Citat:
När jag läste definitionen av "Interoperability": connecting forces förstod jag att vi redan är där. Så många shitty Inter-prefix vi matats med det senaste... men det här samarbetet är inte bara teori utan sannolikt en välutbildad och välsynkad 'force'. Trots att nation och civilsamhälle inte mött upp enligt överenskommelse har det ingen betydelse då försvar, IT m.m. är klara med det som basalt behöver fungera och kan förkortas; kultur, teknik och träning.
Jag ska några exempel på hur långt samarbetet har gått med Nato och Sverige.
Vartannat år är det i Norra Sverige, Finland och Norge en stor flygövning. Den kallas för Arctic Challenge Exercise. Om jag kommer ihåg så var det drygt 100 flygplan och över 3000 personer med i ACE 2021. Deltagande länder kommer från Nato, Finland och Sverige.
Det är en övning som har pågått sedan åtminstone 2015. Från början så skickade USA flygplan stationerade i Europa. Men de senaste gångerna så har de skickat flygplan från deras National garden, inte för att de är dålig, utan för att de behöver samövas med bland annat Svenska flygvapnet.
Sedan tillkommer ju Svenska flygvapnets mindre övningar med Nato. Exempelvis när de övar B-52 bombflyg som det nyligen har stått i media nyligen.
Samma sak för övriga delar av försvaret
Vi har Nato soldater i Arvidsjaur som över vinter krig. De har så många förfrågningar så att de inte hinner ta emot alla.
USA special trupper har övat i Sverige.
Flyg har landat på Gotland med MLRS artilleri.
Marinkåren har övat med kustjägarna.
Flottan deltar i Natoövningar osv.
Allt detta är inga hemligheter utan det har stått i media. Eller på försvarets hemsida.