2022-03-03, 17:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
En sak jag undrar är var de ryska soldaterna som lämnar sin utrustning tar vägen? Går de tillbaka till sin bas och säger att utrustningen gick sönder eller lämnar de över sig till Ukrainska armen som krigsfångar. Kan tänka mig att straffen för att lämna fungerande utrustning/desetera inte är så milda speciellt i krigstid.

Bönder eldar upp en övergiven Pantsir S1 värd 15 milj dollar:
https://www.youtube.com/shorts/0VM7ufV8aKs
Enligt bonden som talar sprang dom ryska soldaterna som råttor över åkern.

Soldaterna letar väl upp närmsta andra trupp och dom kommer otvetydigt säga att blev angripna och bekämpade.
Dom skulle ju aldrig våga säga sanningen...
Citera
2022-03-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Vad hände med allt snack om att Rysslands ekonomi kommer krascha totalt och att landet kommer kollapsa o.s.v. tack vare sanktionerna?

Nu säger Putin att han tänker fortsätta våldföra sig på Ukraina helt utan kompromisser.

Det verkar som att världen överskattat sanktionerna? Ryssarna bryr sig ju inte.
Ryssarna eller Putin? Det rycktas ju att Ryssland kanske inför Martial Law imorgon det gör man väl inte om kriget är jätte populärt.
Citera
2022-03-03, 17:32
Medlem
Acid-Brains avatar
Tjetjenska styrkor intog tidigare en stor ukrainsk brigad: http://boards.4chan.org/pol/thread/364874759/part-of-russias-chechen-military-unit-beats-a

Går för övrigt att hitta mer info med denna publiceringsartikel: Part of Russia’s Chechen military unit beats a whole Ukrainian brigade — takes trophies

Tydligen lär de inte ska ha mött på något direkt motstånd, vilket får mig att undra hur hög stridsmoral de ukrainska soldaterna verkligen har. Det finns bara två förklaringar till varför de ukrainska förbanden praktiskt taget gav bort brigaden.

1. De blev skitskraja och höll på att skita ner sig när de såg de tjetjenska soldaterna och valde att springa iväg med svansen mellan benen istället för att bli nya stjärtgossar till de tjetjenska elitsoldaterna.

2. Den ukrainska arméns stridsmoral är nära intill noll och att de stationerade soldaterna egentligen vara glada över att de tjetjenska trupperna äntligen hade kommit till deras undsättning.

Jag gissar själv på det senare. Märk väl att jag endast spekulerar utgående ifrån den fakta som för närvarande finns till hands, och tar inte ställning till någonting, utan förhåller mig neutral till den pågående konflikten. Däremot kan jag inte låta bli att fundera över hur den riktiga officiella ryskukrainska armén egentligen förhåller sig till den ryska operationen. Det verkar nämligen som att de enda stridande krafterna som finns är de civila ungdomar som Zelenskij tvingat ut på gatorna för att spränga bort armar och ben på sig själva med bensinbomber.

Edit: länk korrigerad
Senast redigerad av Acid-Brain 2022-03-03 kl. 17:51.
Citera
2022-03-03, 17:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Vad hände med allt snack om att Rysslands ekonomi kommer krascha totalt och att landet kommer kollapsa o.s.v. tack vare sanktionerna?

Nu säger Putin att han tänker fortsätta våldföra sig på Ukraina helt utan kompromisser.

De har knappt börjat verka ännu, Moskvabörsen har ju varit stängd hela veckan och kommer säkert vara stängd länge till..
Citera
Medlem
Citat:

Jag tror du har fel här, Putin bryr sig inte (säger han i alla fall) men jag kan garantera dig att majoriteten av ryssarna bryr sig väldigt mycket om sanktionerna.

Frågan är nu hur länge de tillåter Putin som ledare.
Citera
Medlem
Börjar hetta till! Ukrainska baser blir bombade nära odessa! Odessa verkar vara nästa mål!

https://twitter.com/ASBMilitary/status/1499418853238919170?t=Jq5TZBu89o6xZ0ehpWaQLA&s=19
Citera
2022-03-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tvärtom.
Ryssland har alltid bekämpat nazismen.
Vem var det som befriade europa 1945?

- rätt svar: Röda armén

Det var väl knappast av humanitära eller ideologiska skäl dock, snarare samma geopolitik nu som då; drömmen om att det ryska riket skall återupprättas. Stalin hade väl ihjäl fler än Hitler dessutom, enligt vissa källor i alla fall. Peter den store, Stalin eller Putin den lille, samma skrot och korn.
Citera
2022-03-03, 17:34
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag är mest fascinerad av att så många stöttar korruption och nazism.

Varenda liberal, cuck och media beter sig som nazister. Känns som twilight zone.

I boken "flykten från friheten" framkommer det att den stora rekryteringsbasen till nazismen kom från medelklassen, då dessa kände sig hotade ekonomiskt och socialt.

Då fanns och finns hos varje småborgare en liten nazist eller fascist som väntar på att komma ut, nu när deras tillvaro gungar...

Så detta vi ser idag är inget nytt...

Scenen är satt för WW3 och framburen på dessa präktiga människors axlar...
Citera
2022-03-03, 17:35
Medlem
När och om Putin tar över hela Ukraina som has plan verkar vara, hur lång tid tror ni vi pratar innan nästa land? Jag tror inte han kan ta över fler länder direkt efter, kanske vedergällningsattack på Sverige och Finland men inte hela länderna? Vad tror ni?
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Hjälp???

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13751496
Ingenting kan uteslutas här i världen annat än att MSM kommer att fortsätta bedriva propaganda och oseriös journalistik för pengar.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Vad hände med allt snack om att Rysslands ekonomi kommer krascha totalt och att landet kommer kollapsa på grund av världens sanktioner mot landet?

Dels har inte effekterna börjat synas ordentligt ännu, dels kommer de långsiktiga effekterna vara enorma.
Citera
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om ett moderatorsmeddelande för tråden.

Citat:
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.

// mod

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in