2022-03-03, 16:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Sanktionerna börjar bita lite smått. Rubeln fortsätter sjunka trots att man infört en avgift på 30% för alla Ryssar som vill växla bort sina Rubler.

När höjs styrräntan igen? Ligger redan på 20% och Ryssar med lån ligger nog en aning sömnlös.
Volkswagen stänger sina ryska fabriker och slutar att sälja bilar till Ryssland, Scania har redan slutat att sälja.
Volvo lastvagnar har stängt sin fabrik.

Tusentals och åter tusentals välbetalda ryska arbetare är nu arbetslösa.
Ryssland glider sakta mot en ekonomisk kollaps.
Citera
2022-03-03, 16:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Försökte dom lämna redan 2014?

SHIT!

Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Det är en gammal video ifrån 2014.
Kan ni länka till nåt som visar att den är från 2014?
Citera
2022-03-03, 16:42
Medlem
Gissar att Putin till slut nöjer sig med att ta Kharkiv och kusten från Mariupol till Odessa.
Sen kan han avsluta kriget och säga att han uppnått sitt mål - landbrygga hela vägen till Transnistrien.
Putin vet vilket blodbad det blir om han attackerar Kiev med full kraft.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
NATO har inte kärnvapen i baltstaterna och Norge vad jag vet, och inte i Ukraina, som ju inte är medlem.

Jag vet hur människor tänker, men det betyder inte att deras tankar är rationella eller att deras agerande är försvarbart.

Jag har den största förståelse för hur ryssar kan tänka, men en statsman måste i slutändan kunna stå över sådant. Det är liksom bättre ifall Hitler hade sagt, "oki, nu är jag nöjd", efter München och att de sedan hade slutat rusta upp.

På samma sätt är det med Ryssland och Putin i den slutliga analysen. Det spelar ingen roll att man har förståelse för deras känslor. De gör fel som invaderar ett annat land ändå.

På något annat sätt kan man inte se det.

Som så ofta kommer den här konflikten inte kunna tjäna till mycket annat än en studie i hur korkade människor är och eventuellt i en insikt om att Västvärldens politik med NATOs utvidgning inte var en väldigt bra politik, men att framtidens politiker kommer att kunna lära sig av det som har hänt är nog för mycket begärt.

Men som svar på din fråga, USA skulle mycket väl kunna invadera ett grannland, under rätt förutsättningar, och det vore lika fel det.

Det ligger inte i människans natur att säga "oki, nu är jag nöjd". Sa USA det angående NATO-expansionen mot Öst? Putins agerande är en motreaktion på denna expansion. Rätt eller fel är inte relevant i geopolitik.

Just därför tror jag en delning av Ukraina är oundviklig. Det viktigaste nu är att få slut på kriget. Det finns alltid risk för eskalering och ingen vill att det slutar med kärnvapenkrig. Ju längre detta krig håller på och ju mer det eskaleras så ökar risken att någon trycker på den röda knappen. Och gör någon det så kommer de andra också trycka på den. Efter det är vi alla körda.

USA måste ändra sin politik av att hälla bensin på elden. De måste omgående gå in och dra Zelensky i örat samtidigt som de går med på en del av Rysslands krav, inte alla. Hade Trump styrt hade han redan gjort det. Biden är dock tyvärr omringad av hökar.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Macron ringer ”pratar allvar” med Putin.
Lite naivt, tycker då jag.
Men förmanar och skäller på honom.
Lite fint att ta del av. För mig.
Men rinner av Putte förstås.
Bra att nån orkar läxa upp Putte.

Du ljuger för dig själv. Det kommer att kosta ditt land dyrt. Ditt land kommer att bli isolerat, försvagat och drabbat av sanktioner under en mycket lång tid, ska Macron ha sagt till Putin.

👍😄
Senast redigerad av Jof 2022-03-03 kl. 16:46.
Citera
Medlem
Man kan undra vad man lovat UA för att de inte ska ge upp?
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Vad menar du?
Mellan flyg, pansar, armada etc etc så kan jag skriva under alla dagar i veckan att NATO vinner, om inte stort

Men sen är det den lilla detaljen : kärnvapen som gör även att fattiga Nord Korea att man tänker minst två ggr innan man attackerar NK, och ännu mindre Ryssland

6000 kärnvapen har Ryssen och 12000 totalt i denna värld så ha inga idéer att ryssen/NATO är sugna att anfalla varandra på långa vägar

Statskupp i så fall och sätta en marionett docka i Ryssland

Men även Ryssland blir Sweden light så kommer de alltid vara en kärnvapen makt och vilja ha en stor roll i den politiska arenan
Nato har nog koll på var Rysslands kärnvapen finns, man kan nog slå ut dem. Sen tror jag inte att Putin är så dum att han avfyrar kärnvapen mot Nato.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland har krigat mot Ukraina i 8 år.

Alternativt så har Ukraina krigat mot sina etniska ryssar i åtta år.
Citera
2022-03-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nu kommer uppgifter på att ukraina har slagit tillbaka ryssen rejält i norra Kiev härligt.

https://www.facebook.com/100001658436692/posts/4965094533555779/

Man tryckt tillbaka dom så långt som till utkanten av Ivankov och även sprängt bron över floden teteriv.

Fotona i Facebook länken backar upp och är geolocation är korrekt med påståendet. En ukrinare på reddit beskriver området runt om som ren myrmark runt om Ivankov och att lägga ut ny bro troligtvis försenar framryckningen från norr med minst en vecka.

God nyheter. Mer sån't. Demoraliserar en redan omotiverad armé.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vi kan säkert båda hitta en bättre jämförelse, men poängen var att det är en skillnad mellan vad man kan anse sig "ha rätt till" och vad som är ett rätt beslut baserat på vad man kan anta att det leder till.

Man kan inte rätta sig efter vad en megalomanisk despot tycker. Om man har rätten på sin sida kan man behöva få kämpa för den.

Alternativet är att leva på knä.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volkswagen stänger sina ryska fabriker och slutar att sälja bilar till Ryssland, Scania har redan slutat att sälja.
Volvo lastvagnar har stängt sin fabrik.

Tusentals och åter tusentals välbetalda ryska arbetare är nu arbetslösa.
Ryssland glider sakta mot en ekonomisk kollaps.

Härligt! Vi får se om Putte inför krigslagar i Ryssland imorgon. Ryssarna har redan sagt att om sanktionerna är för hård mot rysk ekonomi kommer man beslagta ryska banktillgångar. Kan inte tänka mig att det är populärt hos den vanlige Ryssen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Kan ni länka till nåt som visar att den är från 2014?

Den vart debunkad redan första dagen. Alla här inklusive du har ju redan sett skiten förr!

Du sitter väl inte här och sysslar med en massa korspostning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in