Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Jag har inte sagt att han hotat Ukraina med atombomber (ännu) utan han har hotat resten av världen.
Putin vill inte släppa några atombomber utan använder dem för att hota sig för att få sin vilja fram. Samtidigt är han säkerligen fullt kapabel att släppa en atombomb för att statuera exempel.
Så det du säger är att när Putin hotar Sverige med atombomb så ska vi lägga ner våra vapen och lämna landet till ryssarna? Ska alla andra länder göra på samma sätt?
Men vad fan är alternativet då? Att få en/flera atombomber över våra huvuden? Du får gärna fortsätta kriga så länge du vill men du kommer inte kunna kriga den dagen Putin skickar atombomb för du, med mig och alla andra, kommer dö då. Därför är det bästa alternativet att lägga ner vapnen om han skulle på allvar hota Sverige med kärnvapen. Men detta är ett hypotetiskt exempel och vi är tack och lov inte i denna situation. Jag unnar inte beslutsfattande att hamna i denna situation.
Men som sagt, Putin är en farlig man och jag kommer förespråka att lägga ner vapnen om vi kommer till sådana direkta hot mot hela vår existens. Sedan får du gärna leka hjälte och säga att vi minsann inte ska lägga ner våra vapnen och kriga mot ryssen i all oändlighet, men det spelar liksom ingen roll.