2022-03-01, 12:47
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Finlands riksdag diskuterar nu NATO. Så de har 53 % för det nu då opinionen har vänt.

Tror ni att det är garanterat att Sverige går med om Finland gör det?

Ja, det skulle vara en gamechanger. Då skulle det vara farligt att stå utanför NATO.
Citera
2022-03-01, 12:47
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår? Det är en militärallians med våra grannländer mot en aggressiv granne som ändå tänker attackera oss med de andra.

Det är inga kostnader för det. Det enda är ett "krav" om att använda 2% av BNP på försvaret.

Med tanke på den marknad som öppnas upp för den svenska försvarsindustrin så kommer vi att vinna ekonomiskt på det.
Citera
2022-03-01, 12:49
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår? Det är en militärallians med våra grannländer mot en aggressiv granne som ändå tänker attackera oss med de andra.

Det är inga kostnader för det. Det enda är ett "krav" om att använda 2% av BNP på försvaret.

Jag förstår inte ens syftet. Jag är på ruta 0.
Behöver vi inte hjälpa andra för att få hjälp efter vi misslyckats undvika krig?
Eller?

Vi får hjälp när vi hamnat i krig om vi ingår i andras krig?

Vill vi inte undvika krig?
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-01 kl. 13:28.
Citera
2022-03-01, 12:52
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Vill vi inte undvika krig?

Jo,
och nu attackerar Putin Ukraina men inte Baltikum. Baltikum är med i Nato.
Citera
2022-03-01, 13:00
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Jo,
och nu attackerar Putin Ukraina men inte Baltikum. Baltikum är med i Nato.

Vad menar du att betydelsen av det skulle utgöra för argument?
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-01 kl. 13:18.
Citera
2022-03-01, 13:02
Medlem
Det här mötet mellan Finlands president Niinistö och Rysslands utrikesminister Lavrov för två år sedan har åldrats väldigt dåligt.

https://www.presidentti.fi/sv/nyhet/president-niinisto-traffade-rysslands-utrikesminister-sergej-lavrov-2/
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-03-01 kl. 13:04.
Citera
2022-03-01, 13:07
Medlem
madnesstookthems avatar
Någon som vågar gissa hur lång ansökningsprocessen är för att gå med i NATO? Förstår att det givetvis inte är en blankett som skickas in och handläggs av en random lattedrickande småbarnsmorsa (som dessvärre är ledig v9). Pratar vi månader (i undantagsfall) eller år?

Eller är vissa länder "Pre-approved"?
Citera
2022-03-01, 13:15
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Ja, det skulle vara en gamechanger. Då skulle det vara farligt att stå utanför NATO.

Varför det?

Varför skulle det inte vara farligare att ingå i NATO?

Det här är inte självklart för mig så jag frågar och ber om svar då jag försöker förstå hur detta avgörs.
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-01 kl. 13:18.
Citera
2022-03-01, 13:20
Medlem
shevitas avatar
Nato har aldrig varit starkare än nu. Speciellt efter putlers sjuka strategi. Idioten ser verkligen till att de sista tvekande länderna springer i famnen på nato 🙂 bra jobbat 🤣👍🏻
Citera
2022-03-01, 13:33
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Varför det?

Varför skulle det inte vara farligare att ingå i NATO?

Det här är inte självklart för mig så jag frågar och ber om svar då jag försöker förstå hur detta avgörs.

Om Sverige är det enda alliansfria landet runt Östersjön så ökar naturligtvis frestelsen att angripa Sverige av militärstrategiska skäl. Annektera Gotland exempelvis.
Citera
2022-03-01, 14:18
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Om Sverige är det enda alliansfria landet runt Östersjön så ökar naturligtvis frestelsen att angripa Sverige av militärstrategiska skäl. Annektera Gotland exempelvis.

Bedömer du att det är en överhängande risk?
Är det verkligen militärstrategiskt att placera sig på en ö mitt i havet, omringad av fiender?
Det är ju en väldigt teknisk bedömning så hur ser den risken ut i förhållande till risken att något annat NATO-land hamnar i konflikt av någon annan anledning?

Kan vi inte hellre evakuera Gotland och ge upp den, eller hur många liv är Gotland värt?
Vad behövs för att vi ska kunna försvara Gotland själva då, som en fiende skulle behöva?

Varför har ingen redan tagit Gotland nu när det är fritt fram?
Citera
2022-03-01, 14:19
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
I en översättning via Sky News meddelar Rysslands talesperson för utrikesdepartementet, Maria Zakharova, att Sverige och Finland borde avstå från NATO-ansökan eller erfara politiska och militära konsekvenser.

Ord och inga visor! Ska vi nu lägga svansen mellan benen eller se till att gå med i NATO på stört?
Nej, vi ska be fittan hålla näbben. Det är beslut vi tar för oss själva, men vi ska inte göra det i affekt.
NATO är aldrig prövat och vi har ingen aning om ifall det funkar eller inte.
Se vad som hände med FN när de började få för mycket pengar.

De började kabla ut "brinnande klimatkris" ge oss mer pengar i stället för att prata om kriget i Ukraina och alla resolutioner stoppas av Ryssland som har veto.
De försökte köra feministnarrativet också med Emma Watson också.

Helt genomkorrupt, med andra ord.

Fattar du hur mycket den där cirkusen som inte kommer nånstans kostar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in