Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Flygplatser kan man nog inte heller räkna som naturliga platser, många av SMHIs stationer ligger just vid flygplatser där det finns mycket asfalt och nerhuggen skog samt öppna lägen för vinden att passera.
Skulle säga att många av världens mätstationer förmodligen ligger vid flygplatser.
Människan har skapat nya vägar för vinden att ta sig fram, kanske är det därför vi upplever mer vind än tidigare och mer vind = varmare väder.
Ju mer skog vi hugger ner desto blåsigare blir det.

Varför är inte detta en större snackis i tråden?
Citera
2022-03-04, 18:30
Medlem
Hej förlåt om detta är något som avhandlats mycket tidigare, men kolla in följande från Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png

Energiflöden i atmosfären, som anges i Watt per kvadratmeter. Vi har alltså 341 inkommande och sedan 396 som strålar ut från jordytan. Jag är kanske väldigt dum i huvudet, men jag kan inte få detta till något annan än att energi måste ha "förmerats" nånstans. Är det växthuseffekten som står för detta?

Kan någon förklara för mig hur detta INTE kan strida mot det vi fick lära oss i högstadiet(energi kan varken skapas eller förstöras...etc"?
Citera
2022-03-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Energiflöden i atmosfären, som anges i Watt per kvadratmeter. Vi har alltså 341 inkommande och sedan 396 som strålar ut från jordytan. Jag är kanske väldigt dum i huvudet, men jag kan inte få detta till något annan än att energi måste ha "förmerats" nånstans. Är det växthuseffekten som står för detta?
Det är mycket riktigt växthuseffekten. Atmosfären absorberar mycket av den utgående värmestrålningen och skickar tillbaka den mot marken, pilen med 333 W/m2. Summera alla bidragen och du skall se att det går ihop med energikonservering. Eller om man skall vara noga gör det inte det just nu eftersom den ökande växthuseffekten gör att jorden tar emot lite mer energi än den skickar ut och mellanskillnaden går till att värma hav och mark.
Citera
2022-03-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är mycket riktigt växthuseffekten. Atmosfären absorberar mycket av den utgående värmestrålningen och skickar tillbaka den mot marken, pilen med 333 W/m2. Summera alla bidragen och du skall se att det går ihop med energikonservering. Eller om man skall vara noga gör det inte det just nu eftersom den ökande växthuseffekten gör att jorden tar emot lite mer energi än den skickar ut och mellanskillnaden går till att värma hav och mark.

OK tack för svar.

Men låt oss säga hmm.... att vi har en bilmotor. Vi mäter maximala effekten till 100 hk, alltså direkt på motorn, vevaxeln eller nåt. Sen monterar vi motorn i en bil med växellåda och allt. Nu mäter vi effekten på bilens hjul i stället. Vi finner att det plötsligt finns mycket mer effekt! Typ minst 140 hk!

Vad har hänt? Jag skulle säga att ett mirakel har inträffat. Vad säger du?
Citera
2022-03-05, 07:35
Medlem
Citat:
Men låt oss säga hmm.... att vi har en bilmotor. Vi mäter maximala effekten till 100 hk, alltså direkt på motorn, vevaxeln eller nåt. Sen monterar vi motorn i en bil med växellåda och allt. Nu mäter vi effekten på bilens hjul i stället. Vi finner att det plötsligt finns mycket mer effekt! Typ minst 140 hk!

Vad har hänt? Jag skulle säga att ett mirakel har inträffat. Vad säger du?
Onekligen vore det ett mirakel, men nu är situationerna inte jämförbara. Växthuseffekten är mer som att du blir varmare om du drar på dig en tjock tröja, vilket inte strider mot någon energikonservering.
Citera
2022-03-05, 10:05
Medlem
Citat:
Onekligen vore det ett mirakel, men nu är situationerna inte jämförbara. Växthuseffekten är mer som att du blir varmare om du drar på dig en tjock tröja, vilket inte strider mot någon energikonservering.

Jag säger bara att:341<396

Svårt att komma runt, eller hur?

Om tycker att detta är irrelevant så skyll på Wikipedia och inte på mej.
Citera
2022-03-05, 10:18
Medlem
Citat:
Jag säger bara att:341<396
Och jag säger att 161+333=17+80+396 och att 341=102+239.
Citera
2022-03-05, 10:22
Medlem
Citat:
Och jag säger att 161+333=17+80+396 och att 341=102+239.

Du kan räkna hur mycket som helst, men du hade fortfarande bara 341 till att börja med. Vilket är mindre än 396.
Citera
2022-03-05, 10:32
Medlem
Citat:
Du kan räkna hur mycket som helst, men du hade fortfarande bara 341 till att börja med. Vilket är mindre än 396.
Det vore relevant om jorden inte hade en atmosfär och dessa 396 W strålade direkt ut i rymden. Nu har vi en växthuseffekt, och om du gjorde dig besväret att sätta dig in i grunden för hur den fungerade skulle du slippa framstå som en idiot.
Citera
2022-03-05, 10:50
Medlem
Citat:
Det vore relevant om jorden inte hade en atmosfär och dessa 396 W strålade direkt ut i rymden. Nu har vi en växthuseffekt, och om du gjorde dig besväret att sätta dig in i grunden för hur den fungerade skulle du slippa framstå som en idiot.

Men om vi tittar på bilden igen: 102 enheter reflekteras bort, ut i rymden. 341-102=239

Energi som "återstrålas" tack vara växthuseffekten:333

Redan här har vi en kraftig energiförmeringseffekt.

Varför använder man sig inte av energiförmeringseffekten för att lösa alla världens energiproblem?

Betänk att vattenånga och koldioxid sägs vara de vanligaste förekommande växthusgaserna, men att det också sägs att vissa andra gaser ger oerhört mycket mer växthuseffekt. Typ tusentals gånger mer! Tänk vilken fantastisk potential det måste finnas att förse alla världens fattiga med hur mycket energi som helst! Vad är det för mörka krafter som undanhåller oss detta!?
Citera
2022-03-05, 11:08
Medlem
Citat:
Energi som "återstrålas" tack vara växthuseffekten:333

Redan här har vi en kraftig energiförmeringseffekt.
Är du så okunnig eller trollar du bara?
Citera
2022-03-05, 14:37
Medlem
Citat:
Är du så okunnig eller trollar du bara?

Jag utgår bara från det som visas, i "energibudgeten". Ingenstans framgår det att det s.a.s inte skulle röra sig om äpplen och äpplen. Vi har alltså äpplen, och sen plötsligt som genom ett trolleri finns det mer äpplen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in