2022-03-06, 17:55
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Om du pratar om världens längsta parkeringsplats så antar jag att de kommer stå där och ockupera en huvudväg tills Vitrysslands samlade styrka av bärgningsbilar så sakteliga börjar dra hem dem.

Ja de kanske inte ens fungerar. De kanske bara står där för att stå i vägen. Tyskarna använde uppblåsbara flygplan som de ställde upp på på fejkflygfält under andra världskriget. Det här kanske är något liknande.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, den exalterade lyckan av att energipriserna kommer att gå ballistiska stärker nog den europeiska gemenskapen ska du se.

Det måste göras.

Alla fattar vid detta laget att Nordstream 1 (och 2 som är dött) ska bort. Den europeiska gemenskapen har i dagarna möblerat om rejält i sina tidigare pacifistiska läggning gentemot Ryssland. Det finns bara en väg. Och alla fattar galoppen, EU:s befolkning står bakom en energibojkott och är beredda att betala lite extra för det en period tills vi har skapat egna nya försörjningslinjer för gasleveransen som faller bort , om de ens gör det. Ryssarna är nog intresserade att få betalt för sin gas som levereras just nu och kanske betydligt längre än så, så jävla korkade är inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Fast Ukraina är som Tyskland, man använde Nazister för att genomföra en
statskupp i båda länderna mot en demokratiskt vald regering.
Sa barnamördare V.Puttin på TV häromdagen. Ukraina har en demokratiskt tillsatt regering och en demokratiskt vald president. Högernationalisterna fick i de senaste valen 2% och 0 platser i parlamentet.

Skitstöveln Puttler däremot vill enligt honom själv återupprätta ett storryssland, fängslar politiska motståndare, förbjuder fria medier, fuskar i val för att hänga sig kvar vid makten, skor sig själv och sina närmaste på vanliga ryssars bekostnad och har vid 3 tillfällen de senaste 14 åren invaderat grannländer. Definitionen av Fascism: "authoritarian ultranationalism characterized by dictatorial power, forcible suppression of opposition, and strong regimentation of society and the economy"
Citera
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Kul att du tar upp Korea. Vid Potsdamkonferensen beslutades att Korea skulle bli självständigt från Japan efter kriget och att Sovjet och USA skulle inneha varsin ockupationszon för att förbereda landet för självständighet. Nu blev det inte så utan Sovjet satte efter något år upp en "lydregim" i Nord och fria val hölls i syd.

Den kommunistiska regimen i Nordkorea invaderade, med Stalins och Maos stöd, Sydkorea 25 Juni 1950. Sydkorea vädjade om hjälp från FN och eftersom Sovjet bojkottade FN-arbetet och Kinas plats fortfarande innehades av Republiken Kina, beslutade FNs säkerhetsråd att skicka trupper till Sydkoreas hjälp. Totalt 616000 utländska soldater från 16 länder tjänstgjorde i FN-styrkorna i Korea. Det hela ledde till vapenstilleståndsavtalet 1953 och inget har efter det hänt mer än att Nordkorea är en utfattig genomkorrupt paria-stat medan Sydkorea ligger jämt med Italien i välståndsligan.

Så var vi där med högerextremisterna igen. En diktator som vill upprätta ett nytt storryssland, som fängslar oppositionella, som tystar all fri media, som fuskar i val och har invaderat grannländer 3 gånger de senaste 14 åren påstår att det finns Fascister och nazister i ett grannland. Men det finns inget som tyder på att det inte är Puttler själv som är fascisten här.

Koreahistorien är inte riktigt en Marvel-serie där man statiskt kan peka ut dom onda och dom goda. Visst, över tid har DPRK utsetts till dom onda och dom har tagit på sig rollen med bravur så nu är det ingen egentlig tvekan om den saken. Men det har inte alltid varit så och hade definitivt inte behövt vara så nu.

