2022-03-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Jag tycker ändå ryssarna har varit ganska milda och tålmodiga med de brutala ukrainarna, som numera begår folkrättsbrott genom att avrätta krigsfångar.
Ryssland kunde ju radera ut gangsterlandet inom ett par dagar om de ville...

Land och land förresten. De har tillhört Ryssland i 700 år förutom de senaste 30 åren, då det korrupte fyllbulten Jeltsin gav dem självständighet.

Ja kamrat! ryssarna har varit "milda" mot "de brutala" ukrainarna som av outgrundlig inte är tacksamma mot putain och välkomnar hans "fredsbevarande defensiva försvarsinvasion" av landet...

Land och land förresten, stor del av vad du kallar ryssland tillhörde ju mongolerna i hundratals år, de s.k. "ryssarna" borde härav givetvis lyda under Ulanbataar snarare än putain, eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire
Citera
2022-03-03, 16:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Alternativt så har Ukraina krigat mot sina etniska ryssar i åtta år.
Så om Finland skickar in SOF trupper i Karelen och startar oroligheter, sedan skickar Finland in 10.000 legionärer värvade av en privat säkerhetsfirma men utrustade med rysktillverkade vapen från finska förråd och börjar kriga mot Ryssland. Då bedriver Ryssland folkmord på finnar när Ryssland försöker återställa ordningen?

Lysande logik tovarich
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag såg inga kommentarer som på ett tillfreddställande vis motbevisade filmen. Du vet, om du har kollat runt på olika filmer under det här kriget så vet du att du inte kan se en enda film utan att det kommer nån och kallar den fake efteråt. Och det gäller alla filmer, fake eller inte. Det bästa motbeviset är att göra som jag gjorde igår: Länka till en artikel eller en film där samma bilder används som publicerades för länge sedan.

Jag är dock skeptisk till den där filmen. Inte pga ukrainatroll som skriker "fake" till allt de ser, utan att de ser för välregisserad ut.

Du kan ju börja med att googla på vädret i stan så ser du mycket väl hur mycket snöfall det varit.

Käften nu.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Det ligger inte i människans natur att säga "oki, nu är jag nöjd". Sa USA det angående NATO-expansionen mot Öst? Putins agerande är en motreaktion på denna expansion. Rätt eller fel är inte relevant i geopolitik.

Just därför tror jag en delning av Ukraina är oundviklig. Det viktigaste nu är att få slut på kriget. Det finns alltid risk för eskalering och ingen vill att det slutar med kärnvapenkrig. Ju längre detta krig håller på och ju mer det eskaleras så ökar risken att någon trycker på den röda knappen. Och gör någon det så kommer de andra också trycka på den. Efter det är vi alla körda.

USA måste ändra sin politik av att hälla bensin på elden. De måste omgående gå in och dra Zelensky i örat samtidigt som de går med på en del av Rysslands krav, inte alla. Hade Trump styrt hade han redan gjort det. Biden är dock tyvärr omringad av hökar.

Du får ta det i psykologiforumet, men det finns helt klart människor som har vett på att vara nöjda.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volkswagen stänger sina ryska fabriker och slutar att sälja bilar till Ryssland, Scania har redan slutat att sälja.
Volvo lastvagnar har stängt sin fabrik.

Tusentals och åter tusentals välbetalda ryska arbetare är nu arbetslösa.
Ryssland glider sakta mot en ekonomisk kollaps.

Ja, inte bara VW, även Mercedes, Ford och Toyota har slutat med både försäljning, export och tillverkning i Ryssland.

Men detta kan också stärka den egna ryska biltillverkningen, om du inte kan köpa en ny Ford Focus eller en VW Polo så går till din Lada handlare istället helt enkelt.
Jag tror på en ganska kraftig uppgång för Lada-försäljningen framöver.
Citera
2022-03-03, 16:50
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Problemet är att allt kryt har använts i pandemin.. finns inge mycket kryt kvar att rädda något vid eventuellt hybridkrig

Det är svårt att respondera på svammel, men om du menar pengar så finns det ganska gott om det i väst. Du kan ju ta och jämföra Rysslands totala bnp och den för EU. Sedan kan du lägga till UK och USA och Kanada. Ja, Turkiet också. Putte har lyckats ena hela det gänget, som fram till nu varit mycket splittrade. På sin sida har han Syrien, Vitryssland, Eritrea och Nordkorea. Känns ju som ett tungt block…
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
NATO har inte kärnvapen i baltstaterna och Norge vad jag vet, och inte i Ukraina, som ju inte är medlem.

