Citat:
Ursprungligen postat av
Mess11
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoBEE0/putin-sager-i-tal-att-ukrainarna-ar-hjarntvattade
”
Jag är stolt över att vara en del av demilitariseringen. Jag kommer aldrig att överge min övertygelse om ryssar och ukrainare är ett och samma folk, men det ukrainska folket är hotade och hjärntvättade”.
Om ABs översättningen är galen får ngn rysktalande gärna rätta till den.
Han är alltså inne på att ta bort Ukrainas försvar så att de kan fatta att Ukraina ska underordna sig Ryssland.
Oavsett översättning så är det frapperande att höra eller läsa talet. Osmakligt rent av.
Faktiskt lite oväntat att Putin skulle bli den nya Kim jong men så verkar det ha blivit. Hans hunger för folkets pengar verkar omättlig.
Ryssland är nedgraderat till skräpstatus av flera ratingbolag med rätta, fler kommer följa och ytterligare nedgradera kreditbetyget. Fallet för rubeln är i sin linda och styrräntan ses nästan som löjligt låg här på 20%
Det finns inga toppar och bottnar längre, ingen kan rädda Ryssland förutom Ryssland själva.
Detta är ett nederlag av proportioner som aldrig setts tidigare, bäva månde de ryska medborgarna i Ryssland. Staten har genomlevt sanktioner tidigare säger vissa.. väldigt många ryssar har växt upp i välstånd och tillväxt och kommer känna sig enormt malplacerade i denna situationen när dom snart inte kommer ha råd att äta sig mätta.
Det har kommit en del uttalanden som tyder på att Man är redo för en kompromiss men så länge man så gärna offrar ryska liv så minskar förhandlingsutrymmet snabbt.
Klarar Putin av prestigeförlusten som krävs? Ingen trugar som han hade önskat.