2022-03-03, 19:48
Medlem
Tammers avatar
Hur slutar detta krig?

Vad finns det för tänkbara scenarion? Jag kan tänka mig några:
1. Ryssland "vinner", och Ukraina kapitulerar. De skulle innebära att Ukraina tvingas avträda de landområden Ryssland vill ha. Men kommer omvärlden acceptera detta? Kan allting återgå till de normala sedan, eller kommer Ryssland bli en paria för all framtid. Isolerat från resten av världen.
2. Putin inser att kriget inte går att vinna, förluster och mänskligt lidande kommer bli alltför stora. Ryssland drar sig tillbaka, och kommer då få betala ett stort skadestånd till Ukraina. Sedan kanske allt kan bli som förut igen, utom att Rysslands anseende kommer bli rejält tilltufsat.
3. Ryssland går för långt. Om man angriper Baltikum och kanske Sverige och Finland så kommer Nato tvingas gå in = kärnvapenkrig?
4. ?
Citera
2022-03-03, 19:55
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
1. Ryssland "vinner", och Ukraina kapitulerar. De skulle innebära att Ukraina tvingas avträda de landområden Ryssland vill ha. Men kommer omvärlden acceptera detta? Kan allting återgå till de normala sedan, eller kommer Ryssland bli en paria för all framtid. Isolerat från resten av världen.
2. Putin inser att kriget inte går att vinna, förluster och mänskligt lidande kommer bli alltför stora. Ryssland drar sig tillbaka, och kommer då få betala ett stort skadestånd till Ukraina. Sedan kanske allt kan bli som förut igen, utom att Rysslands anseende kommer bli rejält tilltufsat.
3. Ryssland går för långt. Om man angriper Baltikum och kanske Sverige och Finland så kommer Nato tvingas gå in = kärnvapenkrig?
4. ?

1:Kan vara ett troligt scenario och troligtvis dit Putin vill.

2:Mindre sannolikt då han verkligen inte ser positivt på att gå ut med svansen mellan benen och ses som förloraren...

3:Mindre sannolikt då han har inga intressen här.
Hade Putin velat så hade han angripit förlängesen,vad finns det här han vill ha som han ej har?
Dessutom blir NATO inblandat....

4:Putin avsätts av sitt eget folk eller helt sonika mördas.
Sannolikheten för detta är inte jättestort åtminstone inte just nu.

Jag tror och hoppas i de bästa av två världar att det blir förhandlingar och kompromisser som ger fred tillslut.

Ukraina förlorar Krim,Donetsk och Luhansk till Ryssland.

Ryssland förlorar anseendet i väst och blir hatad av många länder en lång tid framöver samt lider stora ekonomiska förluster från kriget samt de sanktionerna som finns nu...
Citera
2022-03-03, 19:55
Medlem
h8mongers avatar
Ryssland "vinner" gamla presidenten tillträder, ryssarna börjar backa tillbaks håller kvar lite man för stabiliteten i landet.

Sen försöka bygga upp sitt land och hjälpa sitt grannland bygga upp sig och jobba tillsammans i symbios

Men handlar det om hur vi i Väst sköter oss, men troligen så kommer nånting mer hända ifall man kollar på handlingar och avsaknad av handlingar ifrån våra ledare dom sista 15 åren.

Så det blir nog kärnvapen till slut och de få överlevarna får försöka starta om civilisationen igen.
Citera
2022-03-03, 19:56
Medlem
Jag tror 1 eller 2
Citera
2022-03-03, 19:58
Medlem
Citat:
4. ?

Tror definitivt på alternativ 1. Men bara för att de vinner kontrollen över landet kommer de nog under lång tid att utsättas för en slags gerillakrigsföring från kvarvarande beväpnade ukrainare. Säkert under åratal. Inte säkert att Ryssland blir en paria för all framtid beroende på den politiska utvecklingen efter Putin.
Citera
2022-03-03, 20:01
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Tror definitivt på alternativ 1. Men bara för att de vinner kontrollen över landet kommer de nog under lång tid att utsättas för en slags gerillakrigsföring från kvarvarande beväpnade ukrainare. Säkert under åratal. Inte säkert att Ryssland blir en paria för all framtid beroende på den politiska utvecklingen efter Putin.
Visst blir det alternativ 1 som är rätt troligt så kommer där alltid finnas motstånd.

