2022-03-03, 16:46
Medlem
nousernameneededs avatar
Nån som vet vart Rysslands diplomat tagit vägen 😂? Man såg ju den fan lite hela tiden med sina utspel mot Sverige, nu har han varit tyst ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
En grek som vittnar om att Azov skjuter civila som försöker lämna Mariupol:
https://greekcitytimes.com/2022/03/01/greek-in-mariupol-fascist-ukrainian/

Inga problem för greker att lämna och ingen skjuts för den delen heller.

https://www.ekathimerini.com/news/1178856/greek-convoy-makes-it-out-of-mariupol/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Det var inte Ukraina som skickade in soldater utan nationstecken i Ryssland och ockuperade Ryska områden.

Det har du rätt i. De dödade bara 13 000 av sina egna medborgare. Det är ju inte lika illa.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Självständighet och frihet är värt att dö för.

Ryssland kan inte vinna, de kan inte döda alla i Ukraina 40 milioner.
Ukraina behöver "bara" döda 200 000 ryska soldater.

Blir ingen "frihet" om man är död. Så vad kämpar de för? Putin har sagt om och om igen att han vill ha ett neutralt Ukraina.

Vidare har de att göra då, för de har inte ens dödat 10,000 än. Och Putin har inte ens tagit in med hårdhandskarna än men planerar att göra det.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nu kommer uppgifter på att ukraina har slagit tillbaka ryssen rejält i norra Kiev härligt.

https://www.facebook.com/100001658436692/posts/4965094533555779/

Man tryckt tillbaka dom så långt som till utkanten av Ivankov och även sprängt bron över floden teteriv.

Fotona i Facebook länken backar upp och är geolocation är korrekt med påståendet. En ukrinare på reddit beskriver området runt om som ren myrmark runt om Ivankov och att lägga ut ny bro troligtvis försenar framryckningen från norr med minst en vecka.

^^

Stämmer det kan det gå helt åt helvete för ryssarna där. Den långa kolonnen står från flygplatsen i sydost upp till Prybirsk en mil nordost om Ivankov.

Det kan bli rena katastrofen för de ryska förbanden på vägen sydost om Ivankov.
Citera
2022-03-03, 16:47
Medlem
Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba varnar nu för att Ryssland ska iscensätta en så kallad "false flag-operation" för att öka stödet för kriget mot Ukraina.

"Oroande rapporter: Ryssarna kan ha vänt flera av sina missilsystem i den ryska gränsstaden Popovka mot sitt eget land. Vi fruktar att en false flag operation håller på att förberedas för att anklaga Ukraina", skriver han på Twitter.
Citera
2022-03-03, 16:48
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Du kan väl läsa kommentarerna? Eller är du helt väck i huvudet? Det finns ingen snö i den staden säger väl en del?
Jag såg inga kommentarer som på ett tillfredsställande vis motbevisade filmen. Du vet, om du har kollat runt på olika filmer under det här kriget så vet du att du inte kan se en enda film utan att det kommer nån och kallar den fake efteråt. Och det gäller alla filmer, fake eller inte. Det bästa motbeviset är att göra som jag gjorde igår: Länka till en artikel eller en film där samma bilder används som publicerades för länge sedan.

Jag är dock skeptisk till den där filmen. Inte pga ukrainatroll som skriker "fake" till allt de ser, utan att de ser för välregisserad ut.
Senast redigerad av baggebo1 2022-03-03 kl. 16:53.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Macron ringer ”pratar allvar” med Putin.
Lite naivt, tycker då jag.
Men förmanar och skäller på honom.
Lite fint att ta del av. För mig.
Men rinner av Putte förstås.
Bra att nån orkar läxa upp Putte.

Frankrike har väl alltid sett sig som världens mittpunkt. Macron tror han är viktigare än vad han är och hoppas väl på att han kan få Putte på andra tankar.

Putte sa att om Ukraina förhalar fredsförhandlingarna så kommer Putte ställa nya krav på Ukraina. Tyvärr för Putte så har han ju inte tiden på sin sida.
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Nej, nej.
Snön är ditlagd av Ukrainska nazister har jag hört. Magkänslan sa det så måste stämma...

Så, nu har jag skrivit ett ironiskt efterblivet svar. Nu behöver inget rysstroll försöka.

Var också ironisk i mitt svar men min poäng är att folk idag är efterblivna. I allmänhet tyvärr.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ruttna däck, eller ukrainska spikbrädor.

Ruttna däck? Hur då menar du?
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Han är en person som helt enkelt inte ger sig. Han kommer kämpa tills han får som han vill, och han vill ha hela Ukraina. Han kommer mata in varenda vuxen ryss i kriget om det behövs. Denna "specialoperation" har han nog gått och grunnat på i många många år. Tror inte han släpper någon del av sina dröm bara för att det varit lite motgångar i några dagar.

Jag är övertygad om att det blir en långkörare där Ukraina sakta mals ner till pulver, i alla fall så länge han är kvar vid makten.

Ja men sen då? Ingen kommer vilja göra business med Ryssland någonsin. Befolkningen kommer hata honom. Förmodligen får han sätta in militären mot sin egen befolkning, börja skicka folk till fångläger, landet kommer bli Nordkorea. Troligen blir han mördad. Allt detta vet han om, här och nu, idag. Men han kör på ändå. Sjukt är det.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Den reala ekonomin i Europa är på väg att kollapsa. Vi ser skenade energipriser hur ska någon som nor alt betalat 20 000 i elkostnad nu klara av 80 000 kr? Bensinkostnader ifrån 15 000 till 30 000 kr? Samt alls prisökningar ingar det snart innebär på varor? Räntehöjningar för bostäderna? Skatteökningarna runt hörnet? Kollapsad börs? 10 miljoner nya bidragstagare i form av ukrainska flyktingar? Ökade försvarsbudget?

Nej detta känns som ett helvete inom en snar framtid
Lugn. Vi får mer anledning att söka efter energismarta alternativ. Samtidigt sitter flera på överskott av olja som kan släppas. Visst det kommer vara lite körigt ett tag men så småningom kommer vi anpassa oss. Läxan blir att se till att aldrig bli beroende av skurkstater. Försöka se till att bli självförsörjande inom energi, mat och metall inom eu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in