2022-01-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Körde 160km/h på motorvägen(110km/h) idag, blev stannad av en civilbil när jag skulle svänga av sen, de var schyssta och skrev att jag åkte i 140km/h i systemet så jag fick behålla körkortet. De nämnde någonting om att transportstyrelsen/trafikverket skulle göra ett beslut om mitt körkort, tror ni jag får behålla det? Tidigare ostraffad, aldrig fått en fortkörningsböter tidigare, haft kortet i 4 år ca, det handlar alltså om en fortkörning på 30km/h, 110-140.

De åkte efter mig och tog mig därmed inte med laser, men sa att de uppmätte 160km/h i bilen innan de kom ikapp och dumt nog erkände jag lite halvt på plats, jag sa någonting i stil med "Jasså? Jo, det var lite högt kanske"

Inte av med kortet, men kommer få en varning som gäller i 2år. I princip en ajabaja, att drar du på dig trafikbrott igen kan det räcka för att dem kommer återkalla det.
Citera
2022-01-30, 14:14
Medlem
Vet inte hur jag lyckades men körde tydligen på rött idag.. polisen såg. Men de tog inte mitt kort, endast böter.. förvirrad. (Prövotid)

Polisen gav intrycket att med tur kanske det bara blir en varning då de inte tog mitt kort, men läser man transportstyrelsens hemsida så står det att vid rödljus körning så SKA körkortet återkallas.

Förstår då inte varför polisen bara inte tog kortet, för nu kommer väl processen ta längre tid? (Spärrtid osv)

Sen läste jag att man måste inte endast göra om teoriprov och uppkörning, utan även halkbanan osv. Tycker ni inte det är lite väl att ta i? Blir typ 10,000kr sammanlagt med bötern.
Citera
2022-01-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Vet inte hur jag lyckades men körde tydligen på rött idag.. polisen såg. Men de tog inte mitt kort, endast böter.. förvirrad. (Prövotid)

Polisen gav intrycket att med tur kanske det bara blir en varning då de inte tog mitt kort, men läser man transportstyrelsens hemsida så står det att vid rödljus körning så SKA körkortet återkallas.

Förstår då inte varför polisen bara inte tog kortet, för nu kommer väl processen ta längre tid? (Spärrtid osv)

Sen läste jag att man måste inte endast göra om teoriprov och uppkörning, utan även halkbanan osv. Tycker ni inte det är lite väl att ta i? Blir typ 10,000kr sammanlagt med bötern.

Troligen okunskap hos poliserna.
Nu kommer det troligen ta 1-2 månader innan Transportstyrelsen handlägger ärendet och ger dig en spärrtid på två månader.
Och ja, det är att göra om allt.
Men en rödljuskörning är allvarligt.
Citera
2022-02-04, 19:16
Medlem
För ca 1,5 år sen körde jag för fort vid en fartkamera, kommer inte ihåg hur mycket men inte jättemycket för fort. I somras missuppfattade jag att det var 70 väg och åkte då dit för att ha kört 98 km/h. För detta fick jag en varning. Nu i helgen uppstod tumult i stugan jag befann mig i och polisen ringdes dit. Jag var mycket upprörd och polisen beslutade då att ta med mig för LPT men som i slutändan verkar har blivit en LOB (?).

Kan varningen tillsammans med LOB innefatta en körkortsåterkallelse? Jag är förutom detta helt ostraffad och har aldrig gjort något annat olagligt.
Citera
2022-02-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deroxzlayeer
För ca 1,5 år sen körde jag för fort vid en fartkamera, kommer inte ihåg hur mycket men inte jättemycket för fort. I somras missuppfattade jag att det var 70 väg och åkte då dit för att ha kört 98 km/h. För detta fick jag en varning. Nu i helgen uppstod tumult i stugan jag befann mig i och polisen ringdes dit. Jag var mycket upprörd och polisen beslutade då att ta med mig för LPT men som i slutändan verkar har blivit en LOB (?).

Kan varningen tillsammans med LOB innefatta en körkortsåterkallelse? Jag är förutom detta helt ostraffad och har aldrig gjort något annat olagligt.

