Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Så, varför?
Till och börja med måste man förstå Sveriges och Östersjöns strategiska läge.
Ryssland vill ha fri tillgång till Östersjön. Dels så har de stora delar av sin flotta där och de vill även ha tillgång till luftutrymmet för att kunna angripa Norge och Danmark för att i sin tur få fritt fram för sitt marinflyg för att kunna angripa Nato sjöstridskrafter på Nordsjön och Atlanten. Observera att detta är vid en konflikt.
För Nato och USA är det motsatta förhållande. De vill inte att Ryssland ska få fri tillgång till Östersjön.
Sverige som land har ansvar att försvara sitt territorium. Om vi ska vara neutrala måste vi vara så pass starka att varken Ryssland eller Nato kan använda vårat territorium. Med tanke på hur omvärlden ser ut så kan vi välja att rusta upp försvaret till nivån vi hade på 50-60 talet när vi hade ett av världens starkaste försvar. Exempelvis så tror jag att vi då hade världens tredje största flygvapen.
Ska vi ha tusentals JAS flyg, ha en flotta som är 5-10 gånger så stor som den är nu. En arme som kan mobilisera en miljon man osv. Jag tror inte att Sverige har råd med detta. Jag misstänker att 25% av vår BNP inte skulle räcka för en sådan upprustning.
Eller så kan vi alliera oss med den part som vi har mest gemensamt med för att vi ska få hjälp vid en eventuellt kris.