Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har i andra trådar resonerat så här:

Du inser väl att du därmed har noll trovärdighet med att försöka låtsas bry dig om vad som är bäst för Sverige och EU? Du vill ju ha en ”great reset” skriver du själv.

Wow, du läser några trollinlägg och kommer till den slutsatsen. Men du har rätt, jag bryr mig inte så mycket om Sverige eller västvärlden för den delen. Med det sagt är jag inte direkt pro-Ryssland heller. Västvärldens ledare visade i samband med pandemin vad man verkligen vill och jag står inte bakom deras agenda.

Eftersom våra svenska politiker endast följer en agenda och skiter blankt i vad jag eller någon annan tycker så är jag medveten om att vi i höst kommer ha både vaccinpass och medlemskap i NATO.

Det är folket som får betala för det. Jag kommer inte att kriga för det här landet så för min del kvittar det, gör vad ni vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Lösningen på problemen är inte NATO.

Din syn och tilltro till Ryssland är skev.
Tror du på fullaste allvar att Lettland, Litauen och Estland hade varit de samhällen de är idag om de INTE var med i NATO?

Kan dock hålla med om att den ultimata lösningen snarare är att Ryssland blir demokratiskt, att deras auktoritära styrelseskick byttes ut till ett demokratiskt dito, men verkligheten visar ju att detta ej är möjligt. Så med det i åtagande (there is no alternative) så anser jag att NATO är lösningen på Sveriges säkerhet, iaf i närtid. Sedan ska vi och väst såklart fortsätta kämpa och lobba för att Ryssland, och många andra auktoritära länder, ska gå mot mer demokrati och frihet.

Sedan är jag såklart medveten att även demokratiska land, såsom Sverige, är djupt korrumperade i makttoppen (kompistillsättningar, avsaknad av ansvarsutkrävande, partipiskor, partimorötter osv) men det är ändå ingenting mot hur det ser ut i auktoritära länder såsom Ryssland.
Citera
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Fast om någon vill rättfärdiga Rysslands krig mot Ukraina med att Ryssland bara vill "beskydda befolkningen i Donbass från folkmord och avsätta neonazistiska ledare" så bör inte vidare argumentation vara nödvändig. Eller är du kompis med ovanstående och tror att Rysslands primära mål i Ukraina är att rensa ut den folkhatande ukrainska ledningen och försvara befolkningen? I sådana fall tycker jag synd om dig. Vad för propaganda är det du vuxit upp med?

Bra att du lärt dig att skriva hela meningar nu istället för att bara skrika "rysstroll". Ingen ironi. Vuxna diskussioner välkomnar jag alltid.
Nej, jag rättfärdigar inte Rysslands invasion av Ukraina. Det är ett historiskt misstag av Putin. Men om man inte inser USAs provocerande roll i det hela och vilken propaganda och inte minst hyckleri som våra västliga ledare och medier pumpar ut så kommer man aldrig kunna lösa konflikten.
Här kan man läsa på lite om Ukraina och den USA-stödda statskuppen:
https://progressive.org/latest/us-re...davies-220201/
Här kan man få lite fakta om vad USAs senaste krig kostat:
https://watson.brown.edu/costsofwar/
Fundera sedan över varför inte USA får några sanktioner eller fördöms av den "fria, demokratiska världen" och om ett närmande till denna krigsmaskin med svenskt NATO-medlemskap kommer stärka världsfreden eller inte.
Citera
2022-02-26, 16:03
Bannlyst
Citat:
Aha ok, så majoriteten av ukrainarna är PRO-Ryssland och vill gärna vara Putins marionettdockor och leva under fattigdom och begränsad frihet. Konstigt att de offrar sina liv för motsatsen, eller flyr landet då.
Men jag kanske har fel, alla rapporter om ryska förluster kanske är propaganda från neonazisterna i Kyiv och hökarna i DC. Kanske är det så att ryska tanks välkomnas med blommor, ryssarna har inte förlorat en enda soldat och de som flyr landet ukrainska nazister (stämmer väl bra överens med miljöpartisternas syn på polacker, som ju välkomnar de ukrainska flyktingarna med öppna armar (dvs att de är nazister)).

Antar att tiden får utvisa var ukrainarnas hjärta verkligen ligger. Faller landet så kan det mycket väl vara som du säger. Eller så är det bara så att en auktoritär militär despot hade en mäktigare militär apparat. Kanske något vi aldrig kommer att få svar på om Ukraina de facto skulle falla i Putins händer.
Ryssland vill inte ha Ukraina, men Ryssland vill inte ha en regering i Kiev som hatar Ryssland då halva Ukraina är ryssar och ännu större andel är pro ryska i bemärkelsen att dom vill ha bra förhållande till ryssland.
Och Ryssland accepterar inte att deras flottbas sedan 400 år faller i USA händer, ett Krim som ickelegitimt överfördes till Ukraina på den tiden då Sovjet fanns.
Citera
2022-02-26, 16:05
Medlem
Sverige bör svara på samma sätt som de Ukrainska soldater på en liten ö som blev hotade av ett Ryskt krigsfartyg: "Dra åt helvete!".
Citera
2022-02-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Fundera sedan över varför inte USA får några sanktioner eller fördöms av den "fria, demokratiska världen" och om ett närmande till denna krigsmaskin med svenskt NATO-medlemskap kommer stärka världsfreden eller inte.

