2022-03-06, 23:28
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Tror mycket är politiskt spel med många uttalanden och jag tror inte att det är i närheten av att det skulle bli en direkt militär konflikt med Ryssland. Men det står dig ju fritt att tro något annat. Nu avslutar jag den här diskussionen.

Bra, ryssen ljuger med andra ord. De viftar med sina vapen för att få andra att dansa efter deras pipa.

Jag tror inte heller på en militär konflikt med Ryssland i nuläget, men att de utgör ett hot är liksom svårt att argumentera emot eftersom de själva säger att de är ett hot.
Citera
2022-03-06, 23:28
Bannlyst
. Tre personer har koderna till den ryska kärnvapenportföljen. Presidenten Vladimir Putin, försvarsminister Sergej Sjojgu och generalstabschefen Valerij Gerasimov.

Kan var och en skjuta? Eller måste alla 3 godkänna ?
Citera
2022-03-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det är verkligen synd! USA gjorde allt för att Polen skulle ställa upp.

Nyhetsrapportering från igår:
"USA och Polen arbetar på en överenskommelse som skulle ge amerikanska F-16 i utbyte mot att Polens ryskbyggda stridsflygplan skickas till Ukraina. Uppgifterna kommer efter att Ukrainas president Volodomyr Zelensky vädjat om en flygförbudszon över landet."

https://www.dagensps.se/teknik/usa-och-polen-samarbetar-om-stridsflygplan-till-ukraina/

Märkligt...

Citat:
"USA:s utrikesminister Antony Blinken sa att USA ger grönt ljus till länder som Polen att donera postsovjetiska krigare till Ukraina. I gengäld "överväger USA att skicka andra plan till Polen."

Citat:
"Marcin Fijołek frågade regeringens talesman om en sådan lösning överhuvudtaget övervägdes. "Jag har inte hört talas om något grönt ljus från Nato till ett sådant beslut", svarade Piotr Müller."

https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-03-06/mller-bez-zgody-nato-polska-nie-podejmie-decyzji-o-przekazaniu-samolotow-ukrainie/?ref=aside_najnowsze&ref=article
Citera
2022-03-06, 23:30
Medlem
NixonGonzaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Till alla er som slänger ur er siffror om armestorlekar osv.

Att ukraina skulle ha flera hundra tusentals fler soldater än ryssland är BS.

Har ingen militär kunskap mer än min logik.

Och den säger mig att du vinner inte gerillakrig utan soldater i urban miljö

Du vinner inte heller ett krig på att ha 5 miljoner soldater om fienden är teknologiskt överlägsen med flyg, tanks, missiler drönare och utplåna fienden är målet.

Globalfirepower.com har jag utgått från och kikat på olika länders kapacitet och det är intressant läsning.

Globalfirepower.com

Ukraina har en yrkesarme på ca: 210 000 man, nationalgardet ca: 60 000 man, samt gränsskyddet Ca:5000 man. Dessa är i min mening välutbildad militärpersonal. På det kan man lägga reservister, veteraner och utländska frivilliga med stridsvana. Tror inte ryska förband är bättre väpnade. Dessutom krävs det 9 gånger fler soldater att anfalla än vad som krävs vid försvar.
Citera
2022-03-06, 23:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Måste vara att Ryssarna själv har skitit på sig och saboterat många av fordonen…
Jag gissar på uppror i de egna leden. De har kört förbi sönderbombade ukrainska byar och döda ryssar och ukrainare. Många ryssar har släkt och vänner i Ukraina och vill absolut inte döda sina bröder och systrar.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
. Tre personer har koderna till den ryska kärnvapenportföljen. Presidenten Vladimir Putin, försvarsminister Sergej Sjojgu och generalstabschefen Valerij Gerasimov.

Alla måste godkänna det JA men så långt kommer det INTE att gå!
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:

Putin har full kontroll till sina kärnvapen.

Vill han avfyra dom så kan han göra det, oavsett vad dom omkring honom säger. Han behöver alltså inget godkännande från dom resterande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Nej. Det är Putin som klivit över den röda linjen och påbörjat ett krig mot ett brödrafolk.
NATO är en sammanslutning som ett land frivilligt ansöker om att få ansluta sig till. Det är alltså inte
[/quote]

Du kan naturligtvis ha den åsikten. Men resultatet av det här kriget kommer inte att bli som du vill att det ska bli.
Citera
2022-03-06, 23:33
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Jo, jag förstår vad du menar. Rent principiellt tycker jag väl dock att man inte ska ta beslut om ett NATO-medlemskap i en pågående kris eftersom det ändå tar några månader innan ansökan går igenom (i vanliga fall). Å andra sidan så känns det som att man skulle sitta lite tryggare med NATO i ryggen. Svår fråga som jag är glad att jag inte behöver ta ansvar för.

Stoltenberg uttalade i januari att frågan om medlemskap ligger i våra händer men att det skulle gå fort om vi ville gå med eftersom vi redan uppfyller alla demokratikrav etc, vi redan ingår så djupt i nästan alla Natostrukturer samt att våra förband uppfyller krav på tekniskt kompatibilitet. I rådande situation kan det nog gå kvickt att få medlemskap beviljat om vi begär detta.
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
NATO hade sin funktion för länge sen. Under de senaste decennierna har NATO bara orsakat död och lidande i Libyen, Afghanistan och Irak. NATO representerar nuförtiden bara ekonomiska intressen. NATO behövs inte. Låter vettigare med en nordisk försvarsallians och goda relationer med Ryssland. Men ni är så känslobaserade. Men verkligheten kommer att göra att ni får omvärdera era ställningstaganden. När länder som Kina, Indien och Ryssland bli mer och mer självständiga och mindre beroende av EU och USA.

Så jag låter det vara vid det.

Nato har väl dock svängt om igen och är inte längre en angripande allians? Tyckte mig läsa om det någonstans, att efter 9/11 så gick man från en försvarsallians (i kriget mot terrorn) till att aktivt angripa för att senare vända tillbaka igen till en försvarsallians. Minns dock inte vilket år det skedde.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Användaren Knut-Anne skrev i tråden att de alla måste ge order.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Märkligt...

https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-03-06/mller-bez-zgody-nato-polska-nie-podejmie-decyzji-o-przekazaniu-samolotow-ukrainie/?ref=aside_najnowsze&ref=article
Tack för länkarna, väldigt märkligt som sagt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in