Putin ta över land efter land. Men Putin har ju sagt att han vill i princip vill återinföra Sovjet och där ingår inte Sverige. Så om han inte ändrar sig och vill utvidga ännu mer så ska vi vara safe. Samt han kommer inte kunna ta över land efter land då många länder i Europa är med i Nato. Efter Ukraina är det i princip bara Moldavien och några länder till, möjligtvis att han kompenserar med att ta exempelvis Sverige om han nu inte vågar gå in i Natoländer som exempelvis Baltikum. Men det får vi ej hoppas.

Såhär; jag respekterar din åsikt och jag vill inte heller att Putin bara ska kunna hota sig fram från land till land. Men Ryssland skulle Ryssland gå in i Sverige i detta läge när vi ej är med i Nato så skulle de besegra oss för eller senare. Vi ska försvara oss till varje pris men om en instabil människa som Putin känner sig inkörd i ett hörn och hotar med att avfyra kärnvapen mot Sverige så måste vi överväga alternativen.
Citera
2022-03-06, 23:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Ryssland kommer uppenbart aldrig kunna ockupera Ukraina. De kommer heller aldrig kunna tillsätta en Putin-trogen regering som kommer överleva.
Får Putin rätt information (vilket är långt ifrån säker) just nu så inser även han det.
Det som känns rimligt för Ryssland på kort sikt att uppnå är att skapa landbrygga mellan Donbas och Krim. I samma veva med det slår han ut Azovbataljonen=Avnazifierar Ukraina.
Det skulle kunna ske de närmaste dagarna (=Mauripol faller) Hade jag varit Putin hade jag blåst upp det som en enorm vinst och att den "speciella militära operationen" är avslutad och att Ryssland utropar området som ryskt.
Han fryser läget utefter Azovsjön och Donbas och backar tillbaka och slickar såren.
Väst och Ukaraina står då inför ett dilemma. Gilla läget eller gå till motattack för att flrsöka ta tillbaka områdena till enorma civila förluster, där Rysssland kan vända narrativet.

Jag tror Ukraina då går till motanfall. Tänk på att då kan Ukraina organisera sig och anfalla på ett ställe i taget om de vill. Nu tvingas de slåss mot ryssarna överallt, ändå så går det ganska bra för dem. Ryssarna kommer vara tvungna att ha ett fredsavtal annars tvingas de permanent ha trupp där som hela tiden blir angripna.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Konvojen är obegriplig, om det nu inte är en 6 mil lång attrapp! Den står ju dessutom i vägen om ryssen vill göra ett nytt försök att ta Kiev via dessa vägar. Har svårt att se att det kan vara soldater kvar i fordonen. Måste vara svinkallt och slut på mat och vatten.

Det är något skumt med den konvojen. Antingen är det inga människor kvar i den, utan det är bara övergivna fordon. Eller är det andra lastbilar som kör fram och tillbaka bara för att ge alla 15000 soldater i konvojen mat och vatten?

Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Som jag förstått saken hade Putins Ryssland behövt ca 10 ggr så många soldater dvs 1,6 miljoner istället för 160 000. För att framgångsrikt invadera hela Ukraina. Nu kanske det aldrig var aktuellt att ta hela Ukraina, utan bara den Östra delen.

Han trodde han bara kunde byta president och regering och sedan skulle hela landet ink. armén lyda den nya presidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in