Tjetjenska styrkor intog tidigare en stor ukrainsk brigad:
http://boards.4chan.org/pol/thread/364874759/part-of-russias-chechen-military-unit-beats-a
Går för övrigt att hitta mer info med denna publiceringsartikel: Part of Russia’s Chechen military unit beats a whole Ukrainian brigade — takes trophies
Tydligen lär de inte ska ha mött på något direkt motstånd, vilket får mig att undra hur hög stridsmoral de ukrainska soldaterna verkligen har. Det finns bara två förklaringar till varför de ukrainska förbanden praktiskt taget gav bort brigaden.
1. De blev skitskraja och höll på att skita ner sig när de såg de tjetjenska soldaterna och valde att springa iväg med svansen mellan benen istället för att bli nya stjärtgossar till de tjetjenska elitsoldaterna.
2. Den ukrainska arméns stridsmoral är nära intill noll och att de stationerade soldaterna egentligen vara glada över att de tjetjenska trupperna äntligen hade kommit till deras undsättning.
Jag gissar själv på det senare. Märk väl att jag endast spekulerar utgående ifrån den fakta som för närvarande finns till hands, och tar inte ställning till någonting, utan förhåller mig neutral till den pågående konflikten. Däremot kan jag inte låta bli att fundera över hur den riktiga officiella ryskukrainska armén egentligen förhåller sig till den ryska operationen. Det verkar nämligen som att de enda stridande krafterna som finns är de civila ungdomar som Zelenskij tvingat ut på gatorna för att spränga bort armar och ben på sig själva med bensinbomber.
Edit: länk korrigerad