Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Jag hör folk påstå att det existerar motiverande skäl att gå med i NATO. Skälen verkar vara självklara och rationalitet är såpass uppenbar att den är underförstådd, så det räcker tydligen att vifta lite med handen i någon generell riktning och kommunicera uppmaningar om hänsynen till någonting ospecificerat i en kontext som antas sakna behov av följdfrågor.
Att Sverige ska gå med i NATO är tydligen så uppenbart bra att vårt operativa psykologiska försvar har intresse i vårt intresse i NATO.
Jag förstår dock inte då jag tyvärr inte är så smart. Jag har fått intrycket av att det är uppenbart av självklara skäl så jag behöver be om hjälp.
Kan någon vara vänlig att förklara för mig varför vi ska gå med i NATO tack?
Förklara det gärna lätt så jag förstår.
Vilket syfte främjas hur och varför?
Sverige var under kalla kriget alliansfri. Detta för att kunna vara neutral vid ett krig.
Efter att vi gick med i EU så började vi nagga på vår alliansfrihet. De flesta EU länder är dessutom med i Nato.
Vi har ett antal försvarssamarbeten med olika Nato länder. Bland annat USA, Tyskland, Storbritannien och baltstaterna. Vi har även ett försvarssamarbete med själva Nato.
Vi har anpassat våra lagar så att Natos militär får verka i Sverige efter att regeringen har bjudit in dom. De har bland annat tullfrihet, behöver inte betala skatt i Sverige, behöver inte ha försäkrade fordon mm.
Det enda icke Nato land som vi samarbetar med när det gäller försvarsfrågor är Finland. Men de har liknande samarbeten med Nato som vi har.
Så frågan är ju om Sverige är alliansfri idag? Är vi inte det så kanske vi ska ta steget fullt ut och gå med i Nato. Trotts allt så har vi ju med våra olika försvarssamarbeten redan bundit upp oss vid händelse av en konflikt.