Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vad finns det för tänkbara scenarion? Jag kan tänka mig några:
1. Ryssland "vinner", och Ukraina kapitulerar. De skulle innebära att Ukraina tvingas avträda de landområden Ryssland vill ha. Men kommer omvärlden acceptera detta? Kan allting återgå till de normala sedan, eller kommer Ryssland bli en paria för all framtid. Isolerat från resten av världen.
2. Putin inser att kriget inte går att vinna, förluster och mänskligt lidande kommer bli alltför stora. Ryssland drar sig tillbaka, och kommer då få betala ett stort skadestånd till Ukraina. Sedan kanske allt kan bli som förut igen, utom att Rysslands anseende kommer bli rejält tilltufsat.
3. Ryssland går för långt. Om man angriper Baltikum och kanske Sverige och Finland så kommer Nato tvingas gå in = kärnvapenkrig?
4. ?
1:Kan vara ett troligt scenario och troligtvis dit Putin vill.
2:Mindre sannolikt då han verkligen inte ser positivt på att gå ut med svansen mellan benen och ses som förloraren...
3:Mindre sannolikt då han har inga intressen här.
Hade Putin velat så hade han angripit förlängesen,vad finns det här han vill ha som han ej har?
Dessutom blir NATO inblandat....
4:Putin avsätts av sitt eget folk eller helt sonika mördas.
Sannolikheten för detta är inte jättestort åtminstone inte just nu.
Jag tror och hoppas i de bästa av två världar att det blir förhandlingar och kompromisser som ger fred tillslut.
Ukraina förlorar Krim,Donetsk och Luhansk till Ryssland.
Ryssland förlorar anseendet i väst och blir hatad av många länder en lång tid framöver samt lider stora ekonomiska förluster från kriget samt de sanktionerna som finns nu...