Det kommer alltid sitta nån gubbe redo med ett gevär vid skogsbrynet redo att skjuta en ryss i ryggen
Citera
2022-03-03, 20:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Tippar på scenario 1, och att omvärlden låter Ryssland hållas "för denna gång". Sanktionerna häver man väl om ett år, eller liknande.

Ett annat alternativ är ju ett konventionellt och hyfsat begränsat krig mellan Ryssland och ett Nato-land härnäst, där inga kärnvapen kommer till användning och Nato deltar för att skydda medlemsstaten — utan att starta en offensiv mot Ryssland.
Citera
2022-03-03, 20:07
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tippar på scenario 1, och att omvärlden låter Ryssland hållas "för denna gång". Sanktionerna häver man väl om ett år, eller liknande.

Ett annat alternativ är ju ett konventionellt och hyfsat begränsat krig mellan Ryssland och ett Nato-land härnäst, där inga kärnvapen kommer till användning och Nato deltar för att skydda medlemsstaten — utan att starta en offensiv mot Ryssland.
''Utan att starta en offensiv mot Ryssland''

Putin kommer ge allt han kan med näbbar och klor i full offensiv om något annat land ingriper,han kommer dock vara rätt sårbar och inte helt återställd efter Ukraina beroendes på hur långt detta går...
Citera
2022-03-03, 20:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
''Utan att starta en offensiv mot Ryssland''

Putin kommer ge allt han kan med näbbar och klor i full offensiv om något annat land ingriper,han kommer dock vara rätt sårbar och inte helt återställd efter Ukraina beroendes på hur långt detta går...
Jepp. Min tanke var att de flesta andra länder kanske visar lite återhållsamhet och inte direkt går in i Ryssland, så får ryssarna gå på offensiven bäst de vill till det inte är möjligt längre. Även mot Nato-land, mot styrkor från andra Nato-länder. Att invadera Ryssland är ju... knepigt, vilket vi vet.
Citera
2022-03-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Visst blir det alternativ 1 som är rätt troligt så kommer där alltid finnas motstånd.

Det kommer alltid sitta nån gubbe redo med ett gevär vid skogsbrynet redo att skjuta en ryss i ryggen

Nja, lite allvarligare än så. Tjetjenerna gerillakrigade väl i 6 år mot ryssarna. Ett land som är betydligt mindre, fattigare och utan stöd från väst. Chansen/risken finns ju att väst fortsätter sitt stöd till kvarvarande "rebellers" motstånd mot ockupationsmakten. Att Ryssland får ett typ nytt Afghanistan.
Citera
2022-03-03, 20:15
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jepp. Min tanke var att de flesta andra länder kanske visar lite återhållsamhet och inte direkt går in i Ryssland, så får ryssarna gå på offensiven bäst de vill till det inte är möjligt längre. Även mot Nato-land, mot styrkor från andra Nato-länder. Att invadera Ryssland är ju... knepigt, vilket vi vet.
Jovisst.
Frågan är hur pass långt det skall gå innan Putin tryckar på knappen för kärnvapen?
Citera
2022-03-03, 20:18
Medlem
Japhys avatar
Citat:
4. ?
Det är svårt att sia, men jag inbillar mig att Putin gärna vill se en delning av landet längst med floden Djepnr. Den östra sidan är befolkad av en stor del ryssar och ryssättlingar. Han har ganska starkt stöd i de regionerna. Jag ser inte att Ukraina kommer vara kapabla att försvara den delen. Förhoppningsvis stannar det där. Om inte blir det svåra tider.

Västukraina och Östukraina. Mitt i Europa.
Historien upprepar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in