Jag ska göra det enkelt för dig.
Antingen väljer man demokrati, vårt sätt att leva, eller så väljer man autokrati, Putins sätt att leva.

Svårare än så är det inte.
Att Putin blir "kränkt" av att Ukraina hellre vill vara ett fritt land och kompis med EU/USA än kontrollerat av Ryssland är inget vi eller USA bör ta någon som helst hänsyn till. Om Ryssland/Putin vill ha fler "kompisar" så får han väl se till att agera på ett sådant sätt att fler vill vara hans kompis.
Inte genom att tvinga dem med våld.

Det här är i grunden ett "skolgårdsproblem".
Citera
2022-02-26, 16:07
Medlem
Om nu kriget kostar 20 miljarder USD per dag och inte Putins attack på Ukraina lyckas.. och att han drar iväg en MOAB istället. Vad får detta för konsekvenser för honom och Ryssland?
Han verkar vara beredd att sätta sitt land i djup ekonomisk kris för att ta över Ukraina, kommer han ens ha tillräckliga ekonomiska muskler för att dra igång ett krig i Finland/Sverige samtidigt?
Citera
2022-02-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Den klausulen är korrekt och bra, men vi ska inte blanda in NATO då USA styr NATO, vi ska hålla ihop inom EU.

Tack Kuluser, det ligger något i det du säger och det väver ihop med en annan diskussion jag haft med "Chick" runtom huruvida NATO varit helt bussiga i sin expansion i öst eller om man kanske kan förstå varför Putin, efter 30 års protesterande, sätter ner foten:

Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
.... Så, var står öst och väst nu? Man har tydligen formella avtal som man inte är överens om. Vad göra? ...
Citera
2022-02-26, 16:09
Medlem
Gyrks avatar
Inte fan ska vi gå med i Nato, det räcker med att stötta Finland fullt ut med både vapen och män. Ivan, här blir din grav!
Citera
2022-02-26, 16:09
Medlem
Citat:
Din syn och tilltro till Ryssland är skev.
Tror du på fullaste allvar att Lettland, Litauen och Estland hade varit de samhällen de är idag om de INTE var med i NATO?

Kan dock hålla med om att den ultimata lösningen snarare är att Ryssland blir demokratiskt, att deras auktoritära styrelseskick byttes ut till ett demokratiskt dito, men verkligheten visar ju att detta ej är möjligt. Så med det i åtagande (there is no alternative) så anser jag att NATO är lösningen på Sveriges säkerhet, iaf i närtid. Sedan ska vi och väst såklart fortsätta kämpa och lobba för att Ryssland, och många andra auktoritära länder, ska gå mot mer demokrati och frihet.

Sedan är jag såklart medveten att även demokratiska land, såsom Sverige, är djupt korrumperade i makttoppen (kompistillsättningar, avsaknad av ansvarsutkrävande, partipiskor, partimorötter osv) men det är ändå ingenting mot hur det ser ut i auktoritära länder såsom Ryssland.

Lettland, Estland och Litauen har visat sig vara rena auktoritära skithålen under pandemin dock. Men jo, de har väl ungefär lika mycket demokrati som vi har här i Sverige.

Ja, Ryssland behöver lite mer av den västerländska "demokratin". Det har ju visat sig fungera bra under pandemin och i länder där man krigat i två decennier för att införa demokrati.

Världen har fyra sidor, kommunistisk diktatur, någon sorts blandning mellan kommunism och kapitalism ala Ryssland, islamskt styre eller korporatokrati ala västvärlden där företag ska tillåtas profitera på människor till vilket pris som helst med någon sorts skendemokrati som bär upp samhället där politiker inte behöver redovisa vilka företag man sluter affärer med bakom stängda dörrar.

Min önskan hade ju varit att Sverige bara varit Sverige men jag inser att det nog är kört.
Citera
2022-02-26, 16:15
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I Sverige har vi bara hört ett rikspucko föreslå nato anslutning. Nämligen Annie Lööf.

Dumt så klockorna stannar.

Har den skräcködlan någonsin sagt något rationellt?
Citera
2022-02-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
Jag ville inte gå med i NATO innan.

MEN NU NÄR PUTLERGRISEN HOTAR OSS KAN JAG TÄNKA MIG RÖSTA FÖR DET. DET ÄR PUTINS EGNA FEL! HELT PLÖTSLIGT BÖRJAR JAG SPEKULERA I HUR GÖTT DET HADE VARIT ATT PROVOCERA LILLFITTAN MED KÄRNVAPEN!

Inte för att vi behöver det. Vi kommer skinnflå de söta ryska fallskärmssoldaterna levande om de behagar landa här. Vi har krig i våra gener. Väcker man en sovande björn, kommer helvetet infinna sig.
Det är lustigt, eftersom vi är bortskämda med överflöd och avsaknad av krig, att svennepojkarna själva knappt inser vilka gener vi bygger på. Helt plötsligt kommer vi vara en rå krigsmaskin utan dess like världen skådat.

Ett krig är precis det Sverige behöver för att hamna på rätt spår igen. Fyfan vad najs. Jag längtar!!!!

BRING IT RUSSIA AND FUCK YOU VERY MUCH.

Ta din medicin din sjuke fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in