2022-03-06, 23:21
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Länka inte till det där, skulle du vilja bli utlagd till allmän beskådan om det var du som låg där?
Du pratar om en ryska militärer som har inte bara har dödat soldater från Ukraina utan även kvinnor och barn.

Varför skulle man inte få länka bilder på ryssar som har blivit skjutna? Är man med i leken så får man tåla.

Är du så känslig så får du väl helt enkelt läsa en annan tråd. Denna tråd kommer inte censureras bara för att du lider med dom ryska soldaterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
JAS kan väl bära kryssningsrobotar? Taurus t.ex med 500km räckvidd och bra mot bunkrar. Men jo du har nog rätt att vår offensiva kapacitet lämnar mycket att önska.

En förutsättning för att JAS ska kunna bära på Taurus KEPD är att man har dom robotarna. Sverige har inte dom eller några andra kryssningsmissiler.
Det är planerat att införskaffas till 2025.
Möjligtvis med rådande säkerhetsläget så kanske det skyndas på, men det är inte direkt någon lagervara som kan levereras omgående så även med skyndsam anskaffning dröjer det nog något år.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Detta är sant. Jag skulle säga att Ryssland har tagit ca 5% av Ukrainas totala yta. Och den största staden de har tagit är Kherson, på plats 17 i storlek.

Ryssland är i akut behov av en game-changer, något som förändrar krigslyckan. Vad skulle det kunna vara?
Ni ser inte möjligen att dom håller på satt ringa in några...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Nu handlade det ju inte om huruvida NATO är bra eller inte. Utan om huruvida Ryssland är ett hot eller ej. Jag lenar att eftersom Ryssland hotat Sverige så är Ryssland ett hot. Du svarade inte på min fråga. Ljuger ryssarna?

Tror mycket är politiskt spel med många uttalanden och jag tror inte att det är i närheten av att det skulle bli en direkt militär konflikt med Ryssland. Men det står dig ju fritt att tro något annat. Nu avslutar jag den här diskussionen.
Citera
2022-03-06, 23:22
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Avrundar dagen med ett något trevligare klipp, fick i alla fall mig att le:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/t831tq/metrostation_kolomenskaja_in_moscow_russia_hug_me/

Killen är modig, att stå utanför en tunnelbanestation i Moskva med skylten "krama mig om du är emot kriget", ses nog inte med blida ögon.

Bra gjort att lägga upp detta!

All heder till honom och alla andra modiga ryssar som står upp mot Putinister och kriget. En nivå av mod och integritet som är imponerande och som skänker hopp om framtiden och mänskligheten. Tyvärr verkar de vara så få. Låt oss hoppas att de är fler än vi ser.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Detta är sant. Jag skulle säga att Ryssland har tagit ca 5% av Ukrainas totala yta. Och den största staden de har tagit är Kherson, på plats 17 i storlek.

Ryssland är i akut behov av en game-changer, något som förändrar krigslyckan. Vad skulle det kunna vara?

Bombflyg.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det håller jag inte med om. Jag tycker bara att det är lite ledsamt att ryssarna invaderar ett demokratiskt land och mördar dess befolkning. Dessutom slår de sönder världsekonomin, vilket kommer drabba oss alla mycket hårt. Lite ledsen för det, det är allt 😥😥😥.
Detta hade kunnat lösas för längesen. Det är liksom inget som bara hänt. Om folk hade hängt med..inte minst här på Flashback-trådarna om Ukraina(vi blev t.o.m hånade över vårt engagemang) så hade inte behövts smällas smällas upp såhär på detta sättet. Och vi alla visste där att det handlar inte bara om Ukraina och Ryssland utan det är mycket större än så...Trots detta var det någon fåne i denna tråden som vägrade inse att detta är geopolitiskt spel på högsta nivå när man påtalade det, som tyvärr ukrainarna för lida för..

Men bättre sent än aldrig då..eller vad ska man säga?
Citera
2022-03-06, 23:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade

vad PRO Putin användare trodde i början.

Följ Ukraine weapons tracker på twitter för
se och förstå vilka stora problem Ryssland har. Mängden fordon man förlorar måste snart börja märkas rejält..

Det ryska tåget med civila Z-märkta fordon visar hur illa det är. Frågan är om ryska soldater accepterar det? Jag hade inte gjort det, jag kan dö här och nu eller i ett sådant i Ukraina.
Citera
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Just nu är nog bästa tillfället att hoppa på Nato-vagnen eftersom Puttler är upptagen med annat och ryska armé kammar sig med blåslampa vad det verkar.