Kan och kan, informationen går till transportstyrelsen. Men en LOB ses ju inte på samma sätt som ett trafikbrott.
Här krävs det som oftast flera LOB under en kortare tid, som visar tecken på ett mönster.
Så skulle luta kraftigt mot ett nej, kommer inte påverka ditt körkort.
Citera
2022-02-25, 22:06
Medlem
Barnslig 19åring som man är cruisa ja i typ 130 på motorvägen på väg hem, åkte förbi 2 bilar å ba chillade lixom, då ser man att de kommer en V90 bakom som är på väg att dra förbi. Dum i huve som man är tänker man "näe han ska inte få åka förbi mig". Trycker plattan i mattan (visserligen på 5an) men jovisst nog öka man farten, till 190. Ja tyckte att ja "vann" för V90in hann aldrig ikapp. Sen längre fram var de bilar igen (hela vägen va tom fram tills dess) så ja bromsa ner å la mig bakom, skulle svänga av lite längre fram bara å då ser man farbror blå lysena R.I.P. 4000 i böter + indraget körkort. Vad jag förstår kommer ja få tbaks de om 3 månader sen göra om risk 1an och 2an + teoriprovet + körprovet. Korrekt? När ja då får besked av transportstyrelsen alltså. De va tidigare idag kl 18 så de va mörkt ute å ja såg inte att de va en polisbil.
Citera
2022-03-03, 13:32
Medlem
Tror jag körde lite för fort när polisen hade fartkontroll med laser. Men blev inte stoppad. Kan de skicka ut böter på post i efterhand? Eller hade jag tur den här gången?
Citera
2022-03-03, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Tror jag körde lite för fort när polisen hade fartkontroll med laser. Men blev inte stoppad. Kan de skicka ut böter på post i efterhand? Eller hade jag tur den här gången?
nej det blir inga böter, de fick antagligen ingen bra mätning på dig därför stoppade dom inte
Citera
2022-03-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
nej det blir inga böter, de fick antagligen ingen bra mätning på dig därför stoppade dom inte

Puh tack! Säkert att polisen inte kan skicka hem böter likt fasta fartkameror längst vägen?
Citera
2022-03-17, 21:20
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag fick precis böter för att ha struntat i att stoppa vid en stoppskylt. Jag var inte särskilt tillmötesgående mot fru konstapel och hon tyckte att jag var otrevlig. Fick även blåsa och hade inte körkortet med mig.

Enligt henne fick jag böter med 1000 kr. Men när jag läser på nätet så är boten för att inte stanna vid stoppskylt 2 500 kr. Varför fick jag bara 1000 kr när jag dessutom var otrevlig??

Hur stor är risken för indraget körkort? Jag påtalade att det var helt meningslöst att stanna eftersom jag tittade och såg bra åt alla håll.....
Citera
2022-03-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ISAK.M
Barnslig 19åring som man är cruisa ja i typ 130 på motorvägen på väg hem, åkte förbi 2 bilar å ba chillade lixom, då ser man att de kommer en V90 bakom som är på väg att dra förbi. Dum i huve som man är tänker man "näe han ska inte få åka förbi mig". Trycker plattan i mattan (visserligen på 5an) men jovisst nog öka man farten, till 190. Ja tyckte att ja "vann" för V90in hann aldrig ikapp. Sen längre fram var de bilar igen (hela vägen va tom fram tills dess) så ja bromsa ner å la mig bakom, skulle svänga av lite längre fram bara å då ser man farbror blå lysena R.I.P. 4000 i böter + indraget körkort. Vad jag förstår kommer ja få tbaks de om 3 månader sen göra om risk 1an och 2an + teoriprovet + körprovet. Korrekt? När ja då får besked av transportstyrelsen alltså. De va tidigare idag kl 18 så de va mörkt ute å ja såg inte att de va en polisbil.
Du kan väl inte först få tillbaka körkortet för att senare göra om allt? Var du onykter också?
Citera
2022-03-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Du kan väl inte först få tillbaka körkortet för att senare göra om allt? Var du onykter också?
fattar inte heller..braj pipan var nog tänd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in