2022-03-03, 21:32
Medlem
Ryska specialpolisen Omon fortsätter hota och trycka ner sin egna befolkning, dygnet runt är de redo att slänga folk i häktet. Klippet från St. Petersburg där man är ute ikväll igen trots polisens hårda motstånd igår:

https://twitter.com/nesanechkaa/status/1499469554325639173
Citera
2022-03-03, 21:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
En civil frivillig krigare är en som får ett vapen i hand av en juntaregim och sen utskickad på gatan för att kriga. Utan någon som helst militär utbildning.
Du blandar ihop begreppen. Ryssland har betydligt mer en Juntaregim än vad Ukraina har (Rysslands president stöds av militären och kommer från KGB)
En frivillig krigare kan vara mer eller mindre tränade. Främlingslegionen är också frivilliga krigare i den utsträckning som de eventuellt ansluter sig Ukrainas frihetskrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Sjuk att han nämner just det Svenska vapnet NLAW..
Fan vad det stör Ryssarna att Sverige skickat 5000 av dessa..
De är effektiva och lättanvända..

Tror nog vi kommer få smaka på lite konsekvenser av det..
KOM DÅ PUTIN!!

Just NLAW har Sverige inte skickat. Det var en enklare variant, pansarskott 86 (AT4)
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunzzx
här har ni era äckliga russsar, vad putin dvärg äckel står för

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t5zwtg/33_civilians_killed_in_chernihiv_by_russian/
Fy fan, det finns inga ord för detta.

Jag har ibland skämts för att jag/vi inte engagerade oss mer i kriget på balkan. Men det var precis innan internet, sociala media med allt vad det innebär. Att följa kriget i Ukraina i realtid är outhärdligt, men tänk då på dessa stackars människor som befinner sig på plats, mitt i vansinnet.

Hoppas verkligen att alla nick härinne skickar pengar till Röda korset eller UNHCR.

https://www.icrc.org/en/where-we-work/europe-central-asia/ukraine
Citera
Medlem
Stones avatar
Det börjar gå upp för svenska journalister att Ryssland kan kriga.
Citera
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ukrainarna har fullständigt tappat vettet och binder fast andra civila vid lyktstolpar och torterar dem.

https://twitter.com/MapsUkraine/status/1499475335607463967?t=WiY6QoGLefObkOsfQ39K1g&s=19
Verkar handla om säkerhetsåtgärd (så att han inte kan smita eller skada andra).

Citat:
Hur va det nu igen? demokrati och frihet va?
Neongas, olja och geopolitik.

Det är i NATOs och eupas intresse att Ukraina vinner denna konflikten.

Gissar att Ukraina hade fått vapenstöd även om de helt hade avskaffat demokratin.
Citera
2022-03-03, 21:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ryssland kommer vinna kriget men frågan är till vilket pris, bäst vore ifall Ukrainas president sticker till USA.

Bäst vore om Ryssland stack hem!

Slava Ukraini!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om Ryssland skulle släppa atombomber på Ukraina, vilket jag absolut inte tror, så blir det sista man gör.
Inte ens Putin är så jävla dum.

Det beror helt och hållet på hur kriget "går".

Så här kommer det bli.

1. Gasen och oljan klipps. Det blir kallt och mörkt i EU. Främst i Centraleuropa.
2. Artilleriet och flyget gör kaffeved av Kiev.
3. Sedan får man välja om man ska fortsätta med tramsandet när miljontals Ukrainare är på flykt västerut.
4. Vill man fortsätta så visst, varför inte.
5. Atomkrig i Europa.

Ja, det är bara välja. I frestelse står sanningen att finna.
Och stOrSwänSken förnekar sig sannerligen inte.

Själv tycker jag att haggan Maggan ska skicka ner 50 flygdugliga Gripen och en hundring Leoparder för att få det "överstökat".
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Putin har hållit tal till nationen

Alldeles nyss höll Putin ett tal i rysk tv i ett försök att svara på den internationella kritiken mot invasionen i Ukraina.

Han riktade sig även till de ryska styrkorna och deras anhöriga.

– Jag är stolt över att vara en del av demilitariseringen. Jag kommer aldrig att överge min övertygelse om ryssar och ukrainare är ett och samma folk, säger han.

– Vi strider mot nynazister. Nynazisterna använder sina civila som sköldar.

– De (Ukraina reds anm.) har prickskyttar på sina tak. De är brutala. Medan vi gör allt för att inte spilla några liv.

– Ryska soldater och officerare agerar modigt, som riktiga hjältar. Våra soldater förstår precis vad de kämpar för och vet att de har rätt när de offrar sina liv för att rädda sina kamrater. Våra väpnade styrkor och Donbass-milisen visar nu ett massivt hjältemod.

– Alla anhöriga till dödade soldater, kommer att få 7 miljoner rubler. De kommer få ersättning varje månad.

Just nu är 7 miljoner rubel lite över 630 000 svenska kronor.

– Ingen kan hota oss, inte ens med kärnvapen, säger han.

– Vi kommer alltid att komma ihåg de som förlorats.

Putin höll också en tyst minut för de ryska soldaterna som dött i striderna i Ukraina.

– Den här operationen i Ukraina går precis som vi har planerat och har genomförts framgångsrikt, avslutar han sitt tal med.

Och du tror på det där?
Citera
Medlem
sinistrals avatar
Jag såg nyss en video där man brände eller försökte bränna 4 övergivna Tunguska, det verkade vara civila eller åtminstone inte reguljära ukrainska soldater som gjorde det.

Den enda logiska förklaringen till varför de gör detta som jag kan komma på är att de befinner sig på "ockuperat" område eller i någon gränszon och därför inte har möjlighet att låta den ukrainska militären ta över dessa som ju skulle vara väldigt värdefulla. Finns det någon annan anledning att bränna de istället för att ta över de?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det var 7 miljoner rubel från början, han har sänkt ersättningen.

Är du säker? Nu är det i alla fall 460 000 kronor.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Är det på något sätt acceptabelt att behandla människor så där i en såkallad demokrati, oavsett vad det gäller?

Du påstod att det var tortyr, varför ljuger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in