Jo, jag förstår vad du menar. Rent principiellt tycker jag väl dock att man inte ska ta beslut om ett NATO-medlemskap i en pågående kris eftersom det ändå tar några månader innan ansökan går igenom (i vanliga fall). Å andra sidan så känns det som att man skulle sitta lite tryggare med NATO i ryggen. Svår fråga som jag är glad att jag inte behöver ta ansvar för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu går flyglarmen i många städer. Ryktas om bombflygsangrepp från Belarus.

Lite ny information från amerikanarna:
"Nearly 95% of the combat power Russia amassed for the invasion are now in Ukraine. No significant movement along the Russian advances in the north. “Leading elements remain outside these city centers. We cannot give specific distances today.” The 40-mile convoy remains stalled. “We’ve observed limited changes on the ground over the past day. Russian forces continued efforts to advance and isolate Kyiv, Kharkhiv and Chernihiv across the north and east are being met with strong Ukrainian resistance,” a senior U.S. defense official said.

Monsterkonvojen står fortfarande stilla!

Kommer göras en Hollywood film om den där konvojen. Hoppas Set Regan får huvudrollen. För då vet vi hur det slutar.

Måste vara att Ryssarna själv har skitit på sig och saboterat många av fordonen…
Citera
2022-03-06, 23:24
Medlem
Neroxxs avatar
Det är fasen en jäkkigt orolig tid vi lever i.

Har verkligen inte gillat hur Ryssland agerat i Ukraina sedan 2014 då de norpade åt sig oljan (ja, min tro att det handlar om naturresurser till stor del och att Nato mer är ett svepskäl). Krim var en testballong för att se hur världen agerade på Rysslands invasion, de såg att de vart sanktioner men inget direkt motstånd militärt (från väst eller andra länder). Efter detta har man kunnat förbereda sig ekonomiskt för att kunna stå emot hårdare sanktioner under en längre tid, samt börjat att spinna på sin saga om varför man måste in och kriga i Ukraina (Nato är fortfarande ett svepskäl). Nu gick det inte så enkelt att köra över Ukraina som man hade trott vilket kommer resultera i ett mer långdraget krig. Nu har även sanktionerna blivit större och mer omfattande än 2014 (om än inte fullt ut i energisektorn). Ryssland lär troligen varit fullt medvetna om att sanktioner skulle komma.

Vad gör man då med en person som inte ser några problem med att ge sig på mindre nationer? Vi har märkt att det inte fungerar på diplomatisk väg, vad är de andra alternativen? Eknomiska sanktioner tror jag inte har några effekter i det korta senariot och kommer därför inte påverka kriget (såvida det inte blir ett krig som pågår en lång tid). Snart finns bara ett alternativ kvar och det är miltär assistans till Ukraina, man bör dock vara försiktig här. Vi i EU som aktivt jobbat med att avveckla våran förmåga att vara självförsörjande får nu betala priset, tror detta är bra. Detta visar tydligt att vi måste bygga ut våran energisektor (kärnkraft är troligen det bästa just nu tills andra alternativ kommit ifatt).

Om jag ser utifrån mitt eget perspektiv så anser jag att individens frihet är värd att försvara, det sker en attack på den i våran egen nation. Från orginisationer (politiska och opolitiska diton), partier , lobbygrupper osv osv sker detta just nu och har skett en lång tid. Även inom riksdagen finns partier och grupperingar som vill inskränka på friheten och hota demokratin. Demokrati och frihet är något som är värt att försvara.
Senast redigerad av Neroxx 2022-03-06 kl. 23:29.
Citera
2022-03-06, 23:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Detta hade kunnat lösas för längesen. Det är liksom inget som bara hänt. Om folk hade hängt med..inte minst här på Flashback-trådarna om Ukraina(vi blev t.o.m hånade över vårt engagemang) så hade inte behövts smällas smällas upp såhär på detta sättet. Och vi alla visste där att det handlar inte bara om Ukraina och Ryssland utan det är mycket större än så...Trots detta var det någon fåne i denna tråden som vägrade inse att detta är geopolitiskt spel på högsta nivå när man påtalade det, som tyvärr ukrainarna för lida för..

Men bättre sent än aldrig då..eller vad ska man säga?
Du skriver att om den fånen – som du talar om – i denna tråden bara hade lyssnat, så hade Ryssland inte invaderat Ukraina? Vi här på Flashback hade alltså kunnat stoppa invasionen? Det är ju förskräckligt att vi missat den chansen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in