2022-03-05, 14:15
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ingen Therese i Falun?

Hon åker där
Citera
2022-03-05, 14:15
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Finns inget som tyder på att hon hade bra dagsform. Då hade hon åkt ikapp Sundling-gruppen när det körde lugnt.

Någon söndagsåkning var det väl aldrig egentligen, dessutom var dom ett gäng som hjälptes åt att dra växelvis. Ebba fick ju göra allt jobb på egen hand, och återigen, fick ödsla väldigt mycket energi med enbart en stav. Måste vara det längsta någon åkt med en stav, iallafall på väldigt länge?
Citera
2022-03-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Någon söndagsåkning var det väl aldrig egentligen, dessutom var dom ett gäng som hjälptes åt att dra växelvis. Ebba fick ju göra allt jobb på egen hand, och återigen, fick ödsla väldigt mycket energi med enbart en stav. Måste vara det längsta någon åkt med en stav, iallafall på väldigt länge?
Oräkneligt antal gånger har man sett åkare som haft strul men som haft dagen kört på utan att låta sig påverkas. Speciellt på längre lopp. Ebba fick dock spö av gänget framför förra veckan så finns lite som tyder på att det gått bättre idag.

Riktigt korkat av henne att inte vänta på ledaren som stod där det hände istället för att försöka sig på att åka upp för en brant backe utan stav och sedan kasta sig ut för densamma med någon förhoppning om att fånga staven i farten. Rätt barnsligt att stå och skälla på ledaren i efterhand också.
Citera
2022-03-05, 14:30
Bannlyst
Sverige är nu redo att ta över längdåkningen på damsidan. Både på sprint och på distans.

För att detta måste ske måste man se över vallateamet och landslagsorganisationen
Allting måste vara synkat. Går inte att ha klantskallar på någon post om man skall kunna ta över.

På Gundes tid skötte de mycket själva som gjorde att det blev bra resultat. Drivande var just Gunde som gick sina egna vägar. Lämnade INGET åt slumpen. Pedant ut i fingerspetsarna.

Gunde skulle inte acceptera att han skulle få åka med en stav i 1 km som Ebba fick göra idag. Då skulle Gunde skällt ut den personen efter noter. Klanteri existerade inte på Gundes tid.
Citera
2022-03-05, 15:23
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donkmaggan
Fantastiskt kul med Jonnas stora kliv framåt på distansloppen. men också lite oroande. Om hon kanske riktar om träningen för att bli ännu bättre distansare och samtidigt tappar sin explosivitet på sprintdistansen. Andra sprintåkare som försökt bli bättre på distansen har fallit i den fällan. Ida Ingemarsdotter tappade väldigt mycket av sina sprintkvaliteter när hon försökte. Nu är ju Jonna en större talang än Ida men ändå hoppas jag att Jonna fortsätter ha huvudfokus på sprinten.
Tävlingsprogrammet blir större om man breddar sig. Fler tävlingar man ska ladda inför, prestera på. Det tar tid från träning och återhämtning.
Citera
2022-03-05, 15:23
Moderator
impieteers avatar
Färsk intervju med Anamarija Lampič,som går rätt bra att läsa med Google Translate (min slovenska är en aning rostig...)
https://siol.net/sportal/zimski-sporti/pustila-nas-je-v-negotovosti-574243
Citera
2022-03-05, 17:41
Medlem
Händer bara i Norge. Skandal. Hade gått snabbare att få tag i en stav under en rysk granatattack i östra Ukraina.
Senast redigerad av ccnut 2022-03-05 kl. 17:43.
Citera
2022-03-05, 20:17
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Det här är inte Ebbas säsong kan lugnt konstateras. När hon äntligen tycks ha dagsformen så strular det till sig med stavbrott, och om inte det vore nog så fick hon alltså åka över en kilometer med enbart en stav? Fick sen lägga stor energi att överhuvudtaget ta ikapp och sen ligga och dra själv resten av loppet i hennes trioklunga utan nån större hjälp från varken Kalla eller Brennan. Hade varit spännande att se vad som hade hänt i klungan bakom Johaug om inte Ebba råkat ut för strulet.

Sitter även och funderar om vi är på väg in i en ny era i damskidåkning nu när Johaug lägger läppsalva.. förlåt, vallan på hyllan. Fyra i OS och nu en tredjeplats för Sundling. Lägg där till Svahn som också har visat på bra resultat i masstarter före skadan. Diggins har ju en bra spurt vet vi också, Nepryaeva likaså. Frida ska vi heller inte räkna bort på ett upplopp tycker jag.
Ebba är väl idag Sveriges mest överskattade åkare?
Hon hade kommit nån placering bättre utan stavbrott, men pallen hade det knappast blivit. I dagsläget är helt enkelt Jonna en bättre distansåkare. Men framförallt är hon en intelligentare skidåkare.
Fascinerande detalj är Jonna såväl idag som i OS släpper täten för att sen enkelt köra ikapp. Är det medvetet hon startar så lugnt som hon gör eller är hon inte riktigt vaken i inledningen (talar emot mitt påstående om att hon är en intelligentare åkare än Ebba, jag vet)
Citera
2022-03-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hon hade kommit nån placering bättre utan stavbrott, men pallen hade det knappast blivit. I dagsläget är helt enkelt Jonna en bättre distansåkare. Men framförallt är hon en intelligentare skidåkare.
Fascinerande detalj är Jonna såväl idag som i OS släpper täten för att sen enkelt köra ikapp. Är det medvetet hon startar så lugnt som hon gör eller är hon inte riktigt vaken i inledningen (talar emot mitt påstående om att hon är en intelligentare åkare än Ebba, jag vet)

Jag tror att hon bara försöker göra sitt eget lopp och inte påverkas av dom andra åkarna. Vi såg också idag att hon väldigt ofta låg i eget spår medans samtliga andra i gruppen låg i samma spår.
Citera
2022-03-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ja Andersson är den mest överskattade. Det finns alltid beundrare redo med bortförklaringar eller kritiker som säger att de beror på taktiken när hon i själva verket är en rätt begränsad skidåkare.

Sundling har kapacitet att köra mer intelligent också. Andrsson kulle inte kunna åka som henne. Men Sundling ger definitivt ett mer intelligent och moget intryck.

Att Sundling ligger lite efter i början är nog för att hon inte vill rusa i väg och ödsla kraft med ideliga start-stopp. När hon ser att det blivit en lucka kan hon ändå ganska enkelt täppa den med sin styrka och explosivitet.
Citera
2022-03-05, 20:33
Medlem
Ebba saknar den där lilla spetsen som skulle behövas. Antingen en ok/bra spurt så hon inte alltid behöver föröka dra ifrån dem andra åkarna eller lite lite mera kapacitet så hon kan dra ifrån dem och slippa spurta.
Citera
2022-03-05, 20:37
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Jonna åker med huvudet. Startar ganska långt bak, men förivrar sig inte i början utan tar placeringar när fältet börjar glesas ut. Jämför med hur Lovisa M och Moa O rusade upp i täten i början.

Trots att säsongen inte gått som hon och vi vill så ligger "Sveriges mest överskattade åkare" ändå tvåa i totala världscupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in