Citat:
Ursprungligen postat av
Metallharry
Det här är inte Ebbas säsong kan lugnt konstateras. När hon äntligen tycks ha dagsformen så strular det till sig med stavbrott, och om inte det vore nog så fick hon alltså åka över en kilometer med enbart en stav? Fick sen lägga stor energi att överhuvudtaget ta ikapp och sen ligga och dra själv resten av loppet i hennes trioklunga utan nån större hjälp från varken Kalla eller Brennan. Hade varit spännande att se vad som hade hänt i klungan bakom Johaug om inte Ebba råkat ut för strulet.
Sitter även och funderar om vi är på väg in i en ny era i damskidåkning nu när Johaug lägger läppsalva.. förlåt, vallan på hyllan. Fyra i OS och nu en tredjeplats för Sundling. Lägg där till Svahn som också har visat på bra resultat i masstarter före skadan. Diggins har ju en bra spurt vet vi också, Nepryaeva likaså. Frida ska vi heller inte räkna bort på ett upplopp tycker jag.
Ebba är väl idag Sveriges mest överskattade åkare?
Hon hade kommit nån placering bättre utan stavbrott, men pallen hade det knappast blivit. I dagsläget är helt enkelt Jonna en bättre distansåkare. Men framförallt är hon en intelligentare skidåkare.
Fascinerande detalj är Jonna såväl idag som i OS släpper täten för att sen enkelt köra ikapp. Är det medvetet hon startar så lugnt som hon gör eller är hon inte riktigt vaken i inledningen (talar emot mitt påstående om att hon är en intelligentare åkare än Ebba, jag vet)