2022-03-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Alltså denna konvoj är ju ett jävla självmords uppdrag. Fy fan å sitta i en bil i den konvojen, hade varit som ett nervvrak varenda sekund.

Fattar inte hur dom kunnat skicka iväg som i ett ankled.

1 Vet Ryssland att Ukraina inte kan slå ut konvojen

2 Skiter Ryssland i vilket, och skickar konvojen för att skrämma, och va händer om dom inte blir rädda?

Får inte ihop det p något sätt. Sen går det inte så problemfritt heller, utifall det jag läst

jag har fan tänkt suttit och funderat på det där här asså dom skulle ju bombat sönder det där för längesen? tänk om putin och ukrainas statsminister sammarbetar? 👀 skulle inte va troligt men man vet ju aldrig
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är ändå jävligt märkligt att de väljer att stanna upp praktiskt taget på andra sidan häcken i utkanterna av stan. Det bör ju vara en lätt match att skjuta sig raka vägen in i centrala Kiev, kan jag tycka, men då krävs förstås massiv artillerield i förväg. Trumeld, alltså, och inga enstaka robotar som spränger hål här och där. Känns inte riktigt aktuellt. Hur fasen ska ryssarna få in sina specialförband, förresten? De har tydligen luftherravälde, men att dumpa ett kompani fallskärmsjägare mitt i en fiendekontrollerad stadskärna verkar bortkastat...

Já VDV har ju testat tre gånger i början på kriget och alla tre gånger blivit fullständigt utraderade. Ny planer behöver alltså smidas av ryssen.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Fel.
USA är livrädd att detta ska ske och kommer göra allt för att motarbeta.

Nedan text daterat 2010;

"Det som gör BRIC-gruppen så unik bland den här typen av länder är det finns en kraftig ekonomisk cykel med en konstant tillgång och efterfrågan mellan dem. Brasilien och Ryssland är de två största leverantörerna av råvaror som bidrar till urbaniseringen och industrialiseringen i Indien och Kina, säger Kathryn Koch.

– Tittar man på handeln BRIC-länderna emellan har den växt med en bra bit över 100 procent de senaste fem åren. Desto mer de handlar med varandra desto mindre beroende blir de av västmarknaderna. Det är något som håller dem samman, fortsätter hon."
Indien och Brasilien är inte fiender till väst.
Citera
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Det är folk i bekantskapskretsen. Dom har alltid haft ett gott öga till Putin, jag har alltid varit lite reserverad.
Men att dessa nu sitter och tycker att denna satans mördare skulle vara bra gör mig vansinnigt irriterad. Antar att dom kollar på RT och en massa annat skit, inte vet jag.

Usch. Läskigt.
Visa dem klipp på vad han ställt till med så kanske de nyanserar sin bild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Ojojoj, du skulle bara veta hur många medier Putin har förbjudit! Du som verkar vara en sån kämpe för yttrandefriheten skulle trilla av stolen om du hörde vad han ägnade sig åt.

Hoppas din "president" hänger på Röda Torget inom kort. Hoppas ditt folk blir fritt. Hoppas du någon dag känner ånger över dina handlingar.

Och vi ska vara bättre än Ryssland väl? Eller ska vi också bli en diktatur?
Citera
2022-03-01, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
The 50-åriga Petro-dollar systemet håller på att kollapsa. Rysslands uteslutnIng från SWIFT har påskyndat detta. Bitcoin stiger.

Vem/vad backar upp bitcoin?
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
men hur övertalar man officeren att göra det? "Skjut alla som blir skadade!"
Befälen får nog höra orden: "Gör som du blir tillsagd annars dör både du och din familj."

Precis som de ryska soldaterna som fick höra "vägrar du åka till ukraina så skjuter vi dig." när invasionen startade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Rysslands regim visar sin humanitära sida och erbjuder de döda soldaternas familjer 11000 rubel i kompensation

1000 kr räcker inte långt det ekonomiskt sönderfallande och sanktionerade Ryssland. De ryska soldaterna kan se fram emot att dö i för ingenting alls i Ukraina och mamma får en tusenlapp i kompensation. Ska man skratta eller gråta? Putlers stormaktsambitioner är i vart fall skrattretande. Vad hindrar den vanlige ryska soldaten från att ge upp och överlämna sig? Speciellt när Ukraina utlovar 400 000 kr i kompensation till den som ger upp. Att Storryska imperiedrömmar inte är annat än skitsnack borde väl ha fått upp för varje ryss vid det här laget.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Detta är det första krig jag följer och har försökt läsa källkritiskt och från så neutrala källor som möjligt för att få mig en så ärlig och rättvis bild som möjligt, men är fortfarande amatör och lär mig mer och mer varje dag så jag vill ställa en fråga till de som är kunniga

Jag spekulerar inte kring vad Putin kommer och inte kommer göra då jag inte vet hur han tänker. Samt hur han tänker nu i en isolerad och pressad situation. Har följt sanktionerna ganska noga och märkt att Oligarkerna har börjat bli lite svettiga. Flyttar sina yachts och andra ägodelar. Sedan kollade jag på ett möte Putin hade med sina top 30 oligarker där jag tyckte att energin och tonen var helt annorlunda jämfört med tidigare möten där han framstått som väldigt bestämd och säker

Så min fråga är, att fortsätta med dessa sanktioner och pressa oligarkerna, är inte det en jävligt bra strategi mot Putin då det inte är någon hemlighet att pengar är prioritet?

Det känns som att Putin är den som styr skeppet, men någon som hade kunnat ändra kurs eller röra om i grytan är dem?

Det jag skriver säger jag inte är fakta, utan endast hur jag upplevt det, upplys mig gärna!
Putin räddar världen. Enligt rysk media alltså.
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Såg du många BMP-3 i Ukraina 2014?
Hade Azov den utrustningen de har på sig i länken åt 2014?
Hur oinsatt är du på en skala din dumme fan?

Oavsett så kan man inte lita på ett skit.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Frågan är om Ryssland har tillräcklig kapacitet att slåss med massor av länder samtidigt, däribland Nato-länder? Ett land i taget går väl bra (eller hyggligt, eller sådär) men flera? Känns ytterst vanskligt med Röda armén nuvarande status.

Kriget har ju inte pågått ens en vecka än. Jag tror det är väldigt väldig farligt att bortfärda rysslands kapacitet om de hyfsar till sig. Lite som att tro att vinterkriget var en tragisk komedi i inkompetens innebär att de inte lärde sig något. Sovjet visade sig ju vara orehört farliga när de omvärdera hela sin militär. Eller lika farligt som ryssen nu verkar ha underskattat Ukraina.

Vem fan vet hur världen ser ut om 5 år.
Citera
Medlem
Som jag sa tidigare så är jag inget fan av någon av ledarna... med det sagt

Jag hoppas det är säkra källor om "soppa torsk " men jag tror fortfarande att de inväntar natten...

Vi får se imorrn... för så mkt desinformation nu så ingen vet egentligen vad som är sant eller har jag missat ngt som är fakta???

Enda slutsats jag kan komma med är Ryssland har luft herraväldet
Då om Ulkraina har en chans att skjuta fiskar i en tunna (konvojen) men gör inte det, så har Ukrainska piloter sovit under hela militärhögskolan som jag tvekar, så antar pga detta att Ryssland har kontroll över luften
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in