Nord hade industrin och syd folket, vilket innebär att vid ett val hade syd/USA befolkningsfördel. Därav tveksamheten i norr. Du kan ju inte på allvar tro att USA mitt under McCarthy-eran skulle tillåta hela Korea att bli kommunistiskt i ett "fritt" val!? Dessutom drev syd en stenhård McCarthy deluxe kampanj med förföljelse, förtryck och avrättningar av oliktänkande - primärt kommunister. I norr var det inte alls sådana förföljelser. Kim Il Sung sökte stöd för invasionen av Stalin, men han var tveksam, därför fortsatte han till Mao där han sa att Stalin gett sitt godkännande varefter Mao med tveksamhet ok:ade det. Skitsamma, det är off-topic, men jag rekommenderar en bok i ämnet, jag garanterar intressant läsning.

Om man ska våga sig på en jämförelse med ryssland/Ukraina-konflikten kan en viss likhet anas med den självuppfyllande profetian att ryssland utvecklats till en skurkstatt. Det hade inte behövt bli så efter Sovjetunionens sammanbrott och i tråden finns ju även länkat till tidigare intervjuer där putin uttalat sig om en önskan att ingå i både Europa och NATO.

Bottom-line är att båda de-facto HÄR och NU är SKURKSTATER som måste reformeras i grunden.
Senast redigerad av MuntertMongo 2022-03-06 kl. 17:58. Anledning: stavning
Citera
2022-03-06, 17:56
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Protester i 56 städer i Ryssland idag. Nästan 4500 anhållna. Putin lär sig böner nu.

Spelar ingen jäkla roll.
Citera
2022-03-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jag tippar på att det införs undantagslagar inom kort i Ryssland. Protesterna lär bara öka och öka, och de lär också övergå till anti-Putindemonstrationer när ekonomin rasat ihop på allvar.

President Putin tog sig en lite för stor tugga denna gång.
Det gjorde man i fredags?
Citera
2022-03-06, 17:57
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
usa har aldrig agerat som Putin, balanserat, med takt och finess, utan dom agerar mer som en random gangster gör.

Därför har vi den situation vi har i ukraina, som betaldes och planerades av usa.

Mot sin vilja måste nu Putin befria världen från denna nazistiska-cancerböld...
Skämtare där!

Det är väl i och för sig bra att kunna skämta lite som du gör, för att lätta på trycket lite.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tippar på att det införs undantagslagar inom kort i Ryssland. Protesterna lär bara öka och öka, och de lär också övergå till anti-Putindemonstrationer när ekonomin rasat ihop på allvar.

Ja protesrerna lär ju öka i takt med att skeppet sjunker
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jättemånga av de ryska jag sett har haft ett vitt Z, denna har inget sådant.

Vet inte vad detta Z betyder Zelensky kanske, men gissar att dom märker dom i syfte att veta vem som är vän och fiende då båda har samma typ av vapen.
Jag kan inte säga om det är ett ryskt fordon eller inte, men att Ukraina skulle köra ut ett luftvärnssystem på en leråker utan skydd, det håller jag för helt osannolikt. Men bilden skulle hypotetiskt kunna vara från ett helt annat tillfälle. Lite konstigt med två fordon av samma typ dock; hur många sådana fredstidsbilder kan det finnas?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Ja, ska man tro på alla ryska soldater som säger att det är övning?

Eller är det bara nånting man ska säga om man blir ertappad?

Har du sett den där videon med 3 poliser som är tagna? Jag tror på riktigt att det är såna killar som föredrar att vara ärliga.
Citera
2022-03-06, 17:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Om inte kriget tar slut innan dess. Jag tror på ett avtal mellan Ryssland och Ukraina.
Citera
2022-03-06, 17:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Jag tippar på att det införs undantagslagar inom kort i Ryssland.

Ja det verkar ju förberedas även i Sverige.

https://www.friatider.se/svenska-myndigheter-forbereder-krig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in