Jag vet hur människor tänker, men det betyder inte att deras tankar är rationella eller att deras agerande är försvarbart.

Jag har den största förståelse för hur ryssar kan tänka, men en statsman måste i slutändan kunna stå över sådant. Det är liksom bättre ifall Hitler hade sagt, "oki, nu är jag nöjd", efter München och att de sedan hade slutat rusta upp.

På samma sätt är det med Ryssland och Putin i den slutliga analysen. Det spelar ingen roll att man har förståelse för deras känslor. De gör fel som invaderar ett annat land ändå.

På något annat sätt kan man inte se det.

Som så ofta kommer den här konflikten inte kunna tjäna till mycket annat än en studie i hur korkade människor är och eventuellt i en insikt om att Västvärldens politik med NATOs utvidgning inte var en väldigt bra politik, men att framtidens politiker kommer att kunna lära sig av det som har hänt är nog för mycket begärt.

Men som svar på din fråga, USA skulle mycket väl kunna invadera ett grannland, under rätt förutsättningar, och det vore lika fel det.

Om vi utgår ifrån att denna invasion är en motreaktion på NATO:s expansion österut och om vi bortser från om det är rätt eller fel utan bara beaktar fakta. Vad hjälper då eskaleringen av konflikten. Här måste EU gå in och lugna ner ryssarna. De gör precis tvärtom. De eskalerar konflikten och Putin blir bara envisare och envisare. Bättre ge han en "seger" nu och låta ryska folket och oligarkerna plocka bort han senare.

Just nu hotar han med kärnvapen till höger och vänster. Då måste vi lugna ner situationen. Han kan bli farlig om han blir trängd.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Läs tråden!

Basically så leder korruption inom militären till dåligt underhåll, man måste tex rotera hjulen regelbundet vilket inte görs. Hjulen belastas ojämt i mjuk terräng vilket gör att de brister, varpå det automatiska pumpsystemet inte klarar av att fylla på dem = de pajjar och fordonet måste överges.

Ryssfittornas fordon är alltså begränsade till de få hårda vägarna som finns, så fort de kör ut i leran är det game over.

Det är fascinerande hur ett toppmodernt fordon värt hundra miljoner förvandlas till skit på grund av ett dåligt underhållet däck. Snacka om den svaga länken.

Fyfan vilken sopa. Jag får nästan känslan av att dom är jävligt dåligt utvecklade, känns som
dom liksom ligger 40 år efter i tecknologin när det kommer till terrängfordon och liknande.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Den vart debunkad redan första dagen. Alla här inklusive du har ju redan sett skiten förr!

Du sitter väl inte här och sysslar med en massa korspostning?
Jag hade sett den innan, men inte sett den debunkad. Kan du då lätt debunka den åt mig. Ditt ord i sig är inte tillräckligt.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Missade du bilderna på den havererade Pantsirvagnen som UA måste elda upp då den inte gick att bogsera.

Favorit i repris

https://m.youtube.com/watch?v=VJtk0ZMxvaU

Och hur vet du att den var rysk, och att den var havererad och att dessa bilder ens är från den tid och plats som påstås? Du verkar helt sakna förmåga till källkritik, och är mycket mottaglig för propaganda.
Citera
2022-03-03, 16:51
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba varnar nu för att Ryssland ska iscensätta en så kallad "false flag-operation" för att öka stödet för kriget mot Ukraina.

"Oroande rapporter: Ryssarna kan ha vänt flera av sina missilsystem i den ryska gränsstaden Popovka mot sitt eget land. Vi fruktar att en false flag operation håller på att förberedas för att anklaga Ukraina", skriver han på Twitter.

Vems stöd? Ingen utanför ryssland går på den fulingen och militären har inget val än att följa order ändå. Kanske är han less på demonstrationer och att arrestera gamla tanter.
Citera
2022-03-03, 16:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, inte bara VW, även Mercedes, Ford och Toyota har slutat med både försäljning, export och tillverkning i Ryssland.

Men detta kan också stärka den egna ryska biltillverkningen, om du inte kan köpa en ny Ford Focus eller en VW Polo så går till din Lada handlare istället helt enkelt.
Jag tror på en ganska kraftig uppgång för Lada-försäljningen framöver.

Ja deras bilar kommer kosta cirkus 100kronor!

Kanske ska öppna bilhandel här i Sverige och köpa in ett antal 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in